Marketing european special pentru un stat ultraconservator: IKEA a şters toate femeile din catalogul său de produse pentru Arabia
In imagini, femeile au fost pur şi simplu înlăturate, deşi cataloagele sunt cópii ale celor suedeze - limba şi preţurile fiind singurele diferenţe.
De exemplu, o fotografie din suita prezentărilor de produse arată mama, tata şi doi copii într-o baie. În versiunea arabă a catalogului, imaginea femeii a fost eliminată.
Relatarea, apărută în ziarul suedez Metro, aproape că a făcut-o pe Ewa Bjorling, ministrul Comerţului, să cadă de pe scaun - sau să arunce unul, după cum notează CNN. "Regret că mai trebuie parcursă o cale atat de lungă atunci când vine vorba de egalitatea între sexe în Arabia Saudită, lucru care se vede atat de clar aceste imagini", a spus ea. "Atâta timp cât femeile sunt împiedicate să devină vizibile şi să aibă un loc de muncă în altă parte decat acasă, Arabia Saudită se lipseşte de jumătate din capitalul său uman", a adăugat ministrul.
IKEA a prezentat scuze pentru ştergerea femeilor din imagini, spunând că "regretă ceea ce s-a întâmplat şi că înţelege că oamenii sunt supăraţi" şi numind acest lucru "o greşeală". "Nu francizorul local a solicitat retuşarea imaginilor respective. Greşeala s-a produs înainte de prezentarea proiectului de catalog IKEA pentru Arabia Saudită. Ne asumăm întreaga responsabilitate pentru greşelile făcute", a anunţat compania.
Obţinerea de drepturi egale cu cele ale bărbaţilor este o luptă dificilă pentru femeile saudite. Totuşi, ceea ce a făcut IKEA în catalogul destinat Arabiei Saudite nu a surprins-o pe Eman Al Nafjan, scriitoare inclusiv pe blog, care activează pe Twitter sub numele Saudiwoman. Imaginile cenzurate nu sunt deloc rarităţi în această ţară, a afirmat ea pentru CNN. "Nu cred că e corect, dar este vorba de o tradiţie culturală. Chiar şi femeile care poarta hijab, care apar în afişe publicitare stradale, au feţele neclare", explică militanta pentru drepturile femeilor saudite.