Internațional

Două cutremure puternice i-au înspăimîntat pe indonezieni

Ziarul de Vrancea
11 apr 2012 325 vizualizări
Mişcările telurice, care au măsurat peste 8 grade, s-au produs în zona devastată de valul tsunami la sfîrşitul lui 2004, cînd peste 200.000 de oameni şi-au pierdut viaţa

Primul seism care a lovit ieri vestul Indoneziei a avut epicentrul la o adîncime de 33 km în Oceanul Indian, la o distanţă de 495 km de Banda Aceh, capitala provinciei greu încercate de un cutremur încă şi mai puternic ce a provocat devastatorul tsunami în 26 decembrie 2004. Magnitudinea anunţată a fost de 8,9 grade, fiind revizuită ulterior de USGS - Institutul american de geofizică, la 8,6. Au fost raportate replici puternice ale cutremurului, cea mai mare avînd 8,1 grade.
Aproape toate ţările riverane Oceanului Indian, inclusiv cele din Africa precum Kenya şi Tanzania au emis alerte de tsunami de-a lungul coastelor. După cîteva ore, alerta a fost ridicată: valurile au avut cel mult un metru. Explicaţia pentru un atît de scăzut "efect secundar" a fost că mişcarea plăcilor tectonice în zona epicentrului a fost pe orizontală, spre deosebire de seismul de 9,3 grade din 2004 unde zona epicentrului s-a mişcat pe verticală. Ieri nu fusese făcut public nici un bilanţ privind eventuale victime sau pagube provocate de cutremur

Istorie neagră

Valurile uriaşe generate de mari cutremure au provocat la nivel mondial în ultimii opt ani sute de mii de victime, în special cel din decembrie 2004, în Asia de Sud-Est, reaminteşte AFP.
- 26 decembrie 2004: Asia de Sud-Est - Un seism submarin de 9,3 grade produs în largul insulei Sumatra (Indonezia), cel mai puternic din ultimii 40 de ani, a generat un tsunami care a devastat zone de coastă în aproximativ zece ţări din Asia de Sud-Est, unde peste 220.000 de persoane şi-au pierdut viaţa. În provincia indoneziană Aceh, unde nivelul apei a crescut în unele locuri cu peste 30 de metri, au murit circa 170.000 de persoane. Valuri uriaşe, care s-au întins pe sute de kilometri, au ajuns dincolo de insulele Maldive, pînă pe ţărmurile estice ale Africii;
- 17 iulie 2006: Un seism submarin cu magnitudinea de 7,7 grade a declanşat un tsunami în partea sudică a insulei Java, provocînd 654 de morţi;
- 2 aprilie 2007: 52 de persoane au fost ucise de un tsunami care a lovit vestul insulelor Solomon (Pacificul de Sud). Treisprezece localităţi de coastă au fost devastate de valul uriaş declanşat după un seism de 8 grade;
- 29 septembrie 2009: Peste 190 de persoane au fost ucise pe insulele Samoa, Tonga şi Samoa americană, după un seism cu magnitudinea de 8 grade urmat de tsunami. Cele mai multe din victime, peste 150, au fost înregistrate în Samoa, unde a fost devastată cea mai populată insulă din arhipelag, Upolu;
- 27 februarie 2010: Chile - Un seism, urmat de tsunami, a lovit sudul statului Chile provocînd moartea a peste 520 de persoane. Cele mai multe victime s-au înregistrat în zona de coastă Maule, situată la 400 kilometri sud-vest de Santiago de Chile;
- 25 octombrie 2010: Indonezia - Peste 400 de persoane şi-au găsit moartea ca urmare a unui tsunami provocat de un cutremur de 7,7 grade, produs în arhipelagul Mentawai, în largul insulei Sumatra;
- 11 martie 2011: Japonia - Un tsunami de peste 10 metri a devastat coasta nord-estică a arhipelagului nipon, în special oraşul Sendai, ca urmare a unui seism de 9 grade cu epicentrul în largul Oceanului Pacific. Catastrofa naturală s-a soldat cu peste 19.000 de morţi şi dispăruţi.

Ce fac japonezii cu cele 37.000 de maşini distruse de tsunami-ul de anul trecut

Peste 37.000 de vehicule avariate de tsunami stau grămadă în prefecturile Iwate, Miyagi şi Fukushima, în nord-estul Japoniei, la mai bine de un an de la tragedia din 11 martie 2011. În unele municipii precum Ishinomaki, unul dintre cele mai afectate de dezastru, aproape 13.000 de vehicule formează mormane în zona de coastă în aşteptarea reciclării, operaţiune care durează de peste un an. În alte provincii, se aşteaptă ca procesul de reciclare să mai dureze, deoarece în multe cazuri a fost imposibilă localizarea proprietarilor după tragedia care a lăsat în urmă peste 19.000 de morţi sau dispăruţi. Potrivit legilor nipone privind reciclarea automobilelor, autorităţile municipale trebuie să obţină consimţămîntul proprietarilor pentru a le procesa vehiculele avariate, iar în cazul în care nu îi pot localiza pe proprietari, trebuie să aştepte timp de trei luni după notificarea publică a reciclării. Pentru a grăbi acest proces, guvernele locale analizează individual fiecare dintre maşinile avariate şi caută plăci de înmatriculare sau documente care să le permită să-i găsească pe proprietari.



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.