Oamenii de ştiinţă asistă în premieră la naşterea unei planete

20 oct 2011 692 vizualizări
Astronomii au fotografiat cea mai tînără exoplanetă descoperită vreodată. Aceasta se află, încă, în formare, dintr-un disc de gaz aflat în jurul stelei sale.

Cercetătorii au folosit observatorul Heck din Hawaii pentru a realiza primele imagini ale planetei în formare. Obiectul "nou-născut", denumit de astronomi LkCa 15 b, pare a fi o "protoplanetă" fierbinte, care absoarbe gazul şi praful din jurul ei. "LkCa 15 b este cea mai tînără planetă descoperită vreodată, de cinci ori mai tînără decît ce cunoşteam noi pînă acum. Pentru prima oară, am putut să măsurăm direct planeta, precum şi materia din jurul ei", a declarat principalul autor al studiului Adam Kraus, de la Universitatea Hawaii. Tînăra planetă este relativ aproape de Pămînt, aflîndu-se la doar 450 de ani lumină, în constelaţia Taurului, însă a fost greu de găsit. Steaua sa este aproape la fel de masivă ca Soarele nostru şi are doar două milioane de ani. Rezultatele au fost anunţate miercuri, într-o conferinţă de la Goddard Space Flight Center de la NASA.