Internațional

Evaluare sănătăţii mentale a piloţilor se face superficial

Ziarul de Vrancea
27 mar 2015 898 vizualizări
Piloţii de avioane sunt rareori verificaţi temeinic şi eficient în privinţa problemelor mentale, în pofida normelor internaţionale care solicită acest lucru, afirmă piloţi şi experţi în siguranţa aeriană

Prăbuşirea zborului 9525 al Germanwings în Alpii francezi, care a provocat moartea tuturor celor 150 de persoane aflate la bord, a ridicat semne de întrebare asupra stării mentale a copilotului. Autorităţile cred că germanul în vârstă de 27 de ani a acţionat în mod deliberat pentru a distruge aeronava Airbus A320 în timp ce se deplasa între Barcelona şi Dusseldorf.
În Statele Unite, Administraţia federală pentru aviaţie cere ca piloţii să fie supuşi unor examinări medicale din partea unui medic militar anual sau la fiecare şase luni, în funcţie de vârsta pilotului. Organizaţia internaţională pentru aviaţie civilă, o agenţie a ONU care stabileşte standardele globale în aviaţie, cere ca piloţii să fie examinaţi medical periodic, ceea ce inculde o evaluare mentală. Din punct de vedere tehnic, medicii ar trebui să verifice dacă aceştia au probleme mentale, dar piloţii au declarat că de obicei nu se întâmplă acest lucru. "Nu există o evaluare reală a sănătăţii mintale", a declarat John Gadzinski, căpitan la o companie americană mare şi fost pilot în marină. În 29 de ani de examinări medicale el nu a fost întrebat niciodată despre starea sa psihică, susţine el.
Bob Kudwa, fost pilot al American Airlines, a declarat: "Îţi verifică ochii, urechile, inima - toate organele care încep să meargă prost atunci când îmbătrâneşti. Dar nu fac nimic pentru cap, nu". De asemenea, nu există confidenţialitate. "Dacă ai o problemă mentală, cu siguranţă nu îi spui medicului care se ocupă de tine pentru că ajunge direct la FAA", a declarat Gadzinski.

Din 15.000 de piloţi periodic găseşti cate un nebun

Piloţii trebuie, de asemenea, să dezvăluie starea psihologică şi tratamentele pe care le urmează în fişele pe care le completează pentru FAA. Dacă nu fac acest lucru, pot fi amendaţi cu până la 250.000 de dolari. Fişele includ întrebări care le cer piloţilor să spună dacă sunt deprimaţi sau au încercat să se sinucidă, a declarat Gadzinski. "Este aceasta cea mai bună metodă? Întrebi un individ bolnav mintal dacă este bolnav mintal şi dacă spune nu, atunci ce faci?", a declarat el.
Europa are standarde comune în ceea ce priveşte examinarea medicală a piloţilor. "Aceste evaluări medicale sunt făcute de medici specializaţi în medicina aviaţiei ... Ei ştiu la ce să se uite, fizic şi mental", a declarat Richard Taylor, un purtător de cuvânt al Autorităţii pentru aviaţie civilă din Marea Britanie. Lufthansa, care deţine compania regională Germanwings, nu ştie ce l-ar fi putut determia pe copilotul Andreas Lubitz "să adopte această acţiune teribilă", a declarat directorul executiv al companiei, Carsten Spohr.
Companiile aeriene le cere de obicei piloţilor să îşi examineze sănătate mentală atunci când îşi depun candidaturile pentru un loc de muncă, dar după ce sunt angajaţi, aceştia sunt urmăriţi cel mult fugitiv. "Dacă ai 12.000 sau 15.000 de piloţi cum are American Airlines ... periodic ai câte un nebun, indiferent cât de tare te străduieşti", a declarat Kudwa. Când se întâmplă acest lucru, alţi piloţi care zboară cu pilotul instabil, "mai devreme sau mai târziu, îi vor spune şefului şi un evaluator va zbura cu el" pentru a vedea dacă este o problemă, a declarat el.
Evaluatorul este un pilot de avion care monitorizează abilităţile altor piloţi zburând cu el şi urmărindu-i cum acţionează. Cu toate acestea, verificările generate de îngrijorările referitoare la problemele mentale sunt rare, a declarat Kudwa.

Copilotul avea scutire medicală

Copilotul avionului Germanwings avea o adeverinţă medicală care îl scutea de la serviciu, dar pe care a ascuns-o de angajatorii săi, potrivit procurorilor citaţi de New York Times. Anchetatorii din Dusseldorf au anunţat vineri că printre documentele găsite în timpul percheziţiei la domiciliul copilotului Andreas Lubitz se afla şi o adeverinţă medicală prin care era scutit de la serviciu din cauza unei boli. Adeverinţa era însă ruptă, iar Lubitz nu şi-a informat angajatorii despre acest lucru.
Anchetatorii germani au mai precizat că nu au găsit nici un bilet de sinucidere sau "vreun indiciu (de natură) politică sau religioasă" printre documentele descoperite în apartamentul lui Lubitz. "Totuşi, au fost găsite documente care conţineau informaţii medicale ce indică o boală şi tratamentul corespunzător (prescris) de medici", au precizat procurorii într-un comunicat.
Potrivit Parchetului din Dusseldorf, citat de CNN, scutirea medicală includea şi ziua în care Lubitz a provocat prăbuşirea avionului comercial.
Parchetul nu a precizat dacă adeverinţa medicală menţiona o boală fizică sau mentală, dar a afirmat că Andreas Lubitz pare să fi fost sub tratament medical de mai mult timp. Faptul că Lubitz pare să fi rupt scutiri medicale recente "duce la concluzia preliminară că persoana decedată a ascuns boala de angajatorul său şi de mediul profesional".
Anchetatorii verifică situaţia copilotului şi a familiei sale, pentru a afla inclusiv dacă acesta a suferit vreo depresie, probleme psihice, financiare sau în relaţiile personale.

Pilotul a încercat să forţeze uşa cabinei cu un topor

Pilotul avionului Germanwings, blocat în afara cabinei de copilot, încercase să forţeze uşa postului de comandă cu un topor, relatează cotidianul Bild citând surse din domeniul securităţii.
În timp ce copilotul său manevra avionul spre sol din motive încă necunoscute, pilotul a utilizat un topor care se afla la bordul aeronavei pentru a încerca să forţeze uşa blindată şi să evite catastrofa.
Premierul francez Manuel Valls a declarat vineri că "totul se orientează" spre pista unui "gest criminal, nebun, suicidar" al copilotului, deşi "nicio pistă nu poate fi exclusă". "În principiu nu poate fi exclusă nicio pistă. Trebuie să aşteptăm finalul anchetei. Justiţia le datorează adevărul familiilor şi apropiaţilor victimelor. Chiar dacă ieri procurorul a dat suficiente elemente pentru a crede că acest gest nebun, de neînţeles, oribil este la originea acestei prăbuşiri", a declarat premierul. "Totul se orientează spre acest gest pe care nu putem să-l calificăm: criminal, nebun, suicidar... Cum poţi să-ţi imaginezi că un pilot în care ai toată încrederea, mulţi sunt eroi - ce puşti nu-şi doreşte să devină pilot - prăbuşeşte avionul în munţi, după ce a închis uşa şi a împiedicat revenirea pilotului în cabină?", a continuat Valls. "Justiţia, în special anchetatorii germani şi desigur Lufthansa, trebuie să aducă toate elementele privind parcursul şi profilul acestui pilot", a adăugat el.




În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.