MOZAIC STIRI INTERNATIONALE: Mobilizare generală pentru depistarea asteroizilor care ameninţă Terra

19 iun 2013 520 vizualizări

NASA a lansat un apel de mobilizare generală a comunităţii ştiinţifice, a industriei spaţiale şi a astronomilor amatori, cerându-le să contribuie la depistarea tuturor asteroizilor care reprezintă o ameninţare potenţială pentru Terra şi să dezvolte metode de protejare a planetei noastre. Această iniţiativă este inclusă în programul "Grand Challenge" ("Marea Provocare") lansat de Casa Albă, o serie de obiective de importanţă naţională şi internaţională care necesită inovare şi descoperiri ştiinţifice şi tehnologice. Programul "Grand Challenge" are la bază colaborări multidisciplinare şi o varietate de parteneriate între NASA şi alte agenţii guvernamentale americane şi internaţionale, industrii, universităţi şi astronomi amatori. El vine în completarea misiunii recent anunţate de NASA care vizează lansarea unui vehicul spaţial fără echipaj uman care va capta un asteroid şi îl va "remorca" pentru a-l plasa pe orbita din jurul Lunii pentru a putea fi studiat apoi de astronauţi. "NASA lucrează deja pentru a găsi asteroizii care ar putea reprezenta un pericol pentru planeta noastră şi, deşi am găsit deja 95% din totalul asteroizilor mari, trebuie să îi detectăm pe toţi", a declarat Lori Garver, administrator-adjunct al agenţiei spaţiale americane. "«Grand Challenge» se concentrează pe detectarea asteroizilor şi pe ceea ce va trebui să facem în cazul unei ameninţări potenţiale. În acest cadru vom profita de angajarea publicului şi de capacitatea sa de inovare şi le cerem cetăţenilor şi oamenilor de ştiinţă să ne ajute să rezolvăm această problemă planetară", a adăugat ea.

Doar 25% dintre asterozii mici dar periculoşi au fost depistaţi

Reziduuri ale procesului de formare a Sistemului Solar, numeroşi asteroizi, de diverse mărimi, circulă în spaţiu în apropiere de Terra. NASA a descoperit deja 95% din numărul total al asteroizilor mari, care au diametre de peste 1 kilometru. Un astfel de asteroid ar fi provocat dispariţia dinozaurilor în urmă cu 65 de milioane de ani, după ce s-a prăbuşit pe Terra. Oamenii de ştiinţă spun că o coliziune cu un astfel de asteroid este foarte rară şi că niciunul dintre asteroizii mari detectaţi nu prezintă un risc de coliziune în viitorul apropiat. Dacă asteroizii mari sunt uşor de reperat, situaţia este complet diferită pentru ceilalţi mai mici, care sunt mult mai numeroşi. Potrivit NASA, există probabil 25.000 de asteroizi cu diametre de cel puţin 100 metri pe orbite apropiate de planeta noastră. Doar 25% dintre ei au fost detectaţi. Această "vânătoare" de asteroizi a devenit tot mai urgentă, după 15 februarie, data la care un astfel de corp ceresc a trecut la mică distanţă de Terra, iar fragmente dintr-un alt asteroid, pe atunci nedetectat şi care avea un diametru de 15 metri, s-au prăbuşit în Rusia.

Freedom House: România, în categoria democraţiilor semiconsolidate

n pe o scară de la 1 la 7, ţara noastră a primit nota 3,5

România este inclusă, alături de Bulgaria, Croaţia, Serbia, Muntenegru şi Macedonia, în categoria democraţiilor semiconsolidate, relevă raportul "Naţiuni în tranziţie 2013" elaborat de organizaţia neguvernamentală americană Freedom House. ONG-ul notează ţările analizate (din Europa Centrală şi Eurasia) cu calificative de la 1 (cel mai ridicat nivel de progres democratic) la 7 (cel mai redus nivel de progres democratic) pe baza criteriilor: proces electoral, societate civilă, independenţa presei, guvernanţă democratică naţională, guvernanţă democratică locală, cadru legislativ/independenţa justiţiei şi corupţie. Potrivit raportului, România a înregistrat un "scor democratic" de 3,5, care este media notelor 3 (proces electoral), 2,5 (societate civilă), 4,25 (independenţa presei), 4 (guvernanţă democratică naţională), 3 (guvernanţă democratică locală), 3,75 (cadru legislativ/independenţa justiţiei) şi 4 (corupţie). Documentul arată că în Europa Centrală "o reticenţă publică faţă de măsurile de austeritate nepopulare a destabilizat câteva guverne în anul 2012, testând durabilitatea instituţiilor democratice", dar menţionează că majoritatea statelor din regiune au fost capabile să răspundă presiunii "fără abateri semnificative de la normele democratice". În general, Slovenia, Estonia şi Letonia au primit cele mai bune calificative în raport, în timp ce Belarus, Turkmenistan şi Uzbekistan au înregistrat cele mai rele situaţii, mai arată raportul citat.

SUA condamnă acţiunile unilaterale cu privire la regiunea transnistreană

Statele Unite condamnă orice acţiune unilaterală a părţilor implicate în conflictul transnistrean şi îndeamnă la o soluţionare paşnică, cu un statut special pentru regiune în cadrul hotarelor suverane ale Republicii Moldova, a anunţat ambasada SUA la Chişinău. Potrivit unui comunicat de presă al ambasadei SUA la Chişinău, Statele Unite susţin declaraţia preşedintelui în exerciţiu al OSCE (Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa), Leonid Kojara, în legatură cu aşa-numitul decret al autorităţilor transnistrene cu privire la "graniţa de stat" a regiunii. Preşedintele OSCE şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la consecinţele negative pe care le-ar putea avea documentul respectiv pentru procesul de reglementare a conflictului transnistrean.
La 10 iunie, Evgheni Şevciuk, liderul regimului separatist de la Tiraspol, a semnat un decret intitulat "graniţa de stat a Transnistriei", ce ar urma să intre în vigoare în 14 zile. În limitele aşa-numitor frontiere ale Transnistriei este inclus oraşul Bender (Tighina), cu trei sate, printre care se numără şi Varniţa. Mai mulţi experţi din Republica Moldova susţin că acţiunea liderului transnistrean constituie o provocare şi că ar exista riscul izbucnirii unui nou conflict armat la Nistru.

Număr record de pesoane strămutate în lume în ultimii 20 de ani

Peste 45,2 milioane de persoane erau nevoite să trăiască departe de căminele lor în 2012, majoritatea din cauza unor conflicte, cel mai important număr înregistrat în ultimii 20 de ani, potrivit unui raport ONU publicat ieri. "Am înregistrat în 2012 cel mai mare număr de persoane strămutate din 1994 încoace", an marcat de genocidul rwandez şi de consecinţele destrămării fostei Iugoslavii, a explicat şeful Înaltului Comisariat ONU pentru Refugiaţi (UNHCR) Antonio Guterres, într-o conferinţă de presă. "Asistăm la o multiplicare a noilor conflicte şi se pare că fostele conflicte nu mor niciodată", a adăugat el. Circa 55% dintre refugiaţii înregistraţi în raportul UNHCR provin din ţări afectate de un conflict: Afganistan, Somalia, Irak, Siria şi Sudan. Raportul indică de asemenea existenţa unor noi afluxuri masive din Mali, Republica Democrată Congo şi Sudan. Din cele 45,2 milioane de persoane "dezrădăcinate", 15,4 milioane erau refugiaţi (dintre care 4,9 milioane de palestinieni), 28,8 milioane sunt strămutaţi pe plan intern şi 937.000 sunt solicitanţi de azil. "Dar cele mai dramatice sunt cifrele legate de noii strămutaţi: 7,6 milioane persoane deplasate forţat, adică o persoană de fiecare dată când clipiţi din ochi", a explicat Guterres. Din cele 7,6 milioane, 6,5 milioane erau strămutaţi intern şi 1,1 milioane refugiaţi.
Escaladarea violenţelor în Siria nu a adus nimic bun pentru 2013, a explicat responsabilul, făcând apel la comunitatea internaţională să contribuie la împărţirea poverii cu Iordania, dar şi cu Liban, unde aproape 20% din populaţie este în prezent siriană, potrivit UNHCR. Circa 1,6 milioane de sirieni sunt refugiaţi la ora actuală în cinci ţări din regiune, iar UNHCR anticipează că numărul acestora va ajunge la 3,45 milioane (dintre care un milion în Liban, un milion în Iordania, un milion în Turcia, 350.000 în Irak şi 100.000 în Egipt) până la sfârşitul lui 2013.

Madridul a fost invadat de milioane de fluturi de noapte

Milioane de fluturi de noapte şi-au făcut apariţia în capitala spaniolă, aduşi fiind de valul de căldură care a lovit recent Peninsula Iberică şi care a urmat, de altfel, ploilor torenţiale din primăvara acestui an. France Presse consemnează faptul că peste tot în oraş, madrilenii se luptă cu fluturii de noapte care intră în case, atraşi fiind de lumină. Fenomenul a devenit subiect de glume şi chiar de tweet-uri, însă nimeni nu ştie de unde au venit aceşti fluturi de noapte. Roger Vila, cercetător într-un laborator din Barcelona, în care se studiază diversitatea şi evoluţia fluturilor, susţine că a identificat până la trei tipuri dintre cei care au invadat Madridul, prin intermediul fotografiilor: gamma, noctua şi catocala. "Mai mulţi dintre aceşti fluturi au venit din sudul Spaniei, însă au apărut şi unii care provin din nordul Africii şi au ajuns aici traversând strâmtoarea Gibraltar", explică el. În plus, cercetătorul precizează că invazia este urmarea condiţiilor climatice foarte speciale; după o primăvară rece şi plină de umiditate, vremea s-a încălzit brusc în Madrid săptămâna trecută - tocmai când fluturii erau pregătiţi să iasă din crisalide. Aceste insecte nu prezintă niciun risc pentru sănătate, iar dacă au ajuns la Madrid este din cauza direcţiei vântului, a mai spus cercetătorul catalan. "Au o durată de viaţă de aproximativ o săptămână şi cu siguranţă vor dispărea în câteva zile. Totul este să ştim dacă vor mai exista noi sosiri", susţine el.