Autostrăzile Moldovei intră în faza studiilor SF
"În două săptămîni vedem în SEAP licitaţia pentru Studiul de Fezabilitate şi proiectare pentru traseul Ploieşti-Buzău-Bacău, iar tronsonul Bacău - Paşcani va fi lansat probabil în licitaţie în luna octombrie", a declarat ieri Cătălin Homor, şeful CNADNR într-un interviu pentru hotnews.ro. Noul termen vine, însă, după ce în aprilie Homor anunţa că aceeaşi licitaţie urma să fie lansată în luna iunie, un termen deja depăşit.
"Va fi un pachet. În etapa de SF va fi o evaluare dacă va fi autostradă sau dacă va fi drum expres", a detaliat ieri Homor. "Va fi o licitaţie gandită corect ca timp şi bani. Dacă ne uităm şi în istorie vedem că s-au caştigat astfel de proiecte cu 40-50% din valoarea estimată. Pană la urmă nu valoarea a fost problema, ci cum s-a caştigat. Criteriul a fost mereu preţul cel mai scăzut şi unele firme s-au dus în dumping doar pentru a caştiga proiectul. Acum, pe noile proceduri, partea financiară va fi doar 30%, restul va fi componenta tehnică a ofertei. Nu va mai fi nimeni «împins» de la spate să subliciteze", a mai explicat directorul Companiei de Autostrăzi.
Autostrada sau drumul expres pe ruta Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani ar urma să aibă o lungime de aproape 330 km şi are menirea să preia traficul pe ruta Nord-Sud. În momentul de faţă din această autostradă este în construcţie o mică porţiune ce se suprapune cu Centura Bacăului. Cat priveşte cealaltă arteră de mare viteză din Moldova ce apare trecută în Master Plan, Targu Neamţ - Iaşi - Ungheni, parte a autostrăzii mai mari A8 Tg Mureş - Iaşi, documentaţia pentru SF şi proiectare va fi şi ea depusă în SEAP în această toamnă. "Moldova va fi caştigătoarea acestei sesiuni. Nu există nici un impediment să lansăm, ceva care să nu ţină de companie", a detaliat Homor.
Potrivit informaţiilor din Master Plan, autostrada Targu Neamţ - Iaşi - Ungheni ar urma să aibă o lungime de aproape 135 de kiloemtri şi un cost estimat la circa 1,1 miliarde de euro. Traseul se află pe harta TEN-T Core şi este eligibil pentru finanţare europeană nerambursabilă.