Avionul MH17 a fost "străpuns de numeroase obiecte cu mare viteză"
Primul raport privind prăbuşirea cursei MH17 în estul Ucrainei, la 17 iulie, arată că avionul malaysian a fost lovit de "numeroase obiecte" care "l-au străpuns cu mare viteză". Potrivit raportului intermediar întocmit de experţii olandezi şi dat publicităţii ieri, Boeingul companiei Malaysia Airlines, care asigura cursa MH17 pe ruta Amsterdam-Kuala Lumpur, s-a dezmembrat în aer, după ce a fost lovit de "numeroase obiecte" care "au străpuns avionul cu mare viteză". Raportul, întocmit de Biroul olandez de Anchetă pentru Securitate (OVV), adaugă că nu există "dovezi privind o eroare tehnică sau umană".
Anchetatorii olandezi s-au bazat pe informaţiile înregistrate de cutiile negre, cele primite de la controlorii de trafic aerian, pe imagini din satelit şi fotografii de la locul prăbuşirii, pentru a redacta acest raport preliminar.
Anchetatorii nu s-au deplasat la locul tragediei din cauza confruntărilor dintre forţele ucrainene şi rebelii proruşi, dar au precizat că fotografiile cu epava avionului sugerează că acesta s-a dezmembrat în timpul zborului. Separatiştii au preluat controlul asupra zonei prăbuşirii timp de mai multe săptămâni, căutând printre fragmentele epavei şi blocând accesul anchetatorilor. Experţii au precizat că avionul "s-a dezmembrat în aer probabil ca urmare a daunelor structurale cauzate de un număr mare de obiecte cu mare viteză care au străpuns aeronava din exterior".
Înregistrările cutiilor negre nu au prezentat nici un indiciu privind existenţa unei erori tehnice sau a unei situaţii de urgenţă, au subliniat experţii, adăugând că nu există dovezi privind o eventuală manipulare a înregistratoarelor de zbor, care au fost predate anchetatorilor după mai multe zile.
Raportul final, peste un an
Istoricul de mentenanţă a arătat că aeronava era în stare bună şi nu avea probleme tehnice cunoscute atunci când a decolat de la Amsterdam. În plus, experţii au afirmat că avionul era manevrat de "un echipaj calificat şi experimentat". De asemenea, comunicaţiile radio dintre pilot şi controlorii de trafic aerian ucraineni confirmă că nu a existat nici un apel de urgenţă.
Pe de altă parte, raportul precizează că alte trei avioane comerciale de mari dimensiuni zburau în aceeaşi zonă, la aproximativ aceeaşi oră.
Raportul intermediar nu atribuie vreo vină sau responsabilitate pentru catastrofă, însă o anchetă penală separată este efectuată de procurorii din Haga. Biroul de anchetă a precizat că se aşteaptă ca raportul final să fie publicat în termen de un an.
Boeingul 777 s-a prăbuşit între Krasni Luci, în regiunea Lugansk, şi Şahtarsk, în regiunea Doneţk, la 17 iulie. Toate cele 298 de persoane aflate la bord, între care 193 de cetăţeni olandezi, au murit în urma prăbuşirii avionului malaysian.
Ucraina şi Occidentul i-au acuzat pe separatiştii proruşi că au doborât avionul cu un sistem antiaerian de tip Buk, iar Moscova şi insurgenţii acuză Kievul. Potrivit BBC, sistemul Buk lansează rachete ce explodează în apropierea ţintei, care este străpunsă de şrapnel pentru a crea pagube cât mai mari.