Afaceri alimentare la scara mare:Rusia arendeaza teren agricol tarilor din Asia de Sud-Est
Rusia ofera teren agricol tarilor din Asia de Sud-Est pentru ca acestea sa-si poata asigura o sursa sigura de aprovizionare cu alimente, parte a unui efort de a stimula relatiile comerciale si investitiile pe noi piete, transmite Bloomberg. "Am sugerat companiilor din regiune sa intre pe piata din Rusia, avind în vedere dimensiunea acesteia, si sa înceapa afaceri pentru a produce alimente destinate consumului propriu", a declarat secretarul de stat din Ministerul Economiei Andrei Slepniov, într-un interviu în Indonezia, unde participa la o reuniune a ministrilor responsabili de comert din Asociatia Natiunilor din Asia de Sud-Est. Presedintele rus, Dimitri Medvedev, se orienteaza catre Asia pentru a creste exporturile, în contextul încercarilor Rusiei de a atinge ritmul de dezvoltare economica de dinaintea crizei din 2009. Rusia vizeaza importatorii de cereale din Asia de Sud-Est pentru a-si recistiga cota pe piata mondiala, dupa ce a ridicat în iulie o interdictie de export, potrivit Institutului pentru Studii ale Pietei Agricole.
"Multe guverne asiatice analizeaza alternative pentru a-si asigura aprovizionarea cu alimente pe termen lung, avind în vedere ca presiunile demografice si climatice din Asia ar putea conduce la deficite structurale în anii urmatori", a afirmat Frederic Neumann, sef al diviziei de cercetare economica pentru Asia la HSBC. Astfel, tarile din Asia încearca sa gaseasca surse stabile de aprovizionare cu alimente, dupa ce datele Organizatiei Natiunilor Unite au aratat ca preturile la nivel mondial au atins un nivel record în acest an.
Pe de alta parte, fermierii din Rusia lasa necultivata aproximativ un sfert din suprafata agricola de 166 de milioane de hectare a tarii, potrivit datelor Serviciului Federal de Statistica. Alte 20,7 milioane de hectare de teren agricol nu sint, de asemenea, utilizate. În plus, Rusia are circa 24 de milioane de hectare de teren arabil nedistribuit, care urmeaza sa fie vindut la preturi mai mici decit cele de pe piata catre populatia din regiunile respective.