Ninsorile au oprit trei zile circulatia trenurilor pe sub Canalul Minecii
Un tren Eurostar a parasit Londra ieri dimineata, in directia Paris, fiind prima garnitura care intra in circulatie dupa intreruperea traficului din noaptea de vineri spre simbata, din cauza intemperiilor. Traficul trenurilor Eurostar, urma sa fie reluat treptat ieri, cu doua trenuri din trei. Eurostar si-a sfatuit totusi calatorii sa-si amine orice deplasare dispensabila, daca este posibil chiar dupa sarbatorile de Craciun.
Numai persoanele care aveau bilet pentru o calatorie prevazuta initial pentru simbata sau duminica (19-20 decembrie) au fost autorizate sa calatoreasca ieri la bordul trenului Eurostar.
Compania Eurostar, care a fost criticata dur pentru proasta gestionare a defectiunii care a paralizat traficul feroviar sub Canalul Minecii, a recunoscut lipsa de comunicare, dar a dat vina pe Eurotunnel, responsabila de administrarea tunelului. "Comunicarea a fost foarte proasta in noaptea de vineri spre simbata", cind cinci trenuri si peste 2.000 de pasageri au ramas blocati in tunel, a recunoascut directorul general adjunct al Eurostar, Nicolas Petrovic, intr-o conferinta de presa.
"Evacuarea a durat mult, iar clientii nostri au suportat intirzieri inacceptabile, care au fost mult prea lungi", a recunoscut Petrovic. "Este imposibil sa implementezi un sistem alternativ de pe o zi pe alta" pentru transportul pasagerilor blocati, a adaugat acesta, referindu-se la cele aproape 75.000 de persoane afectate in trei zile.
Presedintele francez, Nicolas Sarkozy, l-a convocat luni pe Guillaume Pepy, care este presedinte al Eurostar dar si al Cailor ferate franceze (SNCF), pentru a-i cere lamuriri, solicitind punerea in functiune a unui dispozitiv de informare pentru calatori. "Trebuie sa imbunatatim informarea in tunel" si "sa crestem numarul trenurilor de interventie si al locomotivelor pentru ca in cazul unei probleme, pasagerii sa fie scosi mai repede din tunel", a propus Guillaume Pepy.
Probleme de comunicare
Eurostar impreuna cu actionarul majoritar, SNCF, sint frecvent criticate de calatorii afectati de lipsa de informatii si de gestionarea situatiilor de perturbare grava a traficului. Referitor la cazul pasagerilor ramasi blocati in tunel, Petrovic nu a ezitat sa avanseze responsabilitatea Eurotunnel. "Va trebui sa vedem care sint responsabilitatile pentru Eurostar desigur, dar si ale Eurotunnel, care raspunde de evacuarea trenurilor si comunicarea cu clientii in tunel", a precizat Petrovic. Din momentul in care trenurile intra in tunel, personalul de la bordul lor este in contact exclusiv cu Eurotunnel, a insistat acesta.
O purtatoare de cuvint a Eurotunnel a declarat ca cererea de evacuare a trenurilor trebuie formulata de personalul de la bordul acestora si ca procedura nu a fost respectata in cazul unuia dintre trenurile ramase blocate in tunel. Ea criticat la rindul sau faptul ca "Eurostar nu dispune nici de mijloacele materiale (...) nici de cele umane" pentru a remorca trenurile blocate in tunel pina in gara londoneza. Doua trenuri Eurostar au fost in cele din urma tractate de locomotivele Eurotunnel.
Eurostar a desemnat o comisie formata din doi experti, un fracez si un englez, pentru a lamuri aceste incidente, urmind ca raportul lor sa fie prezentat "in saptaminile viitoare", potrivit lui Petrovic.
Cauzele penei, cea mai grava inregistrata de Eurostar, au fost partial clarificate luni, dupa o serie de teste ale companiei feroviare. Aceste incidente sint puse pe seama "ninsorilor neobisnuite" pentru nordul Frantei, cu "furtuna de zapada foarte uscata", combinata cu temperaturi foarte reci, care au provocat scurtcircuite in sistemele electrice ale trenurilor, a declarat directorul general adjunct al Eurostar.
"Parazapezile care protejeaza garniturile (...) nu au functionat atit de bine cum se prevazuse si multa zapada s-a infiltrat in motoare", a adaugat oficialul.