Peste doi ani vom afla pe unde va trece peste mulţi ani autostrada Moldova
Licitaţiile pentru studiile şi proiectarea drumulului de mare viteză pe ruta Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani, au fost publicate în SEAP, la mai bine de o lună de cand Compania de Drumuri anunţa că a finalizat documentaţia. Cele patru contracte licitate au o valoarea maximă estimată de 29 milioane de euro şi o durată de 24 de luni. Autostrada sau drumul expres (n.r. – asta urmează să stabilească studiile) cu o lungime de aproape 330 km are menirea să preia traficul pe ruta Nord-Sud, acolo unde se înregistrează cele mai mari valori a traficului din Moldova şi care în prezent se desfăşoară pe DN2. Drumul este unul din proiectele prioritare din recent adoptatul MasterPlan de Transport, cu o valoare estimată la circa 1,3 miliarde de euro, dintre care 75% fonduri europene. Deşi opinia publică, în special din Moldova, a cerut ca prioritară să fie autostrada Targu Mureş - Iaşi (Vest - Est), valorile de trafic din prezent pe ruta Nord-Sud, pe actualul DN2, sunt printre cele mai mari din ţară, scrie hotnews.ro. În plus, DN 2 (E85) e un drum care are oficial o singură bandă pe sens, dar cu un acostament puţin mai lat folosit adesea de către şoferi drept încă o bandă de circulaţie. Aceste aspecte, dublate de faptul că străbate numeroase localităţi şi şoferii depăşesc frecvent limitele de viteză, au făcut ca DN2 să fie unul dintre cele mai periculoase drumuri naţionale din ţară. Doar în ultima săptămană pe DN2 au avut loc cel puţin trei accidente soldate cu mai multe persoane decedate.
Preţul ofertei contează mai puţin
Potrivit informaţiilor publicate în SEAP, Compania de Drumuri a scos la licitaţie patru contracte pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate (SF) şi proiectarea pe patru tronsoane diferite, contracte cu o valoare totală estimată între 111 şi 131 milioane de lei (24,6 mil Euro şi 29 mil Euro).
Durata contractelor este de 24 de luni. Astfel, în termen de 14 luni se va realiza Studiul de Fezabilitate Final, în termen 6 luni, după finalizarea studiului de fezabilitate (20 luni de la începere) se va realiza Proiectul Tehnic, iar alte 4 luni vor fi necesare pentru pregătirea documentaţiei de atribuire a contractului de execuţie lucrări.
În cadrul realizării studiului de fezabilitate, contractantul va examina mai multe variante de traseu şi va analiza ambele soluţii: autostradă sau drum expres. Ulterior va stabili care este cel mai potrivit din punctul de vedere al raportului cost/beneficiu.
Conform informaţiilor din SEAP, ofertele care vor trebui depuse pană pe 5 ianuarie vor fi evaluate conform unei grile complexe în care preţul ofertei va însemna doar 30%, o abordare complet diferită faţă de licitaţiile trecute în care preţul cel mai mic era singurul criteriu de atribuire. Acum, în noile licitaţii, preţul este doar o treime, restul fiind reprezentat în diferite proporţii de condiţii privind resursa umană specializată şi realizarea studiilor geotehnice.