Internațional

De ce s-a scufundat vasul de croazieră

Ziarul de Vrancea
16 ian 2012 1986 vizualizări
Căpitanul a condus nava aproape de insula Giglio pentru a-i face pe plac şefului ospătarilor n adîncimea apei s-a dovedit prea mică pentru acest gigant, stîncile subacvatice provocîndu-i o spărtură lungă de 90 de metri şi o scufundare rapidă n relatările pasagerilor sînt înfricoşătoare

Comandantul navei Costa Concordia dorea să îi facă pe plac unui şef al ospătarilor originar din insula Giglio, de aceea a trecut cît mai aproape de aceasta. Conform Corriere della Sera, comandantul Francesco Schettino i s-a adresat cu puţin timp înainte de accident şefului ospătarilor, Antonello Tievoli, chemîndu-l pe punte. "Antonello, vino să vezi, trecem pe lîngă insula ta Giglio", a spus el, conform martorilor. Tievoli ar fi trebuit să plece în concediu săptămîna trecută, dar nu a putut pentru că nu avea cine să îl înlocuiască. Astfel că Schettino a vrut să îi facă o plăcere, trecînd cu nava de croazieră pe lîngă ţărmul stîncos al insulei Giglio.
Tievoli a urcat pe puntea superioară şi a văzut că insula era periculos de aproape: "Atenţie, sîntem foarte aproape de ţărm", i-a spus el comandantului. Dar impactul s-a produs aproape imediat, conform Corriere della Sera. Şeful ospătarilor a fost interogat de Paza de Coastă şi va fi audiat de anchetatori. Pentru a putea trece fără probleme, nava ar fi avut nevoie de ape adînci de cel puţin 9 metri.

"Factorul uman" a fost decisiv

Şase persoane au murit şi cel puţin 15 sînt date dispărute după tragedie. Francesco Schettino este acuzat că şi-a abandonat nava, înainte să se asigure că toate cele 4.200 de persoane aflate la bord au fost evacuate în siguranţă. Proprietarul vasului, compania Costa Crociere, a anunţat că "informaţii preliminare" sugerează că Francesco Schettino s-ar face vinovat de "erori semnificative".
Directorul companiei a deplîns eroarea umană "incomensurabilă" a căpitanului, de care el s-a şi "disociat" oficial. În timpul unei conferinţe de presă organizate ieri, la Genova, Pier Luigi Foschi şi-a arătat sprijinul faţă de echipajul navei "care s-a comportat eroic". Personalul de bord a reuşit să evacueze "peste 4.000 de persoane în două ore", a mai adăugat acesta.
Cu referire la catastrofă, el a declarat că "este un eveniment excepţional, imprevizibil", considerînd că în acest gen de situaţie, "factorul uman este incomensurabil". Foschi a menţionat că traseul pe care căpitanul a decis să îlurmeze a fost decis "din iniţiativa proprie a acestuia, contrar regurilor scrise şi certificate" de către companie.

Tragedia ar putea fi urmată de un dezastru ecologic

Ministrul italian al Mediului, Corrado Clini, a declarat că se teme de un "dezastru" ecologic după naufragiul navei de croazieră Costa Concordia. "Acesta este coşmarul nostru. Nava are rezervoare pline de carburant, este un combustibil dens, greu, care s-ar putea depune la fundul apei, ceea ce ar fi un dezastru", a declarat Corrado Clini într-un interviu pentru cotidianul La Stampa. Imaginînd cel mai rău scenariu, ministrul a explicat că acest combustibil "s-ar putea împrăştia în mare, contaminînd o zonă extinsă cu efecte, cunoscute în astfel de cazuri, asupra faunei marine şi a păsărilor".
"Sîntem gata să intervenim în cazul în care există scurgeri în mare", a afirmat Clini. "Imediat ce va fi posibil, combustibilul va fi extras de pe navă. Problema este că trebuie să ţinem cont de echilibrul precar în care se află coca navei", a mai spus Corrado Clini. Ieri, acţiunile de căutare a posibililor supravieţuitori blocaţi în navă au fost sistate pentru ao vreme, după ce vasul începuse să se mişte. Ministrul a invocat mutarea navei care blochează intrarea în port, o metodă la care s-a făcut referire încă de ieri fiind umflarea cu aer a unor baloane introduse în corpul vasului.

Momente înfricoşătoare


Pasagerii au relatat despre acţiunile de salvare şi haosul care a cuprins miile de oameni după ce a devenit limpede că nava a suferit un accident grav

Supravieţuitorii naufragiului navei Costa Concordia au povestit momentele înfricoşătoare prin care au trecut după ce vasul a lovit o stâncă din apropierea insulei Giglio. În timpul cinei John Rodford a realizat că ceva nu este cum trebuie. Cu şapte ore mai devreme, el se îmbarcase împreună cu soţia sa, Mandy, pentru a celebra patru ani de căsătorie.
Subit, el a auzit o "trosnitură". Apoi paharul său a început să alunece pe masă. Cuplul, originar din sudul Angliei a întrebat membrii echipajului dacă există vreo problemă. Răspunsul a fost: "Nu, este vorba despre motor".
"Apoi luminile s-au stins şi s-au reaprins. Nava a început să se încline într-o parte foarte tare. Toate farfuriile zburau şi se spărgeau. Era zarvă. Toată lumea lua veste de salvare. Dar echipajul spunea: totul este în regulă, totul este sub control", a povestit supravieţuitorul, în vîrstă de 46 de ani, în momentul întoarcerii pe aeroportul Heathrow din Londra.
În momentul evacuării era haos, a mărturisit cuplul, care a urcat mai întîi într-o barcă de salvare aflată pe partea cea mai ridicată a navei faţă de apă. Din cauza înălţimii însă era imposibil ca aceasta să fie lansată la apă. "Bărcile loveau marginea vasului" în loc să fie suspendate deasupra apei, a explicat Mandy, în vîrstă de 45 de ani.
Pasagerii se ajutau între ei şi într-un final cuplul a reuşit să ajungă în cealaltă parte a navei, alunecînd pe punte ca pe un "tobogan". "Îmi spuneam că este sfîrşitul. Viaţa se încheie aici (...) Va trebui să sar în apa asta, iar eu detest apa", spunea Mandy care nu va mai merge "niciodată, niciodată, niciodată" în croazieră.

"Acum simţim ce simţeau Leonardo DiCaprio şi Kate Winslett"

Mai multe alte mărturii au pus în discuţie măsurile de siguranţă şi atitudinea echipajului. Un pasager bosniac, Sead Alibegovici, aflat la bordul vasului Costa Concordia împreună cu soţia sa Nasima, a fost spitalizat în Germania suferind "răni multiple". El a declarat pentru cotidianul Dnevni Avaz că "a privit moartea cu ochii" amintindu-şi "panica totală" de la bordul navei. "Toată lumea alerga într-o atmosferă de isterie colectivă şi nimeni nu se gîndea decît la cum să se salveze. Echipajul a uitat în mod evident că rolul lui era să restabilească ordinea şi să aştepte ca pasagerii să coboare de la bord. Membrii echipajului se îmbrînceau să fugă înaintea noastră. În această panică, cîţiva au căzut iar alţii îi călcau. Alţii disperaţi săreau în mare", a relatat Nasima Alibergovici.
Danijel Miklauzic, un pasager croat aflat în luna de miere împreună cu soţia sa Marinela a confirmat la rîndul său că " membrii echipajului au părăsit primii nava". "Nimeni nu a prezentat operaţiunile de salvare iar jumătate dintre pasageri nu cunoşteau procedurile", a descris situaţia şi Artur Silva, în vîrstă de 63 de ani, unul dintre cei 11 pasageri portughezi de la bordul navei.
James Thomas, un membru al echipajului în vîrstă de 19 ani, a recunoscut că evacuarea a fost făcută în "haos", însă a specificat şi circumstanţele deosebite. "Era haos pentru că trebuia să trecem prin centrul vaporului, care a fost litelamente spulberat. Totul era peste tot".
Seamus şi Carol Moore, cu vîrste de aproximativ 50 de ani din Irlanda, îşi vor aminti pentru multă vreme prima lor croazieră, efectuată la bordul Concordiei cu ocazia aniversării doamnei Moore. "Eram aşezaţi pe marginea navei şi i-am spus «acum simţim ce simţeau Leonardo DiCaprio şi Kate Winslett»" în filmul Titanic, a povestit Seamus pentru Irish Times în momentul întoarcerii în Dublin. "Şi ea a răspuns «cel puţin Kate a supravieţuit». Cred că asta este ce a făcut-o să reziste".

200 de "indignaţi" mascaţi ca pentru carnaval au manifestat la Roma

Circulaţia din capitala Italiei a fost paralizată de manifestaţia care a ajuns la Colosseum, dar şi în Piaţa Sf. Petru

Cîţiva "indignaţi" din Italia şi din alte ţări europene au paralizat circulaţia, duminică, în centrul Romei, după ce au protestat sîmbătă la Vatican, reuşind chiar să pătrundă în Colosseum unde s-au distrat pe seama atitudinii liderilor europeni faţă de criza economică. Majoritatea celor aproximativ 200 de manifestanţi au început demonstraţia din piaţa San Giovanni, dansînd, cîntînd la tamburine, iar unii dintre ei purtînd măşti. Numele pe care aceştia l-au dat manifestaţiei a fost "carnavalul sistemului". Mai mulţi trecători i-au însoţit pe manifestanţi dansînd şi bătînd din palme.
"Ia-ţi libertatea, nimeni nu ţi-o va da", se vedea scris pe un afiş al protestatarilor. "Bancă mondială, noi nu vom plăti pentru criza voastră", "Fiecare revoluţie s-a născută din nesupunere! Revoluţie paşnică!", proclamau unele pancarte afişate de manifestanţi.
Mai mulţi dintre aceştia au reuşit să pătrundă în Colosseum, cel mai celebru monument al Romei antice, amestecîndu-se printre turişti. În piaţa Veneţia, cîţiva protestatari purtînd măşti cu chipurile premierului italian Mario Monti, cancelarului german Angela Merkel şi al preşedintelui francez Nicolas Sarkozy, au mimat o scenă în care aceşti lideri europeni făceau schimb de săruturi, cu cîteva zile înainte de summitul celor trei, prevăzut pentru vineri la Roma.
Primarul Romei, Gianni Alemmano, le-a cerut forţelor de ordine să pună capăt tulburărilor provocate de "indignaţi", care, prin intermediul unei "manifestaţii neautorizate", "creează dificultăţi cetăţenilor Romei". Sîmbătă, poliţia romană a intervenit violent împotriva a aproximativ 50 de astfel de "indignaţi", veniţi în special din Spania şi Franţa, în timp ce manifestau în piaţa Sf. Petru pentru a contesta "puterea" Papei şi bogăţiile Vaticanului.
Mişcarea începută în Spania, ar putea lua amploare în Italia din cauza agravării crizei economice şi stricteţii măsurilor de austeritate introduse de Guvernul italian.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.