Polonezii au găsit urme de explozibil pe avionul prăbuşit la Smolensk
Experţii polonezi au găsit urme de explozivi pe epava avionului prezidenţial polonez care s-a prăbuşit în aprilie 2010 la aterizarea pe aeroportul Smolensk din Rusia, transmite AFP citând ediţia de ieri a cotidianului conservator polonez Rzeczpospolita. "Testele au confirmat prezenţa unor urme de TNT şi de nitroglicerină pe 30 de scaune. Aceste substanţe au mai fost descoperite şi pe joncţiunea carlingii cu o aripă", mai scrie cotidianul polonez.
Unii experţi au emis ipoteza că aceste urme de explozivi ar putea proveni de la obuze neexplodate rămase în regiunea Smolensk (vestul Rusiei) din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Testele efectuate de experţii ruşi şi polonezi imediat după catastrofă au exclus prezenţa unor substanţe explozive pe resturile aparatului.
Avionul de producţie rusească Tupolev 154, care transporta pe data de 10 aprilie delegaţia poloneză ce urma să asiste la comemorarea a 70 de ani de la masacrul de la Katyn, s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze în condiţii de ceaţă densă pe aeroportul din Smolensk, preşedintele Lech Kaczynski şi celelalte 95 de persoane aflate la bord pierzându-şi viaţa. În Polonia continuă să circule şi în prezent teorii conspiraţioniste legate de acest accident.
Moarte suspectă
Unul din martorii-cheie în ancheta asupra cauzelor prăbuşirii aeronavei lângă Smolensk a murit în circumstanţe încă neelucidate, fiind descoperit spânzurat sâmbătă seara la domiciliul său din apropierea Varşoviei. După cum a declarat presei un reprezentant al Parchetului, Dariusz Slepokur, anchetatorii consideră că este vorba de o sinucidere, neavând deocamdată motive pentru a suspecta o crimă. Corpul neînsufleţit al lui Remigiusz M. (42 de ani), inginer de bord pe Yak-40, a fost descoperit în subsolul casei în care acesta trăia împreună cu soţia sa.
În ziua fatidică de 10 aprilie 2010, Remigiusz M. se afla în cabina aparatului de zbor Yak-40, care aterizase cu o oră mai devreme pe aeroportul militar Severnîi de lângă Smolensk, unde avea să se prăbuşească Tu-154. Prin staţia de bord, el a auzit convorbirea dintre echipajul aeronavei oficiale şi turnul de control de pe aeroportul de lângă Smolensk.
În depoziţiile sale, el susţinea că dispecerul rus i-a permis aeronavei prezidenţiale poloneze să coboare "până la înălţimea luării unei decizii" de 50 de metri, în pofida ceţii dense. Potrivit versiunii oficiale, dispecerul nu ar fi permis coborârea decât la o altitudine de 100 de metri. Conform mărturiilor pilotului polonez, turnul de control rus permisese înainte coborârea până la altitudinea de 50 de metri pentru aparatul său de zbor Yak-40.