Analiză surprinzătoare: Clasamentele PISA nu ar fi cea mai bună metodă de evaluare a performanţelor elevilor
Clasificarea ţărilor în funcţie de rezultatele obţinute la testele internaţionale educaţionale - precum PISA şi TIMSS - este, de multe ori, utilizată pentru a compara şi a scoate în evidenţă sistemele educaţionale din state diverse. Însă rezultatele acestora nu ar fi întotdeauna reprezentative, susţine o analiză publicată recent de The Conversation, preluată de Agerpres. Motivul ar fi deosebirile din mediul socio-economic între statele participante, cum ar fi Norvegia, Rusia, Chile, Liban şi Thailanda, care sunt comparate unele cu altele, în ciuda faptului că fiecare ţară are realităţi sociale şi economice diferite. Potrivit celor mai recente clasamente internaţionale, Turcia şi Thailanda au avut rezultate slabe în ceea ce priveşte scorurile obţinute de elevi la ştiinţe, însă "analiza noastră demonstrează că dacă aceste clasamente sunt luate în considerare în mod diferit (de pe picior de egalitate), atât Thailanda cât şi Turcia ar putea fi, de fapt, la fel de bune ca oricare dintre ţările cu rezultatele cele mai bune", subliniază The Conversation. Publicaţia precizează că analiza sa oferă o "comparaţie mult mai corectă" deoarece ia în considerare diferenţele în ceea ce priveşte mediul socio-economic în care elevii învaţă, iar profesorii predau. "Aceasta este clădită pe o lucrare anterioară a noastră, în care am produs şi analizat indicatorul eficacităţii. Analiza clasifică performanţele ţărilor ca şi cum acestea ar avea condiţii socio-economice similare", mai arată The Conversation precizând că "în acest fel este mai uşor de observat care state sunt de fapt cele mai eficiente în ceea ce priveşte educarea elevilor săi".
Norvegia şi Australia, lăudate degeaba
Potrivit unui grafic publicat de The Conversation, printre primele poziţii în topul eficacităţii se află Singapore şi Japonia, care obţin, în general, performanţe foarte bune la testele PISA şi TIMSS. Însă analiza demonstrează că şi state precum Turcia şi Thailanda sunt foarte eficiente şi au rezultate peste aşteptări, chiar dacă obţin scoruri mai mici în clasamentele testelor educaţionale. "Acest lucru înseamnă că Turcia şi Thailanda s-ar clasa printre cele mai performante ţări din lume — dacă nu ar exista diferenţe socio-economice între ţări", subliniază sursa citată.
"Analiza noastră mai arată că sistemele educaţionale din Norvegia sunt ineficiente, acelaşi lucru fiind constatat şi în legătură cu Australia. Aşadar, chiar dacă aceste state ocupă primele poziţii în ceea ce priveşte dezvoltarea umană, ele nu se află printre ţările cel mai bine clasate la aceste teste internaţionale dacă este nivelat terenul. La capătul cel mai de jos al clasamentului se află Qatar şi Emiratele Arabe Unite, care se numără şi printre naţiunile cu rezultatele cele mai mici la testele PISA şi ar putea fi mult mai eficiente ţinând cont de venitul mare pe cap de locuitor", mai arată sursa citată. "Este clar atunci că scorurile generale, luate independent, nu reprezintă o comparaţie corectă când vine vorba de stabilirea calităţii educaţiei în diverse ţări. Iar analiza noastră demonstrează că aceste condiţii socio-economice au o importanţă vitală când este comparată performanţa la nivel global în clasamentele privind educaţia", notează The Conversation. Prin urmare, este important ca ţări precum Chile, Malta, Georgia, Statele Unite şi Qatar să îşi îndrepte atenţia către Turcia şi Thailanda pentru a găsi o cale de îmbunătăţire a sistemelor educaţionale. "Iar aşa cum arată analiza noastră, clasamentele educaţionale internaţionale nu sunt, probabil, cea mai bună măsură a performanţelor educaţionale", se arată în încheire.