Nici moartea nu mai produce bani pe timp de criza
Antreprenorii de pompe funebre asteapta sezonul de virf din lunile decembrie-februarie pentru a se redresa, dupa ce si-au vazut in ultimul an afacerile afectate de criza economica. Practic, din cauza recesiunii, clientii aleg produse din ce in ce mai ieftine si renunta la o serie de servicii. "Merge prost, ca peste tot, si pe piata serviciilor funerare. S-a trecut la produse ieftine. Omul zice ca oricum nu mai conteaza", se plinge Mihai Bradu, administratorul companiei Servicii Funerare Stoica din Bucuresti. El adauga ca scaderile sint de circa 20% comparativ cu anul trecut si, "culmea", si mortalitatea a fost mult mai mica in aceasta vara. "Media pachetelor era spre 2.500 de lei prin 2008, iar acum a scazut spre 1.400 de lei, daca omul decedeaza acasa. Daca moare la spital, scade la 700 de lei, pentru ca se ocupa spitalul de o serie de formalitati", afirma Bradu.
El recunoaste ca business-ul inmormintarilor da o anumita siguranta si, chiar daca profitul e mai mic in acesti ultimi doi ani, macar exista. "Vara si in posturi sint cele mai proaste sezoane, pentru ca oamenii nu prea maninca. Cele mai bune sezoane sint dupa posturi si in frig, adica in decembrie, ianuarie si februarie. în aceste perioade oamenii se supraalimenteaza si mor mai multi", explica Bradu. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, singurele luni in care mortalitatea a depasit 23.000 de persoane in ultimii doi ani au fost ianuarie si decembrie 2008 si ianuarie, martie si decembrie 2009. în medie, pe luna, mortalitatea este de circa 21.000 de persoane, iar singurele luni in care scade sub 19.000 de decedati sint iulie, august si septembrie.
Numarul parastaselor constant, dar s-a diminuat consumul
Petronela Ungureanu, administrator la compania de servicii funerare Casa Eden din Birlad spune ca si in Moldova se simte criza, chiar daca marfa este mult mai ieftina comparativ cu Capitala. "Comparativ cu 2008, cind era un avint si oamenii cheltuiau in nestire, acum cumpara strictul necesar si cit mai ieftin. Cei mai multi se rezuma la sicriu. Am pierdut clienti care au renuntat chiar si la cumpararea sicriului si l-au construit singuri acasa. La noi, un sicriu, cu tot cu cruce, costa 250 de lei. Oamenii nu se arunca la servicii complete, iar inmormintarile au devenit cit mai modeste", afirma ea.
Firmele din Moldova au incercat si varianta inmormintarii in rate, pentru a atrage mai multi clienti. "Nu prea merge. O masina o iei in rate, dar o vezi si te bucuri de ea. Pe cind un deces vrei sa-l uiti cit mai repede. Avem clienti, dar platesc intr-o perioada foarte scurta, adica o luna-doua", adauga Petronela Ungureanu. Si preotii resimt criza, dar spun ca aceasta are si un efect benefic, pentru ca apropie oamenii. "Numarul crestinilor prezenti la parastase este similar celor din anii trecuti, dar s-a diminuat consumul. Mincarea e mai putina. Sint foarte frecvente cazurile in care nu mai percep bani la inmormintari, pentru ca oamenii imi spun dinainte ca n-au. Criza asta parca ne-a apropiat mai multi unii de altii", crede preotul Mihai Margineanu din Iasi.
Doar 16 milioane de romani in 2050, jumatate pensionari
în domeniu, totul scade pe timp de criza, si pretul sicrielor, si al serviciilor, chiar si cantitatea de mincare de la parastase. Exista o singura exceptie, locurile de veci. Reprezentantii Administratia Cimitirelor din Bucuresti spun ca preturile de concesiune pentru locurile de veci au crescut "putin" in luna februarie, iar de atunci au stagnat. Pentru antreprenorii de pompe funebre viitorul nu se intrezareste, totusi, intunecat. Rata mortalitatii este in crestere in ultimii ani, dupa cum spun datele statistice, de la 11,7 decese la mia de locuitori in 2007 la 12,5 in primul semestru al acestui an. în acelasi timp, Fondul ONU pentru Populatie a anuntat in urma cu citiva ani ca Romania va avea 16 milioane de locuitori in 2050, din care jumatate pensionari