Zborurile ultrarapide mai întarzie. Hipersonicul a mai picat un test
Încă un experiment eşuat: hipersonicul capabil să zboare cu mai mult de 7000 km/oră nu a trecut testul la care a fost supus de Forţele Aeriene ale SUA deasupra Oceanului Pacific. Modulul X-51 Waverider a fost lansat cu succes de către bombardierul B-52 care îl urcase la altitudinea prevăzută (15.240 de metri), dar după numai 16 secunde au apărut problemele.
Un prim reactor trebuia să propulseze prototipul X-51 la viteza Mach 4,5 (peste 5000 kilometri pe oră) timp de 30 de secunde, după care un statoreactor l-ar fi ridicat la altitudinea de 21.000 de metri şi la o viteză Mach 6 (un Mach # raportul dintre viteza unui obiect într-un fluid şi viteza sunetului în mediul respectiv). Zborul de încercare a luat însă sfârşit înainte ca statoreactorul să poată fi pus în funcţiune, a precizat sursa citată.
"Toate datele noastre au indicat că erau îndeplinite toate condiţiile pentru aprinderea reactorului, iar noi am fost optimişti în ce priveşte reuşita testului", a declarat Charlie Brink, directorul de program al proiectului. Testul prevedea un zbor de 5 minute la Mach 6, adică de şase ori mai mare decât viteza sunetului, respectiv 7.300 de kilometri la oră.
După o serie de teste cu rezultate contradictorii, a mai rămas un singur Waverider din cele patru de care dispunea la început armata americană. În pofida acestui ultim eşec, strategii Pentagonului îşi păstrează speranţa că vor putea să revoluţioneze spaţiul aerian prin lansarea avioanelor hipersonice, comparând acest pas înainte cu dezvoltarea dronelor începând din anii 1970.
Hipersonicul este văzut ca o soluţie pentru scurtarea drastică a timpului de zbor pe distanţe lungi. Astfel, se preconizează că, în viitorul apropiat, de la New York se va putea ajunge la Londra (şi invers la fel) în mai puţin de o oră.