MOZAIC STIRI INTERNATIONALE: Descoperire astronomică revoluţionară: Trei planete locuibile care gravitează în jurul unei stele pitice

4 mai 2016 765 vizualizări
O echipă de astronomi din Belgia a depistat trei planete care ar putea fi locuite şi care orbitează în jurul unei stele pitice şi foarte ''reci'', o aşa-numită stea pitică maro, mult mai puţin strălucitoare decât Soarele şi doar puţin mai mare decât Jupiter, scrie Agerpres.

Descoperirea, care ar putea modifica modul în care oamenii caută viaţa în afara Terrei, aparţine unui colectiv condus Michel Gillon de la Institutul de Astrofizică şi Geofizică al Universităţii din Liege şi a fost posibilă datorită telescopului belgian TRAPPIST. De aceea şi steaua respectivă a fost botezată ''Trappist-1''. Este vorba despre un tip de stea foarte longevivă şi comună în Calea Lactee. Elementul de noutate constă în faptul că există planete pe orbita ei. ''Trappist-1'' se află în constelaţia Vărsătorului (Aquarius), relativ aproape de Pământ, la numai 40 de ani lumină. Această stea pitică este prea întunecată pentru a putea fi observată cu ochiul liber sau cu un mic telescop. ''Ne aflăm, cu adevărat, în faţa unei schimbări de paradigmă în ceea de priveşte populaţia de planete şi calea de căutare a vieţii în Univers'', este de părere Emmanuel Jehin, unul dintre cercetători. ''Până în prezent, însăşi existenţa acestor «lumi roşii» pe orbita unor stele pitice ultra reci era doar o posibilitate teoretică, iar acum, nu avem numai o simplă lume singuratică în apropierea unei slăbuţe stele roşii, ci un sistem complet de trei planete!'', a explicat el, plin de entuziasm.
Astronomii vor căuta semne de viaţă pe aceste trei planete studiind ''urmele'' pe care atmosferele lor le vor lăsa în calea către Terra a luminii stelei pitice. În majoritatea cazurilor, la planetele similare cu Pământul aflate pe orbita altor stele, acest mic efect este ascuns din cauza strălucirii stelei respective. De aceea, asemenea urme pot fi depistate doar la stelele pitice şi lipsite de luminozitate, cum este ''Trappist-1''.
Observaţii ulterioare ale sistemului planetar din jurul acestei stele au fost efectuate cu instumente mai puternice, printre care Very Large Telescope, de 8 metri, din Chile. În acest fel, s-a constatat că planetele care orbitează în jurul ''piticei maro'' au dimensiuni foarte apropiate de ale Pământului. Două dintre ele au perioade de rotaţie de 1,5 şi, respectiv, 2,4 zile. ''Cu perioade de rotaţie atât de mici — susţine Michel Grillon — planetele interioare sunt de 20 până la o sută de ori mai aproape de steaua lor decât Terra de Soare. Structura acestui sistem planetar se aseamănă — la scară — mai mult cu cea formată de Jupiter şi sateliţii lui decât cu Sistemul Solar''.
Cele două planete situate mai aproape de ''Trappist-1'' primesc doar de patru, respectiv, de două ori mai multă radiaţie decât Pământul de la Soare. Acest fenomen dovedeşte să steaua centrală este mult mai puţin luminoasă decât Soarele. Deşi niciuna dintre cele două planete nu se găseşte în zona de locuire a stelei, adică la o distanţă care ar permite existenţa apei lichide, cercetătorii susţin că nu este imposibil ca pe suprafaţa lor să se găsească întinse zone locuibile.

Europol: Riscul unor noi atacuri teroriste în Europa rămâne foarte ridicat

Riscul unor noi atacuri teroriste în Europa rămâne foarte ridicat, a declarat, ieri, Rob Wainwright, directorul Europol. Oficialul a declarat în faţa Comisiei Schengen a Parlamentului italian că nivelul ameninţării teroriste "rămâne foarte ridicat, la cel mai înalt nivel de după 11 septembrie şi mă tem că un nou atac în Europa este foarte probabil," adăugând că nu există informaţii cu privire la ameninţări care să vizeze Italia.
În ianuarie, un raport publicat de Europol avertiza asupra posibilităţii unor noi atacuri teroriste în Europa. "Ştiam că Stat Islamic a creat o nouă structură de comandă în Siria pentru a planifica atacuri în oraşele europene şi apoi, din nefericire, a avut loc atacul de la Bruxelles", a explicat oficialul.
Wainwright a mai afirmat că "prioritatea noastră este să identificăm alte reţele teroriste active în Europa."

Rusia va forma noi divizii pentru a contracara efectivele militare NATO

Rusia va forma trei noi divizii pentru a contracara efectivele militare în creştere desfăşurate de NATO în apropierea frontierelor sale de sud şi vest, a declarat Ministrul rus al Apărării, Serghei Shoigu, citat de agenţiile de ştiri ruse. Aceste noi unităţi urmează să fie formate până la finalul acestui an şi vor fi poziţionate în zonele de frontieră de sud şi vest ale Rusiei, informează agenţia de ştiri Interfax. "Ministerul Apărării a adoptat o serie de măsuri pentru a contracara capacitatea crescândă a forţelor NATO din vecinătatea frontierelor Rusiei," a declarat, ieri, ministrul rus. "Până la finalul anului, două noi divizii vor fi formate în Districtul Militar de Vest şi una în Districtul Militar de Sud," a completat Shoigu.
Anterior, în presa rusă se vehicula că trei noi divizii, a câte 10.000 de militari fiecare, urmau să fie desfăşurate la Rostov-pe-Don, în regiunea Smolensk şi regiunea Voronej.
Alianţa Nord-Atlantică a trimis efective militare suplimentare în Polonia, statele baltice şi în alte zone din vecinătatea frontierelor ruse, motivând că aceste desfăşurări de trupe erau necesare pentru a asigura statele membre din Estul Europei de sprijinul organizaţiei.

Ted Cruz se retrage din cursa prezidenţială

Donald Trump a obţinut victoria în statul american Indiana, având şanse din ce în ce mai mari de a obţine nominalizarea din partea partidului republican, după ce contracandidatul său republican Ted Cruz şi-a anunţat retragerea din cursa pentru alegerile prezidenţiale, scrie Reuters. Cu victoria din Indiana şi cu retragerea lui Cruz din cursa prezidenţială, Trump ar putea deveni candidatul nominalizat de partidul republican pentru alegerile generale de pe 8 noiembrie, candidând cel mai probabil împotriva lui Hillary Clinton, aflată în fruntea clasamentului democrat. Deşi Trump pare a avea un drum drept spre nominalizare, Sanders este încă un contracandidat puternic pentru Clinton, mai ales după victoria obţinută în Indiana. Republicanii urmează să-şi aleagă reprezentantul pentru alegerile prezidenţiale de pe 8 noiembrie la convenţia de la Cleveland care se va desfăşura în perioada 18-21 iulie. După înfrângerea din Indiana, Cruz şi-a anunţat retragerea din cursă, motivând nu mai este un candidat viabil. "Am dat tot ce-am putut. Dar votanţii au ales altă cale, aşa că îndurerat, dar optimist pentru viitorul pe termen lung al naţiunii noastre, mă retrag din cursă", a declarat Cruz, senator american al statului Texas.
În urma victoriei din Indiana, Trump a ajuns la un scor de 1.047 de voturi ale delegaţilor din cele 1.237 de care are nevoie pentru a obţine nominalizarea, în comparaţie cu contracandidatul său rămas în cursă, Kasich, care are doar 153 de voturi ale delegaţilor, având şanse prea mici de reuşită. Cruz strânsese 565 de voturi înainte de a se retrage din cursă.
În tabăra democrată, Clinton a înregistrat 2.202 de voturi din partea delegaţilor din cele 2.383 de care are nevoie pentru a obţine nominalizarea partidului, spre deosebire de Sanders cu un scor de 1.400.

Studiu: Medicii ucid anual 250.000 de americani

Erorile medicale sunt a treia cauză de deces în Statele Unite, după bolile de inimă şi cancer, cu aproximativ 250.000 de decese în fiecare an, potrivit calculelor a doi experţi, publicate în British Medical Journal (BMJ) şi citate de AFP. Chiar dacă nu există statistici oficiale privind decesele cauzate de erorile medicale, potrivit unor estimări recente acestea ar putea varia între 210.000 şi 400.000 în rândul pacienţilor spitalizaţi în Statele Unite.
Folosind studii care datează din 1999 şi extrapolând la toate spitalizările înregistrate în 2013, Martin Makary şi Michael Daniel, de la Şcoala de Medicină a Universităţii Johns Hopkins din Baltimore, au ajuns la o rată medie de 251.454 de decese pe an legate de erori medicale — un număr pe care îl consideră "subestimat", dat fiind faptul că au luat în calcul doar decesele survenite la spital. Într-un interviu acordat AFP, Makary a subliniat că problema nu este limitată la Statele Unite, ci există în întreaga lume. "Oamenii mor ca urmare a diagnosticelor greşite, a supradozei de medicamente, a îngrijirii necorespunzătoare, a problemelor de comunicare sau a unor complicaţii care pot fi prevenite", a adăugat el, precizând, de asemenea, că slaba calitate a îngrijirii pacienţilor în Africa ucide, probabil, "mai mulţi oameni decât SIDA şi malaria împreună".