MOZAIC STIRI INTERNATIONALE: NASA a descoperit gheaţă pe cea mai fierbinte planetă din sistemul solar

30 nov 2012 390 vizualizări
Pe langă apă în stare solidă, observaţiile au identificat şi materii organice îngheţate

Mercur, cea mai apropiată planetă de Soare, ascunde gheaţă şi materii organice îngheţate în craterele sale de la polul nord, care sunt permanent în umbră, au anunţat specialiştii de la NASA, citaţi de Reuters. Telescoapele de pe Terra au descoperit în ultimii 20 de ani mai multe dovezi despre existenţa gheţurilor pe Mercur, însă materiile organice detectate constituie o surpriză, spun specialiştii de la NASA care coordonează misiunea Messenger, prima sondă care orbitează planeta. Atât gheaţa, cât şi materiile organice, similare cărbunelui sau gudronului, ar fi rezultatul unor coliziuni ale planetei cu comete şi asteroizi, produse în urmă cu milioane de ani.
"Nu este ceva ce ne aşteptam să vedem, dar, bineînţeles, îţi dai seama că este oarecum logic, pentru că am văzut aceste lucruri şi în alte părţi", precum corpuri îngheţate din afara sistemului nostru solar sau în nucleele unor comete, a declarat David Paige, de la University of California, din Los Angeles.

Spre deosebire de roverul Curiosity de pe Marte, care colectează mostre de roci şi sol de pe planeta roşie pentru a descoperi în mod direct eventuale urme de materii organice, sonda Messenger adună date cu ajutorul razelor laser. Descoperirile de pe Mercur sunt rezultatul analizării acestor date, pe parcursul unui an, cu ajutorul unor modele pe computer, experimente şi deducţii, nefiind vorba de o analiză directă.

Cercetătorii spun că nu este vorba doar de o ipoteză nebunească, explicaţiile ducând spre concluzia că este vorba de materii organice. Specialiştii cred că materiile organice, care sunt de două ori mai întunecate decât cea mai mare parte a suprafeţei lui Mercur, au fost amestecate cu materiile provenind de la asteroizii sau cometele cu care s-a ciocnit planeta.

Cercetătorii nu cred că Mercur a fost sau este potrivită pentru viaţă, în formele sale primitive, însă descoperirea acestor materii organice pe o planetă aflată în centrul sistemului nostru solar poate aduce informaţii privind modul în care a apărut viaţa pe Terra sau cum a evoluat pe planete din afara sistemului solar.

Sonda Messenger (Mercury Surface, Space Environment, Geochemistryand Ranging) îşi va încheia misiunea de doi ani pe Mercur în martie anul viitor, dar NASA speră să obţină finanţare pentru un al treilea an. Sonda va rămâne pe orbita planetei până ce se va izbi de suprafaţa acesteia din cauza gravitaţiei. Studiul despre aceste date a fost publicat în revista Science.

Barroso: Consider Republica Moldova ca parte a Uniunii Europene

Preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a declarat vineri, la Chişinău, că vede Republica Moldova ca parte a Uniunii Europene. "Vă mulţumesc pentru cuvintele calde adresate cu ocazia vizitei. Eu consider că Republica Moldova este ca şi parte a Uniunii Europene. Vizita mea este un semnal de recunoaştere a reformelor pe care le implementaţi", a declarat Jose Manuel Barroso după întâlnirea cu premierul Vlad Filat. "Astăzi am fost martori la semnarea a două acorduri financiare. Unul în domeniul sănătăţii, celălalt în educaţie. Am oferit până acum Republicii Moldova 122 de milioane de euro. Este cel mai mare ajutor oferit până acum unei ţări. Vreau să felicit toţi cetăţenii Republicii Moldova pentru eforturile pe care le fac pentru a contribui la implementarea reformelor", a spus Barroso. "Perspectiva europeană pentru Republica Moldova există, acum trebuie să ne concentrăm pe finalizarea reformelor", a spus Barroso.

Kremlinul îl contrazice pe premierul nipon şi afirmă că Putin e bine

Kremlinul a negat, vineri, informaţiile potrivit cărora o vizită a premierului nipon programată la Moscova pentru luna decembrie ar fi fost amânată din cauza stării de sănătate a preşedintelui Vladimir Putin. "Nu fusese stabilită data exactă a vizitei", a declarat purtătorul de cuvânt al preşedintelui, Dmitri Peskov. Premierul japonez, Yoshihiko Noda, ar fi fost nevoit să îşi anuleze o vizită prevăzută în Rusia "din cauza stării de sănătate" a preşedintelui rus, Vladimir Putin, a anunţat vineri o sursă guvernamentală niponă. Sănătatea lui Putin a făcut obiectul unor speculaţii timp de mai multe săptămâni, după ce preşedintele şi-a anulat numeroase vizite în Rusia şi în străinătate, aparent din cauza unei agravări a unei probleme mai vechi la coloana vertebrală. Noda intenţiona să meargă în Rusia în decembrie, fără o dată precisă, şi să aibă o întâlnire cu Putin, dar a fost nevoit să îşi anuleze vizita, a anunţat Guvernul nipon. Într-un interviu acordat ziarului Komsomolskaia Pravda, Peskov a subliniat că preşedintele îşi desfăşoară activitatea normal.

S-a împăcat Strauss-Kahn cu victima sa?

Dominique Strauss-Kahn şi Nafissatou Diallo, camerista care îl acuză de agresiune sexuală la New York, au ajuns la un acord financiar, relatează New York Times. Cotidianul precizează, citând persoane care cunosc dosarul, că cele două părţi urmează să se prezinte săptămâna viitoare în faţa judecătorului însărcinat cu procedura civilă aflată în curs pe rolul unui tribunal din Bronx. Un acord financiar va pune capăt acestei proceduri. Însă avocaţii lui Strauss-Kahn spun că nu au ajuns încă la un acord amiabil, recunoscând că au loc discuţii. "Informaţiile conform cărora Strauss-Kahn ar fi acceptat să plătească despăgubiri de şase milioane de dolari sunt total false", au declarat avocaţii. Diallo a depus plângere în dreptul civil împotriva lui Strauss-Kahn la 8 august 2011, în paralel cu o procedură penală, acuzându-l că a agresat-o sexual în apartamentul său de la Hotelul Sofitel, la 14 mai. Dominique Strauss-Kahn afirmă că relaţia sa cu Diallo la Sofitel a fost "consimţită reciproc".

Naţionaliştii europeni: sarbii ard steaguri ale UE, NATO şi SUA, britanicii caştigă teren în alegeri

Ultranaţionalişti sârbi furioşi au incendiat, vineri, steaguri ale Uniunii Europene, Statelor Unite, NATO şi Kosovo, în cursul protestelor faţă de achitarea fostului lider de gherilă kosovar Ramush Haradinaj. Adunaţi în faţa sediului Preşedinţiei Serbiei, la Belgrad, la apelul Partidului Radical Sârb (SRS, ultranaţionalist), cei câteva sute de protestatari au cerut renunţarea la planul de aderare la Uniunea Europeană. "Nu dorim să aderăm la UE. Vinovaţii nu sunt judecaţi de TPI", au scandat manifestanţii. Mai paşnic, partidul britanic antieuropean şi antiimigraţie UKIP a înregistrat cel mai bun rezultat într-un scrutin legislativ parţial, respectiv 21,79 la sută din voturi. UKIP (Partidul pentru Independenţa Marii Britanii) s-a clasat pe locul doi în circumscripţia electorală Rotherham (nordul Angliei), după laburişti. "UKIP câştigă teren", a declarat liderul formaţiunii, Nigel Farage. În cursul scrutinului parţial de la Rotherham, coaliţia guvernamentală formată din conservatori şi liberal-democraţi a fost sancţionată de alegători, clasându-se după locul cinci.

Coreea de Nord mai pregăteşte o rachetă

Noi analize ale imaginilor prin satelit arată că pregătirile sunt în curs în Coreea de Nord pentru un test de rachetă cu rază lungă de acţiune, care ar putea avea loc începând de săptămâna viitoare, a anunţat vineri un grup de studii american. "Dacă Phenianul nu şi-a schimbat practicile în privinţa pregătirii unei lansări, ar trebui să fie pregătit să lanseze o rachetă încă de la sfârşitul primei săptămâni din decembrie", scrie Nick Hansen, expert în analiza imaginilor prin satelit, pe site-ul institutului americano-coreean al universităţii Johns Hopkins. Remorcile folosite pentru transportarea primelor două etaje ale unei rachete Unha-3 sunt parcate în apropierea unei clădiri mari, la Sohae. Acesta "este un indiciu clar că etajele rachetei sunt inspectate înainte de a fi duse lângă rampa de lansare, pentru un eventual tir", a adăugat analistul. Imagini capturate la începutul săptămânii de operatorul comercial de imagini prin satelit DigitalGlobe Inc arată o reluare a activităţii la Sohae (nord-vest), unde a avut loc lansarea ratată a unei rachete în aprilie 2012. Joi, Consiliul de Securitate al ONU a avertizat Phenianul în legătură cu un eventual tir.