Sarkozy si-a luat avion prezidential
Noul avion prezidential va decola la toamna. Investitiile pentru achizitionarea si reconditionarea aparatului, cumparat la mina a doua, au stirnit o ampla polemica in presa. Ceea ce este sigur insa este ca Nicolas Sarkozy va avea propriul sau Air Sarko One dupa imaginea lui Air Force One al presedintelui SUA, Barack Obama. Un Airbus 330 cumparat la mina a doua, complet reechipat, cu o autonomie de pina la 12.000 de kilometri, care zboara fara sa se realimenteze de la Paris la Tokyo, sau de la Lima la Jakarta. Pretul? 156 de milioane de euro, noteaza ziarul El Periodico. O suma care va fi acoperita din vinzarea - estimata la 60 de milioane de euro - a doua avioane A-319 folosite in prezent pentru deplasarile oficiale si care au fost cumparate noi, pe vremea coabitarii presedintelui Jacques Chirac cu premierul socialist, Lionel Jospin, la mijlocul anilor \'90. Cu unul din ele se deplaseaza in mod obisnuit Sarkozy, dar autonomia de zbor este limitata la 7.000 de kilometri si de multe ori cind presedintele trebuie sa plece in Japonia sau Noua Caledonie trebuie sa faca doua escale dintre care una obligatorie in Siberia.
Decizia a fost luata de Sarkozy la putin timp dupa venirea sa la presedintie in 2007, iar lucrarile de reconditionare a aparatului A-330-200, cumparat de la Air Caraibe, cu 45.000 ore de zbor la activ, s-au prelungit 15 luni.
Primele zboruri de proba s-au facut la inceputul lui iulie si de atunci s-a declansat polemica privind cerintele presedintelui. Palatul Elysee a fost nevoit sa dezminta ca avionul ar fi dotat cu o cada de baie si un cuptor pentru pizza, cum remarcasera unele ziare, care apoi a revenit spunind ca s-a renuntat la ele doar din motive logistice.
în orice caz, avionul va avea o camera cu pat dublu, o baie cu dus, un birou, o sala de operatii si o sala de conferinte cu o masa pentru 11 persoane. Capacitatea a fost redusa de la 324 de pasageri la 60. Un avion VIP, pe care presa sarcastica nu a ezitat sa-l boteze "Air Bling-Bling One".