Național

Analişti: Şi elevii de gimnaziu ar fi scris sloganuri electorale mai bune

Ziarul de Vrancea
15 nov 2016 323 vizualizări
Partidele politice au ales pentru scrutinul din 11 decembrie sloganuri polarizate în jurul termenului de ''România'', ceea ce pentru analişti denotă fie revenirea patriotismului ca tematică de campanie, fie un apel către electorii de cetăţenie română să se prezinte în număr cât mai mare la urne, fie pur şi simplu - lipsă de imaginaţie.

Pentru sociologul Barbu Mateescu, sloganurile cu care s-au înscris formaţiunile politice în cursa pentru Parlament ''luate împreună sunt monotone'', iar analistul Alfred Bulai este de părere că ''sloganurile gândite de copiii mai isteţi la minte de clasa a VIII-a ar putea fi comparabile, dacă nu chiar cumva mai bune decât sloganurile unora dintre partide''.
''România este nu doar un cuvânt cheie, ci o tematică de campanie cheie pentru aceste alegeri. Există un trend naţionalist care începe să prindă contur şi la noi în ţară, care apelează la patriotism şi la valorile naţionale, poate mai mult decât este cazul", a declarat pentru Agerpres analistul Radu Magdin.
În contextul în care Donald Trump a câştigat recent preşedinţia Statelor Unite ale Americii cu sintagma ''Make America Great Again'', politologul Cristian Pîrvulescu este de părere că acest slogan nu are ''corespondent'' în campania electorală pentru alegerile parlamentare din România.
''Încă înaintea alegerilor americane din 8 noiembrie tendinţa naţionalistă era deja prezentă. Deja, în 2012 era vorba de aceleaşi obsesive frustrări antieuropene, care, între timp, au luat o turnură iliberală din ce în ce mai clară", afirmă Cristian Pîrvulescu.

Nu sugerează absolut nimic

Slabul interes al partidelor în conceperea de sloganuri a fost remarcat şi de sociologul Marius Pieleanu, care opinează că ''sunt făcute pe colţ de masă, la repezeală, ca să aibă partidele ce propune publicului''. ''România este un cuvânt cheie pentru că nu au imaginaţie. Sloganurile nu sunt rezultatul unor focus grupuri şi al unor analize cantitativ consistente. Avem sentimentul că sunt toate la fel'', a precizat Marius Pieleanu.
În opinia analistului Alfred Bulai, un slogan bun ar trebui să aibă o anume muzicalitate care să îi permită să se întipărească în mintea votantului ca o ''idee-forţă'' a ceea ce îi propune un anume partid politic în campanie. Sloganul ar trebui să fie, totodată, o deviză care să confere formaţiunii politice identitate. ''Un slogan trebuie să fie bun doar pentru un singur partid. Gândiţi-vă că puteţi face rocadă între sloganuri şi nu vă deranjează pentru că ele nu au nicio identitate. Ele sunt generice: să fie bine şi cu asta basta. Nu sugerează absolut nimic. În primul rând nu sunt memorabile. Nu le poţi ţine minte pentru că nu ai de ce. Acum să fim serioşi — niciun partid nu vrea ca România să meargă rău. Ce identitate ai cu astfel de sloganuri?'', a detaliat Alfred Bulai. Analistul crede că explicaţia pentru slaba calitate a sloganurilor pe care partidele le oferă publicului în alegerile parlamentare din decembrie ''este oarecum simplă'': ''Aceste partide nu ştiu ele ce vor, fiindcă atunci când ştii ce vrei şi sunt câteva teme pe care le ai, sloganul e consonant cu ce propui''.
Pentru Marius Pieleanu, sloganurile alese de social-democraţi şi liberali — ''Îndrăzneşte să crezi în România'', respectiv ''România înainte'' — ''nu stârnesc niciun fel de emoţie''. În opinia lui Bogdan Ficeac, PSD se lansează în campanie cu un slogan ''viu, dar oarecum temător'', în timp ce sloganul PNL nu i se pare a fi ''o alegere foarte fericită''.

''Noi suntem români, aşa şi?"

Alfred Bulai spune că sloganul PSD ''nu este o inovaţie'', iar cel al PNL îl face să se gândească la alte timpuri. "Ştiţi cum era bancul acela comunist: «Tot înainte, tovarăşi! Tot înainte, că era mai bine». E un slogan care nu spune nimic. Este un zero. Oricum mergem înainte, că asta e viaţa. Un truism de doi lei'', a comentat Bulai.
Despre sloganul USR — ''În sfârşit ai cu cine'' — el spune că, deşi nu "electrizează" bazinul electoral, este totuşi ''undeva mai bun decât cele ale PSD şi PNL''.
Pe de altă parte, potrivit lui Pieleanu, ALDE se prezintă în alegeri cu un slogan care denotă ''naţionalism inutil'', iar pentru Ficeac sloganul ''Redăm România românilor'' nu face decât să reia alte sloganuri de acelaşi gen.
Sloganul ''PMP luptă pentru România'' al formaţiunii conduse de fostul preşedinte Traian Băsescu îl determină pe Alfred Bulai să se întrebe dacă ceilalţi actori politici ''luptă cumva pentru China''. Pentru Marius Pieleanu însă, sloganul ales de PMP este doar ''gol de conţinut''.
Bulai vede în sloganul Partidului România Unită — ''Noi suntem români'' — un truism, deşi porneşte de la o ''sintagmă care are carieră culturală''.
Marius Pieleanu se întreabă care ar putea fi continuarea la afirmaţia din sloganul PRU: ''Noi suntem români, aşa şi? Dacă suntem români, ce? Nu mai vrem holocaust... Nu pot să fiu decât rău cu chestia asta''.



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.