Bacteriile rezistente la antibiotice se răspandesc prin halatele asistentelor

Alexandra TĂTARU
2 nov 2016 814 vizualizări
Infecţiile intraspitaliceşti afectează 1 din 25 de pacienţi internaţi în SUA

Bacteriile periculoase, inclusiv Staphylococcus aureus meticilino rezistent (MRSA), se pot transmite de la pacienţii bolnavi internaţi prin intermediul halatelor angajaţilor din sistemul sanitar, potrivit unui nou studiu. În plus, aceşti agenţi patogeni se pot răspândi şi pe obiectele din camera de spital, precum balustradele de protecţie de la paturi, mai arată cercetarea prezentată la IDWeek 2016, o întâlnire a mai multor organizaţii axate pe bolile infecţioase, informează Live Science.
Infecţiile intraspitaliceşti reprezintă un factor ce stârneşte o îngrijorare din ce în ce mai mare — acestea afectează 1 din 25 pacienţi internaţi în Statele Unite în orice perioadă, potrivit Centrului pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor. ''Ştim că există microbi periculoşi în spitale, dar suntem abia la început în ceea ce priveşte modul în care aceştia se răspândesc'', a declarat dr. Deverick Anderson. Pentru a urmări modul de transmitere al acestor bacterii, oamenii de ştiinţă au studiat 167 de pacienţi internaţi. Aceştia au fost îngrijiţi la terapie intensivă de 40 de asistente, pe parcursul a trei schimburi separate de câte 12 ore. Angajatele spitalului au folosit un nou set de halate la fiecare schimb, se menţionează în cercetare.
De două ori pe zi, cercetătorii au luat mostre de bacterii de pe halate, din rezervele pacienţilor şi de pe aceştia. În urma analizelor, specialiştii au găsit 22 de situaţii de bacterii transmise — şase de la pacienţi la asistente, şase din rezerve la asistente, iar 10% de la persoane internate în încăperea în care se aflau.
S-a constatat că au fost transmise şase tipuri de bacterii, inclusiv MSRA.
Oamenii de ştiinţă au menţionat că buzunarele şi mânecile halatelor asistentelor, dar şi balustradele paturilor sunt zonele cele mai expuse la contaminare. Anderson a subliniat că bacteriile au fost găsite în rezervele pacienţilor indiferent de momentul zilei, chiar dacă acestea erau curăţate în fiecare zi.
Oamenii de ştiinţă au menţionat trei modalităţi care pot ajuta la stoparea răspândirii infecţiilor intraspitaliceşti: angajaţii din spitale să se spele pe mâini de fiecare dată după ce intră în contact cu un pacient, să folosească mănuşi şi halate de unică folosinţă când au de-a face cu pacienţi cu anumite infecţii, iar rezervele să fie curăţate cu meticulozitate şi în mod regulat.