Modificări importante în legislaţia rutieră
Guvernul a aprobat ieri Strategia Naţională pentru Siguranţa Rutieră pentru perioada 2016-2020 şi Planul de acţiuni pentru implementarea strategiei. Pe termen scurt, este prevăzută introducerea înregistrării video a examenelor pentru obţinerea certificatelor şi atestatelor profesionale, iar pe termen lung va fi amendata legea astfel încat şcolile de şoferi să-şi poată prelungi autorizaţia de funcţionare cu condiţia ca minim 50% dintre cursanţi să promoveze examenul. Este prevăzută, totodată, crearea cadrului legal necesar pentru reabilitarea şi consilierea conducătorilor auto cu abateri grave şi repetate de la normele rutiere, mai ales în cazul şoferilor profesionişti, se arăta într-un comunicat al Guvernului. Potrivit executivului, proiectul face parte dintr-un plan de reducere a deceselor cu 50% faţă de perioadă anterioară.
În ceea ce priveşte factorul uman în siguranţa rutieră, Strategia urmăreşte corectarea comportamentului pe drumurile rutiere, prin întărirea rolului educaţiei rutiere şi a campaniilor de sensibilizare şi conştientizare. În acest sens, acţiunile propuse îi vizează pe toţi participanţii la trafic- şoferi, pietoni, biciclişti, motociclişti - indiferent de varstă sau profesie. Tinerii sunt vizaţi şi ei prin această strategie, care prevede crearea de programe universitare, post-universitare şi de formare în domeniul siguranţei rutiere. Acţiunile vor viza şi îmbunătăţirea evaluării medicale şi psihologice pentru obţinerea permisului auto, prin actualizarea periodică a baremelor de evaluare şi eliminarea posibilităţilor de obţinere a avizelor în mod fraudulos. În plus, după o anumită varstă, va creşte numărul controalelor medicale pentru conducătorii auto.
În materie de sancţiuni şi urmărirea executării sancţiunilor pentru nerespectarea legislaţiei rutiere, strategia aprobată de Guvern mută accentul pe constatarea abaterilor cu ajutorul sistemelor automate, propunand analizarea şi adoptarea modelului statelor membre UE care înregistrează procente maxime de încasare pe acest tip de constatare a contravenţiilor.
Limita de viteză în interiorul localităţilor, mărită la 70 de km/h?
Mai mulţi senatori PSD au depus o propunere legislativă care prevede majorarea limitei de viteză în localităţi, de la 50 de km/h la 70 km/h pentru autovehiculele din categoriile A şi B, şi 60 de km/h pentru celelalte categorii de autovehicule.
Proiectul de lege este semnat de senatorii PSD Sorin Bota, Ioan Deneş, Mihai Fifor şi Şerban Nicolae. În plus, proiectul mai prevede că indicatoarele rutiere provizorii de avertizare şi restricţionare a vitezei în trafic aflate pe sectoarele de drum unde au loc lucrări vor fi însoţite de plăcuţe adiţionale, lizibile, inscripţionate cu perioada de desfăşurare a lucrărilor şi intervalul orar în care se execută acestea. Iniţiatorii menţionează că, prin creşterea vitezei de circulaţie în interiorul localităţilor, se permite ”fluidizarea traficului pe drumurile aglomerate din România şi reducerea timpilor de condus pentru şoferi, reducându-se oboseala acestora”. Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor, administratorul drumului poate stabili, pentru autovehiculele din categoriile A şi B, şi limite de viteză superioare, dar nu mai mult de 80 km/h, mai arată iniţiativa legislativă.