Internațional

Cutremur la Facebook după alegerile prezidenţiale

Ziarul de Vrancea
15 nov 2016 303 vizualizări
Compania americană este acuzată că a favorizat accesul lui Donald Trump la Casa Albă, permiţand propagarea ştirilor false n în ciuda dezminţirilor din partea conducerii, un grup de angajaţi ai companiei s-au "răsculat" n Facebook a evitat să ia măsuri împotriva ştirilor false, de teama conservatorilor

Proliferarea ştirilor false care circulă în reţelele sociale i-au determinat pe mai mulţi angajaţi Facebook să se implice direct, împotriva poziţiei oficiale a conducerii companiei americane, în controversele iscate de rolul acestui tip de "conţinut" în alegerile prezidenţiale din SUA. La doar cateva zile după ce Mark Zuckerberg a respins vehement ideea că Facebook ar fi influenţat rezultatele scrutinului permiţand propagarea ştirilor false, mai mulţi angajaţi au format, sub protecţia anonimatului, un "grup de lucru" care să conteste poziţia oficială a companiei. Între timp, şi Facebook, şi Google au anunţat o primă serie de măsuri împotriva site-urilor cu astfel de "ştiri".
BuzzFeed News citează, fără să îi nominalizeze, pe mai mulţi angajaţi Facebook potrivit cărora "cel puţin zeci" de colegi din toată compania se implică în aşa-numitul grup de lucru şi au avut deja două reuniuni în ultima săptămană. Discuţiile lor, deocamdată secrete, urmează să se materializeze într-un set de recomandări pentru conducerea Facebook, referitoare la problemele pe care le pune faptul că reţeaua socială permite propagarea unor informaţii false sau manipulatoare de pe site-uri obscure.

O sută de site-uri operate dintr-un orăşel macedonean

La sfarşitul săptămanii trecute, Mark Zuckerberg a calificat drept "nebunească" ideea că reţeaua socială ar fi influenţat alegerile permiţand propagarea de ştiri false, care ar fi contribuit la victoria lui Donald Trump în alegeri. Poziţia sa vine în pofida mai multor investigaţii de presă şi studii ce au sugerat contrariul. Spre exemplu, în ajunul alegerilor, tot BuzzFeed News a identificat peste 100 de site-uri operate dintr-un orăşel macedonean, care distribuiau prin reţelele sociale ştiri false favorabile lui Donald Trump
Aceeaşi sursă publica, luna trecută, o analiză ce arăta cum o serie de pagini de Facebook majore, favorabile fie lui Donald Trump, fie lui Hillary Clinton, distribuiau foarte multe informaţii false materiale înşelătoare printre multe alte materiale legitime. Potrivit studiilor, 62% dintre adulţii americani îşi iau informaţiile de pe reţelele sociale
Pe de altă parte, Gizmodo descrie o situaţie ce ar dovedi că Facebook este preocupată de problema ştirilor false, în pofida declaraţiilor lui Zuckerberg, dar preferă să evite acţiuni ce ar starni reacţii dure din partea politicienilor conservatori. Astfel, compania ar fi renunţat la un update al site-ului care ar fi vizat direct ştirile false pentru că acesta ar fi avut un impact disproporţionat asupra site-urilor de ştiri pro-conservatoare, informează Gizmodo, citând surse din interiorul Facebook.
Această controversă a apărut în luna mai după dezvăluiri conform cărora activitatea de monitorizare a trendurilor celor mai redistribuite ştiri se baza pe munca operatorilor umani şi nu pe un algoritm, iar articolele favorabile conservatorilor ar fi fost dezavantajate în urma unor decizii subiective.

Agentul FBI şi Papa Francisc

Mark Zuckerberg a abordat această chestiune de două ori după ziua alegerilor, precizând într-o declaraţie cu cuvinte bine alese că "din tot conţinutul de pe Facebook, peste 99% din ceea ce văd oamenii este real".
Totuşi, este greu să intri pe Facebook fără a vedea titluri false precum "Agent FBI suspectat în scandalul e-mail-urilor lui Hillary găsit mort în apartamentul său în ceea pe care a fi o crimă-sinucidere" sau "Papa Francisc şochează lumea sprijinindu-l pe Donald Trump la preşedinţie şi dă publicităţii un comunicat" promovate de site-uri obscure.
Potrivit unor surse care au cunoştinţe directe despre procesul de luare a deciziilor din cadrul companiei, executivii de la Facebook au efectuat o analiză de amploare a produselor şi a politicilor în cursul acestui an în scopul eliminării oricărei apartenenţe de partizanat politic. O sursă susţine că oficiali de rang înalt au fost informaţi despre un update plănuit al fluxului de ştiri (News Feed) care ar fi identificat ştirile false, dar ar fi avut un impact disproporţionat asupra site-urilor de ştiri de dreapta, reducând sau înlăturând acest conţinut din feed-urile de ştiri. Potrivit sursei, update-ul planificat a fost abandonat şi nu s-a vorbit despre el public şi nu se ştie dacă acesta ar mai fi prezentat şi alte deficienţe. "Au fără nicio îndoială instrumentele pentru a opri ştirile false", a declarat sursa citată, care a cerut să rămână anonimă de teama repercusiunilor din partea companiei. "Există multă teamă de a nu-i supăra pe conservatori".
Controversa legată de episodul Trending Topics a început în mai, când Gizmodo a publicat un articol în care foşti angajaţi ai Facebook au dezvăluit că echipa care analiza trendul ştirilor era condusă de operatori umani ghidaţi de judecăţile lor editoriale, în loc ca respectiva activitate să aibă la bază un algoritm, aşa cum a pretins anterior compania. Un fost operator a declarat că a văzut în mod obişnuit colegi de-ai săi înlăturând din feed-ul de ştiri articole sau subiecte cu tentă conservatoare.
După ce articolele Gizmodo au fost publicate, Facebook a luptat cu vehemenţă împotriva ideii că este ostil vederilor conservatoare.
Într-o postare pe Facebook publicată după alegeri, Bobby Goodlatte, fostul designer de produse al companiei, a acuzat reţeaua de socializare că a promovat vizibilitatea "media puternic părtinitoare şi care se bazează prea puţin pe fapte" şi că nu a făcut paşi mai mari pentru a lupta împotriva răspândirii de ştiri false în perioada de dinainte de alegeri. "Este clar acum că democraţia are de suferit dacă fluxurile noastre de ştiri favorizează prostiile", a scris el.



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.