Noroc chior pentru comandantul care n-a văzut pe unde navighează
Căpitanul vasului de croazieră naufragiat Costa Concordia a susţinut, potrivit unor surse, că motivul pentru care se afla într-o barcă de salvare, în timp ce mii de pasageri şi membri ai echipajului panicaţi încercau să evacueze nava, este că "s-a împiedicat" şi a căzut în aceasta, relatează cotidianul britanic The Independent, citat de Agerpres.
"Pasagerii se învălmăşeau pe punţi, luînd cu asalt bărcile de salvare. Nici măcar nu aveam o vestă de salvare pentru că i-o dădusem unuia dintre pasageri. Încercam să îi determin pe oameni să intre în bărci în mod ordonat. Brusc, deoarece nava era înclinată într-un unghi de 60-70 de grade, m-am împiedicat şi am ajuns într-una din bărci. Aşa m-am trezit acolo", a declarat comandantul magistraţilor la Grosseto (Italia) într-un interogatoriu de trei ore, potrivit surselor.
Schettino a spus că a rămas blocat în barca de salvare timp de o oră, înainte ce aceasta să fie coborîtă în apă în largul insulei Giglio. Cu el se aflau şi Dimitri Christidis, secundul grec al navei, şi Silvia Coronica, al treilea ofiţer, potrivit cotidianului La Repubblica. "Suspendat acolo, nu am putut coborî barca în mare deoarece spaţiul era blocat de alte bărci care se aflau în apă", a afirmat comandantul.
"Am fost o victimă a propriilor mele instincte"
Francesco Schettino a confirmat că a dus vasul de croazieră aproape de coasta stîncoasă a insulei Giglio pentru a "saluta" un vechi coleg, un fost căpitan al companiei Costa Cruises, numit Mario Palombo. "Este adevărat că salutul era pentru comodorul Mario Palombo, cu care vorbeam la telefon. Traseul a fost stabilit atunci cînd am plecat de la Civitavecchia, dar am făcut o greşeală cînd m-am apropiat. Navigam din vedere pentru că ştiam bine adîncimile şi mai făcusem această manevră de trei sau patru ori. Însă de data aceasta am dat ordinul să se vireze prea tîrziu şi am ajuns în ape prea puţin adînci. Nu ştiu de ce s-a întîmplat, am fost o victimă a propriilor mele instincte", a explicat căpitanul.
Odată ce a ajuns la ţărm şi i-a fost permis să părăsească biroul autorităţii portuare, prima grijă a lui Schettino a fost să cumpere şosete. Ottavio Brizzi, un taximetrist de pe insula Giglio, susţine că l-a luat sîmbătă la ora 11:30 şi l-a dus pînă la hotelul Bahamas. "A fost o călătorie foarte scurtă, nu a durat mai mult de 30 de secunde (...) Nu a spus prea multe, m-a întrebat de unde ar putea cumpăra nişte şosete uscate. Părea foarte înfrigurat şi speriat - arăta ca un cîine bătut", a explicat taximetristul.
Echipele de salvare au suspendat temporar căutările pe nava Concordia
Căutările celor aproximativ 20 de persoane declarate dispărute în urma naufragiului de vineri seara al vasului de croazieră Concordia au fost suspendate ieri dimineaţă, conform declaraţiilor purtătorului de cuvînt al pompierilor. "Instrumentele (de măsură de pe continent) au indicat o deplasare a navei, evaluăm dacă a găsit un nou punct de spijin înainte de a vedea dacă putem să reîncepem (căutările). Pentru moment nici măcar nu putem să ne apropiem", a declarat Luca Cari.
Menţionînd că în jurul orei 08.00 (09.00 ora României) au fost suspendate operaţiunile de salvare, purtătorul de cuvînt a mai precizat că echipele de salvare au căutat "toată noaptea" eventuali supravieţuitori. Pînă în prezent au fost găsite 11 cadavre, dintre care cinci au fost identificate. "Am încheiat practic căutările în partea aflată deasupra apei", a mai adăugat Cari.