Chestionarul prin SMS la externare i-a enervat pe reprezentaţii medicilor
Colegiul Medicilor din România a solicitat ministrului Sănătăţii, Vlad Voiculescu, retragerea de urgenţă a proiectului privind chestionarul trimis prin SMS pacienţilor după externare, reclamand că nu au fost consultaţi la elaborarea ordinului. Potrivit forului, Legea sănătăţii prevede că una dintre atribuţiile fundamentale ale Colegiului Medicilor din România este aceea de a "colabora cu Ministerul Sănătăţii la elaborarea reglementărilor în domeniul medical şi al asigurărilor sociale de sănătate". "Această obligaţie a Ministerului Sănătăţii de a colabora cu Colegiul Medicilor din România la elaborarea reglementărilor, fiind o prevedere prevăzută în mod expres într-o lege, nu este opţionala, ci obligatorie. Altfel spus, nerespectarea ei poate atrage angajarea răspunderii juridice pentru autoritatea care a eludat prevederea legală, fie Ministerul Sănătăţii, fie Colegiul Medicilor din România", arată CMR în notificarea trimisă ministrului Sănătăţii. "Apreciem că ne-a fost încălcat un drept legal pe care îl avem, respectiv dreptul de a fi consultaţi în procesul de elaborare a actelor normative, motiv pentru care vă solicităm retragerea de urgenţă a proiectului respectiv de pe site-ul Ministerului Sănătăţii şi elaborarea unui nou proiect la care să participe şi Colegiul Medicilor din România", mai arată forul profesional, condus de doctorul Gheorghe Borcean.
Cele nouă întrebări
Ministerul Sănătăţii vrea să schimbe sistemul prin care este evaluat gradul de satisfacţie al pacienţilor internaţi în spitale şi a pregătit un chestionar, cu nouă întrebări, care să fie trimis acestora, prin SMS sau e-mail, după externare.
Cele nouă întrebări cuprinse în chestionar se referă la gradul de mulţumire a pacientului faţă de serviciile medicale oferite de spital, faţă de activitatea şi implicarea medicului, faţă de curăţenia din spital, precum şi faţă de activitatea şi implicarea asistentelor medicale. De asemenea, pacientul este întrebat dacă a cumpărat medicamente sau alte materiale sanitare pe durata internării, dacă a primit explicaţii clare cu privire la diagnostic şi tratament, dacă ar recomanda unei persoane apropiate să se trateze la acelaşi spital şi dacă starea sa de sănătate este mai bună după externare.
Ultima solicitare a chestionarului permite pacientului să raporteze printr-o sesizare incidente de etică şi integritate care au avut loc în spitalul public.
Compartimentul de Integritate din cadrul Ministerului Sănătăţii ar urma să fie notificat de Platforma informatică securizată a Mecanismului de Feedback al Pacientului şi să intre în legătură cu pacientul pentru a clarifica speţa şi, după caz, ar putea sesiza autorităţile abilitate, potrivit proiectului.
După intrarea în vigoare a ordinului, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) va transmite prin SMS sau e-mail chestionarul de feedback al pacientului, către un eşantion statistic relevant, selectat aleatoriu la nivelul fiecărui spital.
Un ordin al ministrului Sănătăţii din 2015 aproba implementarea unui mecanism de feedback al pacientului în spitalele publice. Chestionarele la care au răspuns pacienţii erau, însă, completate în prezenţa personalului medical şi transportate, fără a fi sigilate, de personalul medical către un angajat al spitalului, care introducea datele în sistemul centralizat al Ministerului Sănătăţii. Potrivit Ministerului Sănătăţii, o dovadă a rezultatelor distorsionate este un grad de satisfacţie de 97,5 la sută faţă de calitatea serviciilor primite de pacienţi la nivel naţional, situaţie nerealistă avand în vedere situaţia reală a sistemului sanitar şi rezultatele studiilor similare efectuate.
Un studiu realizat de Transparency Internaţional relevă o valoare a percepţiei populaţiei privind corupţia în sistemul de sănătate de 55%.