Moartea unui fizician de geniu

14 mar 2018 1060 vizualizări

Odată cu vestea morții lui Stephen Hawking, numeroase desene cu un scaun cu rotile gol au fost publicate pe platformele social media

Fizicianul Stephen Hawking s-a stins ieri din viață, la vârsta de 76 de ani.  El a fost cel mai cunoscut om de știință britanic al timpurilor noastre, un geniu care și-a dedicat viața descoperirii secretelor Universului. Este autorul popularelor cărți „O scurtă istorie a timpului" (1988) și „Universul într-o coajă de nucă" (2001). Cea mai mare parte a vieții sale a fost profesor la Cambridge, iar în comunitatea științifică este cunoscut mai ales pentru teoriile sale legate de mecanica găurilor negre, graviație și relativitate. Geniul său a fost comparat cu Albert Eistein și cu Isaac Newton. Născut pe 8 ianuarie 1942, omul de știință Stephen William Hawking și-a canalizat activitatea pe alăturarea relativității - natura spațiului și a timpului - și teoria cuantumului - cum cele mai mici particule s-au născut în Univers - pentru a demonstra crearea și funcționare Universului.  În 1964, la vârsta de 22 de ani, a fost diagnosticat cu o boală progresivă de neuron motor, afecțiune cunoscută sub numele de Scleroză laterală amiotrofică. I-a fost prezis că va mai trăi doar câțiva ani. Boala a evoluat gradual și l-a lăsat în imposibilitatea de a se mișca, țintuit într-un scaun cu rotile, aproape paralizat și neputând să vorbească decât cu ajutorul unui dispozitiv (sintetizator de voce).  „Scopul meu este simplu”, a spus el la un moment dat. „Este completa înțelegere a universului, de ce este cum este și de ce există”. Geniul lui i-a adus celebritate la nivel global. Cartea lui din 1988 a căutat să explice oamenilor din afara zonei științifice teoriile fundamentale ale universului și a devenit un bestseller. A fost urmată de „Universul într-o coajă de nucă”, în 2001. În 2007, Hawking a publicat cartea pentru copii „George și cheia secretă a universului”, împreună cu fiica lui Lucy, prin care a încercat să explice cum funcționează sistemul solar, asteroizii, găurile negre și alte corpuri cerești. A avut apariții scurte în „Star Trek: The Next Generation" și „The Simpsons”, iar vocea a apărut pe înregistrări ale trupei Pink Floyd. Dincolo de știință, Hawking a fost un activist politic. Înainte de cele mai recente alegeri prezidențiale din SUA, l-a descris pe Donald Trump ca „un demagog care pare să conteste cel mai comun numitor”. În plus, el a prevenit Marea Britanie, înainte de referendului  din 2016 privind părăsirea Uniunii Europene: „Sunt duse zilele când puteam să stăm singuri împotriva lumii”.

“O minte colosală, un superman în microgravitație”

Oameni de știință și politicieni din întreaga lume l-au omagiat prin mesaje online pe fizicianul Stephen Hawking, pe care l-au descris drept o minte colosală, care a făcut lumea un loc mai bun.  Tim Berners-Lee, fondator al World Wide Web, a fost unul dintre primii care au reacționat după aflarea veștii morții lui Hawking: „Am pierdut o minte colosală și un spirit minunat”. NASA a scris pe Twitter: „Teoriile lui au deschis universul de posibilități pe care noi și lumea le explorează. Zboară în continuare ca superman în microgravitație, așa cum le-ai spus astronauților de pe Stația Spațială în 2014”. Vicepreședintele Universității Cambridge, profesorul Stephen Toope, a spus că Hawking a fost o inspirație pentru milioane de oameni. „Profesorul Hawking a fost o individualitate care va fi ținută minte cu afecțiune nu doar la Cambridge, ci în întreaga lume. Contribuțiile lui excepționale la cunoașterea științifică și popularizarea științei și matematicii au lăsat o moștenire nepieritoare. Caracterul lui a fost o inspirație pentru milioane de oameni”.

Satya Nadella, CEO al Microsoft, a afirmat: „Am pierdut un mare om astăzi”.

Odată cu vestea morții lui, numeroase desene cu un scaun cu rotile gol au fost publicate pe platformele social media.

De ce nu credea Stephen Hawking în Dumnezeu

Fizicianul a declarat în nenumărate rânduri că „nu există Dumnezeu” și că „lumea este rezultatul unui fenomen ce poate fi explicat științific, nu creația unei ființe supreme”. Stephen Hawking spunea într-un interviu pentru El Mundo: „Înainte să înțelegem știința e normal să credem că Dumnezeu a creat Universul. Dar acum știința oferă o explicație mai convingătoare”.

Stephen Hawking a fost un ambasador al științei. Își făcuse o misiune din a populariza știința, din a o face accesibilă tuturor și s-a numărat printre cei mai mari susținători ai cuceririi spațiului. Era expert în cosmologie, fascinat din tinerețe de tainele universului a vrut să-i afle fiecare mister. O teorie despre găurile negre îi poartă azi numele, iar cartea lui "Scurtă istorie a timpului" s-a vândut în 10 milioane de exemplare.

Pe lângă lucrările revoluționare, în urma sa au rămas și numeroase citate. Iată câteva dintre acestea:

„Perspectiva de a muri devreme m-a făcut să înțeleg că viața merită trăită”.

„Ar fi o pierdere de timp să fiu furios pentru handicapul meu. Omul trebuie să meargă înainte, iar eu nu am făcut-o tocmai rău. Oamenii nu vor avea timp pentru tine dacă tu ești mereu furios și te plângi”.

„Oricât de grea ar fi viața, întotdeauna putem face ceva să ne-o înfrumusețăm. Priviți stelele, în loc să vă uitați în jos”.

„Data viitoare când cineva îți reproșează că ai comis o greșeală, spune-i că s-ar putea să fie un lucru bun. Fără imperfecțiune, noi doi nu am exista".

„Principalul dușman al cunoașterii nu este ignoranță, ci iluzia cunoașterii".

„Acolo unde este viață – este și speranță".

„Am observat că până și cei care spun că totul este predestinat și că nu putem schimba nimic, se uită în stânga și în dreapta înainte să treacă strada".

„Suntem doar o rasă avansată de maimuțe pe o planetă neînsemnată a unei stele extrem de obișnuite. Dar noi putem înțelege Universul – asta ne face speciali".

„Nu cred că rasa umană va supraviețui în următorii o mie de ani, dacă nu ne vom răspândi în spațiu".

„Eu consider că virușii de calculator ar trebui să fie considerați viață. Cred că spune ceva despre natura umană faptul că singura formă de viață pe care am creat-o până acum este pur distructivă. Am creat viață după înfățișarea noastră".