100.000 euro pentru formarea lanţurilor scurte de aprovizionare
Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) primeşte pană în 31 iulie 2016 cereri pentru finanţarea proiectelor de investiţii pentru cooperarea orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare în sectorul agricol, dar şi cel pomicol prin intermediul submăsurii sM 16.4 - pentru sectorul agricol şi sM 16.4a - pentru sectorul pomicol, din cadrul Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020 (PNDR 2020). Alocarea bugetară disponibilă pentru aceste două submăsuri în această sesiune anuală aferentă lui 2016 este de 10,5 milioane de euro. Pentru sectorul agricol fondurile disponibile în această sesiune sunt de 7 milioane de euro, iar pentru sectorul pomicol sunt de 3,5 milioane de euro. Valoarea sprijinului este de pană la 100.000 euro pe beneficiar, iar intensitatea sprijinului este de 100% nerambursabil. Pragul minim de depunere este de 10 puncte. Obiectul acestor submăsuri este acela de a promova cooperarea între producători, în scopul comercializării produselor agroalimentare prin intermediul lanţurilor scurte de aprovizionare. Ambele submăsuri susţin atat cooperarea dintre fermieri, procesatori, comercianţi alimentari cu amănuntul, restaurante, hoteluri şi alte forme de cazare în mediul rural, cat şi realizarea de parteneriate cu organizaţii neguvernamentale şi autorităţi publice. Ghidul solicitantului pentru cele două submăsuri poate fi consultat pe site-ul AFIR. Finanţarea pentru acest proiecte vine, practic, în completarea noii Legi a supermarketurilor, care obligă marii retaileri să se aprovizioneze cu produse proaspete în proporţie de 51% de la producătorii locali.
Pentru ce se dau banii
Sprijinul financiar prin sM 16.4 şi sM 16.4a se acordă pentru acoperirea costurilor de cooperare şi realizare de investiţii în scopul promovării unor proiecte comune care implică cel puţin două entităţi care cooperează pentru crearea sau dezvoltarea unui lanţ scurt de aprovizionare sau a unor pieţe locale. Sunt eligibile activităţile de promovare referitoare la crearea sau dezvoltarea unui lanţ scurt sau a mai multor lanţuri scurte de aprovizionare şi la piaţă locală deservită de acest lanţ/ aceste lanţuri. Cheltuielile eligibile în cadrul sM 16.4 şi sM 16.4a, pot fi următoarele: orice membru din cadrul parteneriatului îşi poate promova produsele prin intermediul unui site, unei broşuri, a unui pliant sau banner dacă este sprijinită promovarea lanţului scurt şi a pieţei locale, precum şi construirea unor puncte de prezentare şi de comercializare a produselor realizate de membrii parteneriatului sau decontarea costurilor privind participarea la targuri şi expoziţii. Materialele promoţionale trebuie să crească gradul de informare al potenţialilor clienţi cu privire la existenţa lanţului scurt respectiv pieţei locale şi la beneficiile pe care le pot avea dacă achiziţionează produse pe această cale. Beneficiarii eligibili sunt parteneriatele constituite în baza formate din cel puţin un partener care este fermier, microîntreprindere, întreprindere mică, organizaţie neguvernamentală, consiliu local, unitate şcolară, universitate de profil, unitatea sanitară, de agrement şi de alimentaţie publică şi cel puţin un fermier sau un grup de producători/o cooperativă care îşi desfăşoară activitatea în sectorul agricol sau pomicol. (M. B.)