MOZAIC STIRI INTERNATIONALE: Oamenii de ştiinţă, tot mai convinşi că există mai multe universuri

21 mar 2014 686 vizualizări
Prima dovadă directă a producerii fenomenului de inflaţie cosmică - o perioadă de expansiune rapidă produsă la o fracţiune de secundă după Big Bang (explozia primordială) - susţine şi ideea că Universul nostru este doar unul dintr-o multitudine de universuri, conform unui material publicat de space.com.

La începutul acestei săptămâni oamenii de ştiinţă au anunţat o nouă descoperire care reprezintă prima dovadă directă a existenţei undelor gravitaţionale primordiale - pulsaţii în spaţiu-timp generate la extrem de puţin timp după momentul zero, al naşterii Universului. Dacă aceste rezultate vor fi confirmate, ele vor demonstra cu certitudine că spaţiu-timpul s-a extins cu o viteză de multe ori superioară vitezei luminii, la o fracţiune de secundă după Big Bang, acum 13,8 miliarde de ani.
Noul studiu susţine şi teoria conform căreia Universul nostru face parte dintr-un Multivers. Conform acestei teorii, în momentul în care Universul a crescut exponenţial, în prima fracţiune infinitezimală de secundă după Big Bang, anumite părţi ale spaţiu-timpului s-au extins mai repede decât altele. Acest lucru ar fi putut duce la crearea unor "bule" de spaţiu-timp care apoi s-au dezvoltat, transformându-se în alte noi universuri. Universul cunoscut are propriul set de legi fizice, în timp ce alte universuri ar putea avea alte legi fizice, conform conceptului de Multivers. "Este greu să construim modele ale inflaţiei cosmice care să nu conducă la ideea existenţei unui Multivers", susţine Alan Guth, fizician în cadrul Massachusetts Institute of Technology (MIT). "Nu este imposibil, dar mai trebuie să realizăm diferite studii în domeniu. Însă majoritatea modelelor care ţin cont de inflaţie ne conduc către Multivers, iar noile dovezi care confirmă teoria inflaţiei cosmice ne obligă să luăm foarte în serios şi teoria cu privire la Multivers", a adăugat el.

Dacă Universul este o bulă, trebuie să existe mai multe bule

"În majoritatea modelelor teoretice, dacă apare fenomenul de inflaţie cosmică, atunci apare şi Multiversul", a comentat şi Andrei Linde, fizician la Universitatea Stanford. "Este posibil să inventăm modeluri ale inflaţiei cosmice care să nu conducă automat spre Multivers, dar este foarte dificil. Fiecare experiment care oferă mai multă credibilitate teoriei inflaţiei cosmice ne aduce mai aproape de concluzia că Multiversul este real", a mai adăugat el.
Atunci când Alan Guth şi colegii săi au adus pentru prima oară în discuţie ipoteza existenţei fenomenului de inflaţie cosmică, în urmă cu aproximativ 30 de ani, majoritatea comunităţii ştiinţifice a crezut că o astfel de ipoteză este imposibil de testat. În prezent, însă, oamenii de ştiinţă pot studia "paleolumină", rămasă după Big Bang - radiaţia cosmică de fond.
În noul studiu care confirmă producerea inflaţiei cosmice, astrofizicienii coordonaţi de John Kovac de la Centrul pentru Astrofizică Harvard-Smithsonian au identificat semne ale inflaţiei în radiaţia cosmică de fond. Ei au descoperit o buclă distinctă în modelul de polarizare al radiaţiei cosmice de fond, un semn al undelor gravitaţionale create de expansiunea super-rapidă a spaţiu-timpului imediat după Big Bang. Andrei Linde, unul dintre principalii contributori la teoria inflaţiei, susţine că dacă Universul cunoscut nu este decât o bulă, trebuie să existe multe alte bule în cadrul unui Multivers.

Criza din Ucraina schimbă situaţia internaţională

n criza scoate în evidenţă slăbiciunea politică a UE, revenirea SUA pe scena europeană şi importanţa geostrategică a unei Rusii, care se simte neglijată de prea mult timp, comentează experţ
Prin anexarea rapidă a Crimeii, preşedintele rus Vladimir Putin i-a "siderat" pe occidentali, constată Thomas Gomart, de la Institutul francez pentru Relaţii Internaţionale (IFRI). UE a adoptat cu siguranţă sancţiuni împotriva unor oficiali ruşi şi ucraineni proruşi, dar efectele lor "nu sunt la înălţimea provocării", apreciază el. UE este victima interdependenţei sale economice şi energetice de Rusia, de unde importă mai mult de un sfert din gaze. Mai multe companii, precum Total din Franţa, au investit masiv pe piaţa rusă. Capitalul rusesc contribuie foarte mult la prosperitatea City-ului din Londra.
Astăzi, UE plăteşte preţul acestei politice maleabile faţă de Moscova. Ea a promis să-şi diversifice aprovizionarea cu energie, dar aceasta este o ambiţie pe termen lung. Problema majoră a europenilor este de a reuşi să sancţioneze în mod eficient Rusia, fără a submina o economie încă în convalescenţă. "Va fi dificil, va fi nevoie de timp şi va costa bani", explică Xavier Follebouckt, de la Universitatea catolică din Louvain (UCL).

Fără Ucraina, Rusia se simte slabă

Statele Unite ale Americii s-au plasat în prima linie pentru a răspunde preocupărilor exprimate de ţările din fostul bloc sovietic.
Washingtonul, care începuse să ignore în ultimii ani continentul european în favoarea Asiei şi a zonei Pacificului, se vede constrâns să revină. Avioane de vânătoare de tip F-16 au fost desfăşurate deja în Polonia. Vicepreşedintele Joe Biden a vizitat Polonia şi cele trei ţări baltice (Estonia, Letonia, Lituania), toate membre ale UE şi NATO. "Statele Unite se regăsesc în prima linie", a declarat Bertrand Badie, expert în relaţii internaţionale la Sciences Po. Este semnificativ faptul că preşedintele american Barack Obama a ales să anunţe noi sancţiuni împotriva Rusiei în momentul în care liderii europeni se reuniseră la Bruxelles.
Ca în timpul Războiului Rece, Moscova a ales să-i sancţioneze mai întâi pe americani. "Pentru Moscova, aceasta este clar o confruntare" cu Statele Unite, estimează Thomas Gomart. Liderii occidentali au exclus opţiunea militară faţă de Rusia. Cu anexarea Crimeii, "Putin a testat până unde poate merge", afirmă la rândul său expertul Xavier Follebouckt.
În timp ce bugetele militare în multe ţări membre NATO se restrâng, Rusia a anunţat o creştere de 44% a bugetului său de apărare în următorii trei ani. "Noi nu suntem la sfârşitul crizei", prezice Xavier Follebouckt, în opinia căruia Putin nu va renunţa la visul său de a construi o "Uniunea eurasiatică". Liderul rus nu a făcut niciun secret că, în opinia sa, prăbuşirea URSS a fost "cel mai mare dezastru politic al secolului trecut". Acorduri vamale au fost deja încheiate între Rusia, Belarus, Kazahstan şi Armenia. Dar "fără Ucraina, totul eşuează! Fără Ucraina, Rusia se simte slabă", concluzionează expertul citat.

China nu face încă jocul Moscovei

Solicitate să se integreze în Uniunea eurasiatică, Georgia - al cărui teritoriu este parţial ocupat de trupele ruse din 2008 - şi Republica Moldova au declinat oferta, preferând Acordul de asociere la UE.
Vladimir Putin ţine la proiectul său. Chiar dacă rămâne primul producător mondial de ţiţei şi gaze naturale, Rusia se confruntă cu ravagiile scăderii endemice a natalităţii. Cu excepţia bogăţiei sale de petrol şi gaze, economia rusă este fragilă. Moscova este exclusă de la cele două negocieri comerciale principale în curs: TTIP între Europa şi Statele Unite şi Parteneriatul TransPacific (TPP) între Asia, cu excepţia Chinei, şi America de Nord.
China, care a făcut din apărarea integrităţii teritoriale alfa şi omega politicii sale externe, s-a abţinut să voteze în Consiliul de Securitate al ONU pentru a denunţa ilegalitatea referendumului din Crimeea. Este un semn de izolare a Moscovei, estimează Gomart, apreciind că Rusiei nu îi va fi uşor să rămână "faţă în faţă" cu China.
Cu toate acestea, în confruntarea angajată cu Vestul, Rusia, ţară cu statut permanent în Consiliul de Securitate al ONU, deţine câteva atuuri. Fără Moscova, nicio reglementare a crizei siriene nu este posibilă, afirmă experţii. Dosarele iranian şi nord-coreean vor rămâne de asemenea blocate, mai semnalează experţii.

UE şi Ucraina au semnat partea politică a Acordului de Asociere

Premierul ucrainean Arseni Iaţeniuk a semnat, vineri, cu liderii europeni, partea politică a Acordului de Asociere între ţara sa şi UE, aflat la originea crizei dintre Moscova şi Occident. Europenii manifestă astfel o susţinere puternică faţă de Ucraina, la o zi de la decizia lor de a înăspri tonul împotriva Moscovei, adăugând alte 12 nume pe lista cu personalităţile ruse şi ucrainene vizate de sancţiuni.
Semnarea "simbolizează importanţa relaţiilor" celor două părţi şi "voinţa lor de a progresa", a subliniat preşedintele Consiliului European Herman Van Rompuy. Textul, semnat de către conducătorii celor 28 de state membre UE, vizează să ancoreze Ucraina la Uniune, angajând cele două părţi într-o asociere politică şi o integrare economică. Însă textul nu prevede un termen pentru aderarea Ucrainei la UE.
UE şi Ucraina au convenit să semneze acest acord în noiembrie, după care preşedintele ucrainean de la acea vreme, Viktor Ianukovici, s-a răzgândit, la presiunea Moscovei, declanşând criza care a condus la alipirea Crimeei la Rusia. Doar primele capitole, "politice", ale acordului - trei din şapte - au fost semnate. Celelalte, care instituie o zonă de liber schimb şi prevăd o largă cooperare economică şi judiciară au fost amânate până după formarea unui guvern ucrainean rezultat din următoarele alegeri, prevăzute la 25 mai, şi până după lansarea unui program de asanare şi reforme economice.
UE preconizează să semneze acorduri de asociere asemănătoare cu Georgia şi Republica Moldova.

Cartea cu cel mai ciudat titlu al anului 2013

Volumul "How to Poo on a Date", care prezintă o serie de sfaturi pentru situaţiile stânjenitoare ce pot să apară în timpul întâlnirilor romantice, a fost premiat, vineri, cu Diagram Prize, un trofeu acordat cărţii cu cel mai ciudat titlu al anului. Volumul recompensat cu Diagram Prize, un premiu atribuit în fiecare an începând din 1978 şi decernat pe baza voturilor cititorilor începând din 2000, a învins în acest an alte cărţi cu titluri ciudate, precum "Are Trout South African?" ("Sunt păstrăvii sud-africani?") şi "Working-Class Cats: The Bodega Cats of New York City" ("Pisicile din clasa muncitoare: Pisicile din bodegile din New York").
Acest trofeu literar insolit, care nu este însoţit de niciun premiu financiar, este atribuit de revista The Bookseller, o publicaţie britanică de business specializată în domeniul industriei editoriale.
Premiul Diagram a fost înfiinţat în 1978 la Târgul de carte de la Frankfurt, din iniţiativa lui Bruce Robinson, pentru a înlătura plictiseala în rândul participanţilor. Primul câştigător al premiului Diagram a fost volumul "Al doilea workshop internaţional despre şoarecii nud/Second International Workshop on Nude Mice". Printre cărţile câştigătoare la ediţiile anterioare s-au numărat volumele "Cooking with Poo" ("Să gătim cu Poo"), o carte de bucate thailandeză scrisă de chef-ul din Bangkok Saiyuud Diwong, a cărui poreclă este Poo, "Estonian Sock Patterns All Around the World" ("Tipare de şosete estoniene în toată lumea"), "The Mushroom in Christian Art" ("Ciupercile în arta creştină") şi "Managing a Dental Practice the Genghis Khan Way" ("Cum să faci afaceri ca dentist în stilul lui Ginghis Han").
În 2013, cartea desemnată câştigătoare a fost "Goblinproofing One's Chicken Coop" ("Cum să protejezi un coteţ de găini contra spiriduşilor").

Omul poate distinge cel puţin 1.000 de miliarde de mirosuri diferite

Omul poate distinge cel puţin 1.000 de miliarde de mirosuri diferite, cu mult mai mult decât cifra de 10.000 de mirosuri, aşa cum se credea până acum în lumea ştiinţifică, potrivit unui studiu american publicat joi. În ultimele decenii, în lumea ştiinţifică se considera că nasul uman poate detecta doar aproximativ 10.000 de mirosuri, a afirmat Leslie Vosshall, directoarea laboratorului de neurogenetică de la Universitatea Rockefeller din New York, coautoare a studiului. "Cercetarea noastră arată că abilitatea umană de a face distincţia între variantele de mirosuri este mult mai extinsă decât ceea ce se ştia în general", a precizat Leslie Vosshall, care a adăugat că ar fi fost surprinzător ca simţul olfactiv să fie atât de limitat, faţă de celelalte simţuri. Astfel, ochiul, ce dispune de trei receptori ai luminii, poate vedea până la zece milioane de culori, iar urechea noastră poate distinge 340.000 de sunete.
Andreas Keller, de la Universitatea Rockefeller şi principalul autor al acestui studiu, consideră că strămoşii preistorici ai omului se bazau mult mai mult pe simţul mirosului decât omul contemporan. Posibilitatea congelării alimentelor şi dezvoltarea igienei corporale au limitat considerabil folosirea simţului mirosului în lumea modernă, ceea ce "explică atitudinea noastră conform căreia mirosul nu este atât de important precum auzul şi văzul", a explicat Andreas Keller.

Accesul la Twitter a fost blocat în Turcia

Decizia guvernului islamo-conservator turc de a bloca accesul internauţilor din această ţară pe platforma de microblogging Twitter, joi seară, a generat numeroase critici contra cenzurii din mass-media turcă, cu câteva zile înainte de alegerile municipale din 30 martie. "O mare lovitură a fost dată libertăţii: Twitter a fost închis", afirmă pe prima pagină cotidianul cu cele mai mari vânzări din Turcia, Zaman, susţinător al imamului Fethullah Gülen, aflat în conflict deschis cu premierul Recep Tayyip Erdogan. Un alt cotidian de opoziţie, Cumhuriyet, a denunţat la rândul său "cenzura", care a plasat Turcia "în rândul ţărilor precum Coreea de Nord".
Autorităţile din domeniul telecomunicaţiilor (TIB) au anunţat joi seară că au blocat accesul la Twitter pe baza unui ordin judecătoresc, după ce premierul Erdogan a ameninţat că va interzice această reţea de socializare, în semn de represalii pentru publicarea înregistrărilor unor conversaţii telefonice care îl implică într-un scandal de corupţie.
În ciuda măsurilor ordonate de putere, numeroşi internauţi au putut destul de repede să evite interdicţia, conectându-se pe alte servere proxy şi pe reţele VPM, pentru a avea acces la această reţea de microblogging. "Interdicţia lui Erdoga a fost anulată în mai puţin de o zi", a comentat pe Twitter Murat Zetkin, editorialist la cotidianul de limbă engleză Hürriyet Daily News. Vicepremierul turc Bülent Arinç a publicat la rândul său pe Twitter, vineri dimineaţă, programul lui oficial pentru această zi.
Încă de la începutul lunii martie, şeful Guvernului islamo-conservator a ameninţat că va interzice YouTube şi Facebook în ţara sa.
Blocarea accesului la Twitter vine cu câteva zile înainte de alegerile municipale din 30 martie, care, potrivit specialiştilor, vor avea alura unui veritabil "referendum" contra lui Erdogan.