Astronomii au descoperit o supernova bogata in calciu

21 mai 2010 187 vizualizări
Astronomii au descoperit un nou tip de supernove care ar putea sa ofere indicii despre prezenta unor cantitati relativ mari de calciu in galaxii.

Dispersind in univers diverse elemente chimice (carbon, oxigen, fier etc.) formate in interiorul stelelor, supernovele imbogatesc spatiul interstelar cu materii, care sint apoi folosite la aparitia viitoarelor generatii de stele si de planete. Pina la aceasta descoperire, existau doua tipuri principale de supernove. Stele tinere, foarte masive, care si-au consumat rapid energia, explodeaza violent la sfirsitul vietii, cind se prabusesc sub propria lor greutate, dind nastere unor stele cu neutroni sau unor gauri negre. Vechi stele pitice albe, resturi foarte dense provenind de la stele de acelasi tip cu Soarele din galaxia noastra, pot exploda si ele, atunci cind acumuleaza la suprafata o anumita cantitate de gaze ce provin de la o stea apropiata. Aceste supernove, denumite supernove de tip 1a, a caror luminozitate proprie este binecunoscuta de catre astronomi, servesc drept "luminari-standard", adevarate etaloane ce sint folosite pentru aprecierea distantelor si a expansiunii universului. Supernova observata in ianuarie 2005, SN 2005E, in galaxia NGC 1032, situata la 110 ani-lumina, nu corespunde niciunuia dintre cele doua tipuri, potrivit unei echipe de astronomi coordonati de Hagal Perets, de la Havard-Smithsonian Center for Astrophysics din SUA, si de Avishay Gal-Yam, de la Institutul Weiszmann din Israel. Aceasta este una dintre cele opt "supernove bogate in calciu" cunoscute pina in prezent, se afirma intr-un comunicat al Universitatii Berkeley din California, care detine telescopul cu ajutorul caruia a fost facuta aceasta descoperire. Calciul reprezinta aproape jumatate din cantitatea de materii expulzate in spatiu in timpul exploziei acestei supernove. Este ca si cum a saptea parte din masa Soarelui ar fi fost diseminata in spatiu sub forma de calciu. Astfel, in opinia cercetatorilor, ar fi nevoie de explozia a doar citeva astfel de supernove, in fiecare secol, pentru a ajunge la cantitatea de calciu detectata in galaxii precum Calea Lactee, prezenta si in organismele vii de pe Terra. Acest tip de supernova, care antreneaza de altfel dispersia de titan radioactiv, ar putea explica concentratia mare din centrul galaxiei noastre de pozitroni, antiparticule asociate electronilor.