Noua ordine anti-terorista in aeroporturi: pasagerii goi pusca
Testate in citeva aeroporturi din lume, dar foarte controversate pentru ca arata pe un ecran corpul dezbracat al persoanei vizate, scannerele corporale ar putea fi introduse masiv in terminalele aeriene, dupa tentativa de atentat de saptamina trecuta. Experti sugereaza ca aceasta tentativa de atentat ar fi putut fi evitata, in cazul in care controalele de pe aeroporturi s-ar fi facut cu ajutorul scannerelor corporale in loc de clasicele puncte de securitate. Suspectul a incercat sa arunce in aer un avion Airbus al companiei Delta, amestecind un lichid inflamabil, aflat intr-o seringa, cu pentrita, un explozibil foarte puternic, pe care l-a ascuns in lejeria sa intima. Cele doua substante nu pot fi detectate la punctele clasice de securitate. Luni, ministrul britanic de interne Alan Johnson a anuntat ca intentioneaza sa instaleze "cit mai repede posibil" scannere corporale in aeroporturile din Marea Britanie, pentru a putea detecta astfel de dispozitive. In Statele Unite, aceste scannere sint folosite deja in 19 aeroporturi, dar si in citeva tribunale sau inchisori, potrivit autoritatii americane a transporturilor, TSA.
Cum functioneaza
Asemanatoare cu cabinele, scannerele corporale emit unde radio care trec prin haine si arata pe un ecran corpul dezbracat, tridimensional. Desi imaginea nu contine toate detaliile corpului, reproduce foarte fidel curbura sinilor, de exemplu.
Aparatul testat in mai multe aeroporturi din Europa urma sa fie introdus si in Franta, la Nisa. Proiectul a fost, insa, abandonat, in urma rezervelor exprimate de Bruxelles, care a respins la sfirsitul lui 2008 ideea de a recurge la astfel de scannere pe toate aeroporturile din UE. Europarlamentara Martine Roure a salutat decizia, considerind "disproportionata supunerea tuturor pasagerilor la astfel de controale in numele luptei impotriva terorismului". Tentativa de atentat de vineri ar putea schimba, insa, rapid datele. Cu atit mai mult cu cit atentatele sau tentativele de atentate duc adesea la inovatii tehnice: usile cabinelor pilotilor blindate dupa 11 septembrie 2001, pantofii scanati cu raze X si brichetele confiscate dupa tentativa lui Richard Reid de a aprinde un dispozitiv explozibil ascuns in incaltaminte, interzicerea lichidelor in cabine dupa complotul din 2006, din Marea Britanie.
Bruce Hoffman, expert in terorism la universitatea Georgetown, apreciaza ca scannerele corporale sint singurele capabile sa detecteze tipul de dispozitiv folosit saptamina trecuta. Daca pentrita ar fi fost "ambalata ermetic, in plastic, nici ciinii nu ar fi putut sa o detecteze", a precizat el. La rindul sau, fostul director pentru securitate al Northwest, Douglas R. Laird, considera ca, in lipsa unui scanner corporal, nimeni nu stie ce ascunde o persoana sub haine. Insa potrivit lui Jimmie Carol Oxley, profesor universitar american expert in explozibili, controlul amanuntit al unui pasager sau al bagajului sau, practicat deja in mod aleatoriu pe unele aeroporturi, permite descoperirea unor explozibili de tipul pentritei. Scannerele corporale sint si foarte scumpe: peste un milion de dolari, in conditiile in care unul clasic, cu raze X, poate fi cumparat cu mai putin de 50.000 de dolari, potrivit lui Douglas R. Laird.