MOZAIC STIRI INTERNATIONALE:China: 12 ani de închisoare pentru piratarea unei reţele TV şi difuzarea de mesaje anticomuniste

5 aug 2015 603 vizualizări
Un inginer chinez care a piratat o reţea de televiziune prin cablu şi a difuzat mesaje ostile Partidului Comunist - printre care şi imagini de la manifestaţiile de la Tiananmen în 1989 - a fost condamnat la 12 ani de închisoare.

În august 2014, telespectatorii din Wenzhou, estul Chinei, au văzut pe ecranele lor mesajul următor: "Bandiţi comunişti! Aţi comis prea multe acţiuni rele şi acum vinovăţia vă chinuie!". Un alt mesaj care a perturbat transmisia unui meci de baseball — "prieteni, nu colaboraţi cu demonii comunişti" — a fost de asemenea raportat autorităţilor la momentul respectiv. La puţin timp după aceea, poliţia l-a reţinut pe Wang Yibo, angajat din Beijing al unei firme care lucra pentru reţeaua de cablu afectată.
Wang Yibo ar fi obţinut acces în reţeaua de cablu care deservea 465.000 de deţinători de decodoare în regiunea Wenzhou, piratând sistemul pentru a difuza aceste declaraţii privind autorităţile comuniste. El a difuzat şi fotografia bărbatului care s-a aşezat în faţa unei coloane de tancuri la momentul reprimării manifestaţiilor studenţeşti din Piaţa Tiananmen în 1989 — o imagine emblematică cenzurată în China.
Arestat în momentul în care revenea împreună cu familia dintr-un concediu în SUA, Wang Yibo "a mărturisit" după două zile de interogatoriu.
El a fost condamnat luna trecută de un tribunal din Wenzhou, în faţa căruia şi-a justificat actele prin "dezamăgirea de a nu beneficia de mai multe oportunităţi profesionale".
Pedeapsa primită de Wang Yibo intervine în contextul în care Beijingul şi-a înăsprit politica de reprimare a vocilor critice din regim, arestând jurnalişti, avocaţi şi simpli bloggeri

Contrar credinţelor populare, pilula contraceptivă previne cancerul uterin

Utilizarea pilulei contraceptive oferă protecţie pe termen lung împotriva cancerului uterin şi, cu cât folosirea ei este mai îndelungată, cu atât femeile beneficiază de o reducere mai mare a riscului de a dezvolta această maladie, au anunţat ieri cercetătorii britanici.
Într-o analiză amănunţită a tuturor dovezilor disponibile, oamenii de ştiinţă au estimat că aproximativ 400.000 de cazuri de cancer uterin au fost prevenite de celebra pilulă contraceptivă, în ţările dezvoltate, în ultimii 50 de ani, dintre care 200.000 doar în ultimul deceniu. "Puternicul efect protector al contraceptivelor orale împotriva cancerului endometrial - ce persistă timp de decenii după stoparea administrării pilulei - înseamnă că femeile care au folosit pilula în jurul vârstei de 20 de ani sau chiar mai devreme continuă să profite de beneficiile pastilei şi la vârsta de 50 de ani sau chiar mai târziu, atunci când cancerul are o frecvenţă mai mare", a precizat Valerie Beral, prefosor la Universitatea Oxford din Marea Britanie, coordonatoare a studiului. "Cercetările anterioare au arătat că pilula contraceptivă protejează şi împotriva cancerului ovarian. Oamenii obişnuiau să se teamă că pilula ar putea să provoace cancer, dar, pe termen lung, pilula reduce riscul de apariţie a cancerului", a adăugat cercetătoarea britanică.
Cercetătorii de la Universitatea Oxford au descoperit că, pentru fiecare 5 ani de folosire a pilulei, riscul de cancer endometrial scade cu aproximativ un sfert.

Opţiunea politică, determinată de gene?

Între genetică şi preferinţele politice ar exista o legătură, după cum susţin autorii unui studiu publicat marţi în revista British Royal Society. De mai mulţi ani, se conturează ideea că factori biologici, cum ar fi genele, ne pot influenţa parţial ideile politice, această posibilitate pasionându-i deopotrivă pe politologi, psihologi şi marele public. Cele mai multe dintre caracteristicile noastre, cum ar fi culoarea pielii sau talia, depind de genomul nostru. Dar dacă ar exista o genă a votului de stânga sau de dreapta?
Această posibilitate a fost studiată de un grup de cercetători de la Universitatea din Singapore. Aceştia au studiat genomul unui număr de 1.771 de studenţi din universitatea menţionată, aparţinând grupului etnic Han, grup etnic principal în China (pentru a avea un grup genetic cu caracteristici similare). Ei au anunţat că rezultatele au scos în evidenţă o legătură între genetică şi ideile politice.
Potrivit cercetătorilor, gena DRD4, care joacă un rol în transmiterea dopaminei, poate fi implicată în alegerile noastre politice, în special la femei. Dopamina influenţează funcţiile neurologice, cum ar fi memoria, învăţarea, creativitatea. Afinităţile noastre politice ar putea fi astfel legate de această genă, susţin autorii studiului
Zeci de studii anterioare au stabilit deja o legătură puternică între opinia politică şi unele dintre trăsăturile noastre de personalitate. Astfel, conservatorii, care au tendinţa de a dori ordine şi o viaţă structurată, ar fi mult mai coerenţi în modul în care iau decizii. Liberalii, în schimb, ar dovedi o mai mare toleranţă faţă de ambiguitate şi complexitate şi s-ar adapta mai uşor la circumstanţe neprevăzute. Cu toate acestea, studiul temperează aceste rezultate, menţionând că tendinţele politice ale fiecăruia depind şi de factori conjuncturali şi educaţionali. "Toţi aceşti factori trebuie să fie luaţi în considerare pentru a înţelege diferitele sensibilităţi politice", subliniază cercetătorii, notând în acelaşi timp că "biologia nu poate fi ignorată".

Cele mai vechi organisme erau inventive în ceea ce priveşte reproducerea

Una dintre cele mai vechi forme de viaţă complexe cunoscute, de aproape 565 de milioane de ani, ar fi avut un dublu mod de reproducere, extrem de sofisticat, se arată într-un studiu apărut în revista Nature.
Fosila studiată de cercetători este Fractofusus, unul dintre cele mai vechi organisme multicelulare complexe cunoscute. Primele exemplare au fost descoperite pe dealuri din perioada ediacariană din Australia. "Folosim termenul de organism complex pentru că Fractofusus sunt mari, cu corpuri complexe, susceptibile să fie alcătuite dintr-un ansamblu de celule vii", a declarat  Emily Mitchell, cercetătoare la Universitatea Cambridge, coautoare a studiului. Nu se ştiu prea multe lucruri despre acest organism ciudat: nu se mişca şi trăia pe fundul apei, departe de lumină. A lăsat o amprentă ovală, în formă de ferigă, de circa 10 centimetri lungime şi 3-4 centimetri lăţime. "Fractofusus nu seamănă cu nimic viu de astăzi. Nu este plantă fiindcă nu avea acces la lumină, dar nu seamănă nici cu un animal sau cu o ciupercă", adaugă cercetătoarea britanică.
Oamenii de ştiinţă au demonstrat că acest organism vechi avea două moduri de reproducere diferite. "Marea majoritate a puilor de Fractofusus sunt clone, fiind concepuţi datorită producerii de stoloni, mod de reproducere asexuat", afirmă Mitchell. Cum ar fi o tufă de căpşuni care se reproduce dezvoltând rădăcini ce cresc orizontal, explică cercetătoarea. Revenind în sol, aceste rădăcini dau naştere unei noi tufe de căpşuni.
Nu este însă singurul mod de reproducere al straniului animal. Potrivit studiului, el putea produce propagule (organ de diseminare şi reproducere) care se mişcau de-a lungul curentului de apă. Nu ştim cu exactitate ce erau aceste propagule. Dacă se dovedeşte că propagulele lui Fractofusus sunt gameţi, ar putea fi vorba de prima urmă de reproducere sexuată", încheie cercetătoarea.
Modul de reproducere nu este singurul mister legat de acest animal: şi apariţia şi brusca lui dispariţie rămân, cel puţin deocamdată, o enigmă.