Național

Scandalul scumpirii carburantilor a luat amploare

Ziarul de Vrancea
27 ian 2011 150 vizualizări
Un raport al Guvernului arata ca pretul benzinei a fost majorat nejustificat, iar companiile nu reflecta cistigul real

Pretul carburantilor la pompa a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, cursul valutar si taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, cistigurile nefiind reflectate corespunzator. Concluzia rezulta din raportul intocmit in cazul producatorilor si distribuitorilor de benzina si motorina, document aflat pe masa premierului. Principalele companii care distribuie carburanti in Romania sint OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL si OMV. "Urmare analizelor de risc efectuate, a rezultat ca, in perioada anului 2010, piata pe care opereaza producatorii si distribuitorii de carburanti a suferit mutatii remarcabile concretizate in practicarea unor preturi mari la pompa, in conditiile in care categoriile de cheltuieli cu costurile de productie si distributie (cu exceptia TVA si accize) au ramas relativ constante sau au prezentat evolutii nesemnificative. Pe cale de consecinta, in mod normal din punct de vedere fiscal, aceasta situatie ar fi trebuit sa genereze profituri mult mai mari si, prin urmare, impozit pe profit mai mare, precum si TVA de plata majorata", se arata in document. Verificarile efectuate au indicat ca, in cursul anului 2010, cind pretul la pompa a urcat cu aproximativ 20%, au existat mai multe situatii in care s-a declansat o crestere semnificativa a acestuia, iar analiza efectuata a indicat ca, in majoritatea cazurilor, scumpirile au fost efectuate concomitent, ca urmare a deciziilor consiliilor de administratie, la nivelul tuturor companiilor verificate, preturile de desfacere la pompa fiind aproape identice. "Conform datelor prezentate de companiile petroliere, a rezultat ca, in cursul anului 2010, ponderea taxelor in structura pretului la pompa a scazut de la 52,5% la inceputul anului la 49,8% la sfirsitul perioadei (inclusiv in contextul cresterii TVA la 24%), aspect de natura sa certifice faptul ca nivelul de crestere al preturilor la pompa nu poate fi justificat din punct de vedere al unei poveri fiscale", se mentioneaza in document. O alta constatare este ca atit in cazul vinzarilor en-gros catre diversi clienti, cit si al vinzarilor cu amanuntul, prin statii proprii, ponderea taxelor in pretul practicat in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2010 nu a crescut, ci, dimpotriva, a avut o scadere cu trei procente, in cazul benzinei, si cinci procente, in cazul motorinei. In ceea ce priveste evolutia cotatiilor de bursa pentru titei, ca materie prima de baza, s-a constatat ca, la inceputul anului 2010, cotatia de referinta la New York a fost de 80 dolari pe baril, pentru ca la 15 decembrie 2010 petrolul sa fie tranzactionat la circa 90 dolari. "Fata de aceste date, nici in acest caz nu se justifica cresterea de circa 20% a pretului la pompa", este concluzia Guvernului. Cresterea pretului la carburanti nu se poate justifica prin povara fiscala impusa de stat prin taxele percepute companiilor petroliere, a declarat, ieri, in Guvern premierul Emil Boc.


Profitul petrolistilor, verificat de Fisc


Companiile petroliere vor fi supuse unei inspectii fiscale generale, prin care autoritatile vor verifica daca structura cheltuielilor din bilant nu este "incarcata" prin costuri nejustificate, pentru reducerea profitului real, precum si cauza pierderii fiscale declarate, afirma surse din Guvern. "Se va verifica si daca nu cumva profiturile au fost mutate in strainatate, prin procedura preturilor de transfer", au declarat surse din Guvern. Controlul va incepe la solicitarea premierului Emil Boc. Preturile de transfer reprezinta valorile platite de o firma pentru un bun, serviciu sau imprumut preluat de la o alta firma din acelasi grup. Preturile de tranfer pot fi si o varianta de realocare a profiturilor sau pierderilor. Raportul intocmit, la inceputul acestui an, de autoritati in cazul producatorilor si distribuitorilor de benzina si motorina releva, printre altele, ca aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, iar profiturile inregistrate de acestea nu reflecta evolutia veniturilor in raport cu cea a principalelor categorii de cheltuieli.




În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.