Internațional

MOZAIC ȘTIRI INTERNAȚIONALE: Trump și Juncker dezamorsează criza dintre Washington și Bruxelles

Ziarul de Vrancea
26 iul 2018 254 vizualizări

Președintele american a făcut mai multe concesii europenilor

Donald Trump și președintele Comisiei Europene (CE) Jean-Claude Juncker au dezamorsat criza creată de taxele vamale impuse de Statele Unite, anunțând o serie de decizii în agricultură, industrie și energie a căror amploare exactă rămâne însă să fie confirmată, scrie AFP. Potrivit unei surse europene, nicio nouă taxă vamală nu va fi impusă importurilor de mașini europene în Statele Unite, un dosar deosebit de sensibil pentru Germania.

Vorbind despre o ”zi mare” pentru liber-schimb, președintele american a evocat, în grădina Casei Albe, o ”nouă fază” în relațiile între Washington și Bruxelles, după luni de puneri în gardă și amenințări de ambele părți ale Atlanticului. Punând accentul pe voința lor comună de a se îndrepta - la un moment dat - către o suprimare totală a taxelor vamale în schimburle lor industriale - cu excepția sectorului automobilelor -, el a dat asigurări că Uniunea Europeană (UE) va începe ”aproape imediat” să cumpere ”multă soia” de la producători americani. El a promis să revizuiască problema taxelor vamale americane impuse oțelului și aluminiului europene, care a aprins fitilul.

“Un progres”

Ministrul german al Economiei Peter Altmaier a salutat imediat, pe Twitter, acest ”progres” care ”poate evita un război comercial și salva milioane de locuri de muncă”. ”Economia mondială este mai în avantaj atunci când țările se angajează în mod constructiv să rezolve dezacorduri comerciale fără să recurgă la măsuri excepționale”, a reacționat, la rândul său, Christine Lagarde, directoarea generală a Fondului Monetar Internațional (FMI), care avertizează de luni de zile contra protecționismului, ce poate să deraieze creșterea economică mondială. ”Am ajuns la un acord astăzi (miercuri)”, a dat asigurări Juncker, care a subliniat voința UE de a-și crește importurile de gaze naturale lichefiate (GNL) din Statele Unite, cu scopul de a-și diversifica aprovizionarea cu energie.

La începutul întâlnirii tête-à-tête în Biroul Oval, el a insistat asupra faptului că Statele Unite și UE, care reprezintă jumătate din comerțul mondial, sunt ”parteneri apropiați”, ”aliați”, nu ”inamici”.

Trump a publicat miercuri seara pe Twitter o fotografie cu cei doi îmbrățișându-se și a dat asigurări că ”evident”, UE și Statele Unite ”se iubesc”. Catalogat în trecut de președintele american drept un om ”foarte inteligent” dar și ”foarte dur”, liderul european a evocat miercuri ”o consolidare a cooperării în (domeniul) energiei”.

Cu câteva ore mai devreme, de la Johannesburg, în Africa de Sud, președintele chinez Xi Jinping a lansat un avertisment la adresa omologului său american, subliniind că nimeni nu va ieși ”învingător” dintr-un război comercial.

O dovadă a turbulențelor legate de conflictul angajat de președintele american, administrația sa a anunțat marți un ajutor de urgență în valoare de 12 miliarde de dolari destinat agricultorilor, afectați de represalii față de taxele vamale decretate de către Washington vizând China, UE și Canada.

Pakistanul în haos electoral după ce puterea a pierdut alegerile

Pakistanul s-a trezit ieri în plin haos electoral, partidul de guvernământ în exercițiu denunțând ”fraude flagrante” și respingând primele rezultate oficiale ale alegerilor legislative, care sugerează o victorie a fostului campion la cricket Imran Khan.

 

Numărarea buletinelor de vot a înregistrat o întârziere enormă. Potrivit presei locale, abia jumătate din voturi au fost numărate la 18 ore după încheierea scrutinului. Comisia Electorală Pakistaneză (ECP) a justificat această lentoare prin ”probleme tehnice” legate de utilizarea unui nou program informati electoral. ”Aceste alegeri nu sunt pătate (...). Ele sunt 100% corecte și transparente”, a declarat directorul ECP Sardar Muhammad Raza într-o conferință de presă, a treia în cursul unei nopți electorale ieșite din comun. ECP nu a anunțat o dată în vederea publicării rezultatelor.

Proiecții neoficiale și parțiale ale presei prezentau ieri Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI), partidul lui Imran Khan, drept învingătorul scrutinului, cu cel puțin 100 de mandate de deputat, devansându-și cu mult rivalul, Partidul PML-N. O majoritate de 137 de mandate este necesară în vederea formării unui guvern.

Susținut de armată

"Imran Khan, pe cale să devină premier”, dădea asigurări în ediția de ieri, pe prima pagină, cotidianul Dawn. Nici acesta și nici armata - care este suspectată că l-a susținut prin tot felul de manevre, în culise, în aceste ultime luni - nu s-au exprimat în mod public imediat.

Însă întârzierile în numărarea buletinelor de vot au consolidat suspiciuni cu privire la manipulări. PML-N, partidul aflat la putere în ultimii cinci ani, a anunțat miercuri seara că ”respinge integral rezultatele (...) din cauza unor nereguli evidente și masive”.

”Rezultatele au fost numărate în absența agenților noștri electorali”, a protestat partidul. Liderul formațiunii, Shahbaz Sharif, fratele fostului premier Nawaz Sharif, în prezent încarcerat sub acuzația de corupție, a denunțat ”fraude atât de flagrante încât toată lumea s-a pus pe plâns”. El a avertizat ulterior pe Twitter că ”rezultatele bazate pe o trucare masivă provoacă pagube ireparabile țării”. Liderul Partidului Poporului Pakistanez (PPP, care s-a aflat la putere în perioada 2009-2013) Bilawal Bhutto-Zardari l-a susținut, catalogând drept ”de nescuzat și scandalos” deznodământul alegerilor. ”Candidații mei se plâng că agenții noștri electorali au fost expulzați din secții de votare în toată țara”, a scris pe Twitter fiul fostului premier Benazir Bhutto, asasinată în 2007. Alte partide politice au denunțat, de asemenea, fraude.

Această controversă are loc în urma unei campanii considerate deja de către unii observatori drept una dintre cele mai ”murdare” din istoria țării, din cauza acestor numeroase presupuse manipulări și marcată de o vizibilitate sporită a partidelor religioase extremiste.

”Tulburări”

”Este haos complet”, a observat analista politică Azeema Cheema, care s-a declarat ”foarte îngrijorată” de întorsătura pe care o pot lua de-acum evenimentele. ”Asta depinde de modul cum se va organiza nesupunerea civilă. Ar putea să aibă loc revolte spontane în rândul activiștilor politici. Sau partidele politice ar putea să organizeze ocupări și manifestații”, a declarat ea pentru AFP. ”Indiferent cum va fi gestionată, atmosfera postelectorală imediată va fi destul de tensionată”, a apreciat la rândul său Michael Kugelman, un analst la Centrul Wilson de la Washington, care nu vede ”vreun mod de evitare a unei perioade tulburi”. ”Cea mai mare parte a observatorilor se așteaptau la un vot strâns, care să facă necesară formarea unei coaliții, ceea ce ar fi durat mai multe zile și ar fi putut să fie destul de tensionat. În schimb, probela este din contră că un partid a obținut mult, ceea ce-i face pe rivali suspicioși”, a subliniat el. Alegerile de miercuri, plasate sub o securitate strictă, constituie o rară tranziție democratică de la un guvern civil la altul în această tânără țară, cu un trecut punctat de lovituri de stat militare. Pakistanul, o putere nucleară, a fost condus de armată aproape jumătate din istoria sa de 71 de ani. Susținători PTI, cei mai mulți tineri, au sărbătorit o bună parte a nopții de miercuri spre joi victoria așteptată a campionului lor. Imran Khan, "a motivat tineretul”, și-a exprimat entuziasmul unul dintre fanii săi, Fahad Hussain, în vârstă de 21 de ani.

Prezentat adesea drept un seducător impertinent în Occident, fostul sportiv de nivel înalt se prezintă mult mai pios în Pakistan, unde a făcut din lupta contra corupției calul său de bătaie electoral.

Aproximativ 800.000 de militari și polițiști au fost mobilizați în asigurarea securității. Însă mai multe atacuri vizând scrutinul au avut loc. Cel mai important, un atentat sinucigaș revendicat de gruparea Statul Islamic (SI), s-a soldat cu cel puțin 31 de morți și 70 de răniți, în apropiere de o secție de votare, la Quneitra, în provincia Balucistan (nord-vest).

Premieră europeană în Estonia: Transport gratuit cu autobuzul pe teritoriul întregii țări

Estonia a devenit prima țară europeană care oferă transport gratuit cu autobuzul pe aproape întregul său teritoriu, în speranța de a limita exodul rural și consumul de combustibili fosili. “Există numeroase orașe și regiuni în Europa în care transportul în comun este gratuit, dar până acum nu a existat un proiect de transport public gratuit la scară națională”, a declarat Kadri Simson, titulara de la Ministerul Economiei și Infrastructurii din Estonia. În luna iulie, 11 din cele 15 comitate estoniene au lansat transportul gratuit cu autobuzul.

“Noi încercăm să animăm regiunile rurale, să oprim exodul spre orașe”, a afirmat pentru AFP ministrul, subliniind că programul respectiv este rezultatul discuțiilor dintre guvernul central și regiuni.

“La nivelul unui comitat, transportul gratuit cu autobuzul are drept scop crearea de posibilități pentru mobilitatea locuitorilor din mediul rural, pentru a le garanta accesul zilnic la servicii”, a precizat ea.

Parlamentul Estoniei a decis anul trecut limitarea consumului național de carburanți fosili astfel încât la orizontul anului 2030 acesta să rămână la nivelul anului 2012. “Aceasta înseamnă că trebuie să găsim modalități de a încuraja oamenii să călătorească într-un mod mai ecologic, de exemplu prin utilizarea transportului public”, a afirmat Kadri Simson, subliniind că aceasta ar putea contribui la limitarea numărului de autoturisme particulare.

Din 2013, în Tallin autobuzele sunt gratuite. Primarul capitalei estone, Taavi Aas, insistă asupra succesului proiectului, în pofida creșterii numărului de mașini în oraș. Jumătate din cei care se servesc de transportul public la Tallin afirmă că au început să recurgă la transportul în comun mai des de când acesta a devenit gratuit, potrivit unei anchete anuale privind nevoile cetățenilor realizată în 2017.

Cu toate acestea, criticii sunt îngrijorați de impactul potențial negativ al transportului gratuit cu autobuzul asupra traficului feroviar. Dar potrivit operatorului național Elron, numărul de pasageri pe calea ferată a crescut cu 8% în acest an. “Principala întrebare este de a ști dacă rețeaua de autobuze la nivelul comitatului va susține sau va concura cu trenurile și aceasta este valabil atât pentru liniile de autobuz gratuite, cât și pentru cele cu plată”, a apreciat Ronnie Kongo, directorul de vânzări și dezvoltare al Elron. “Pe termen lung, traficul feroviar poate să crească și să se dezvolte în zone unde numărul pasagerilor este în creștere”, a declarat el.

COLOANA:

Teoria relativității generale a lui Einstein, testată cu succes în apropierea unei găuri negre

 

O predicție a teoriei relativității generale a lui Einstein a fost testată cu succes în apropierea unei găuri negre supermasive situate în centrul galaxiei noastre, a anunțat ieri o echipă internațională de astronomi, citată de AFP. Pentru prima dată, observațiile efectuate cu așa-numitul VLT (Very Large Telescope - Telescop foarte mare, n.r.) în Chile au scos în evidență efectele relativității generale asupra unei stele care trece prin câmpul gravitațional intens al unei găuri negre, a indicat Observatorul european austral (ESO).

"La peste 100 de ani după articolul său care prezenta ecuațiile relativității generale, Einstein arată că are încă o dată dreptate, într-un laborator cu condiții mult mai extreme decât își putea imagina", informează ESO.

Avion, la un pas de catastrofă după ce doi piloți s-au certat din cauza mâncării

Avionul Iraqi Airways a decolat fără probleme de la Mashhad, în Iran, însă cei peste 150 de pasageri au fost cât pe ce să nu ajungă niciodată la Bagdad, din cauza unei dispute între pilot și copilot, care s-au certat dintr-un motiv de necrezut - mâncarea, relatează AFP, citată de Agerpres. Media și rețelele sociale irakiene au intrat imediat pe firul incidentului, pe care l-au tratat foarte critic sau cu ironie, determinând compania națională să emită un comunicat de presă. 

"Sunt piloți sau șoferi de microbuz?", s-a întrebat un internaut, referindu-se la șoferii care rulează pe străzile din Irak în mare viteză, motiv pentru care au devenit un veritabil coșmar pentru ceilalți automobiliști.  "Ministerul Transporturilor a deschis o anchetă în cazul celor doi piloți care au avut o dispută în timpul zborului", a anunțat Iraqi Airways miercuri seară într-un comunicat, fără a preciza când a avut loc incidentul. Compania nu a furnizat motivul discordiei din avionul care avea la bord 157 de pasageri și membri ai echipajului. Însă într-o scrisoare adresată conducerii, care a putut fi consultată de AFP, copilotul afirmă că, atunci când avionul era în zbor, "tonul a urcat în discuția cu pilotul pentru că el refuza ca o stewardesă să-mi aducă masa sub pretextul că nu i-am cerut autorizația".

După ce a luat el însuși masa, a adăugat el, pilotul "a folosit un vocabular inadecvat" și apoi l-a "lovit și insultat, ceea ce a provocat venirea unui membru al securității". Cei doi bărbați au reușit în cele din urmă să aducă la sol avionul, dar odată ce aparatul de zbor a ajuns la Bagdad "pilotul mi-a adus din nou insulte și m-a lovit". În aceste condiții, pledează el, "a trebuit să mă apăr".

Iraqi Airlines anunță că i-a suspendat pe cei doi bărbați și promite că "nu vor putea scăpa sancțiunilor celor mai dure (...) precum interdicția de a zbura pe viață".


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.