Nu vrei cardul de sănătate? Ce trebuie să faci pentru a intra în posesia adeverinţei de la CAS
Autorităţile vin cu o soluţie pentru persoanele care nu doresc acest document: adeverinţa de asigurat. În Monitorul Oficial a fost publicat ordinul pentru aprobarea procedurii de eliberare, a modalităţii de suportare a cheltuielilor aferente procedurii şi distribuţiei cardului duplicat către asigurat, precum şi a modalităţii de acordare a serviciilor medicale până la eliberarea sau în cazul refuzului cardului. Astfel, vrâncenii care nu doresc să utilizeze acest document, obligatoriu de la 1 mai, trebuie să se adreseze Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Vrancea pentru a solicita eliberarea adeverinţei de asigurat, care are o valabilitate de 3 luni. Pentru aceasta, persoana interesată trebuie să completeze o cerere în care menţionează că „refuz în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă, primirea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate cu nr......şi solicit eliberarea adeverinţei de asigurat”. Începând cu data de 1 mai, care refuză în mod expres primirea cardului naţional, li se eliberează de către casa de asigurări de sănătate adeverinţa de asigurat cu o valabilitate de trei luni.
Cardurile refuzate se blochează
Adeverinţa de asigurat cu o valabilitate de trei luni de la data emiterii se eliberează la solicitarea asiguratului pe baza unei cereri adresate casei de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă. Cererea pentru prima solicitare de eliberare a adeverinţei va fi însoţită de cardul naţional situaţie în care acesta a fost distribuit, se arată în ordin. În cazul în care cardul a fost returnat CAS, anterior depunerii cererii de eliberare a adeverinţei, asiguratul va face această menţiune în declaraţia pe proprie răspundere. De asemenea, după ce va fi eliberată adeverinţa CAS va trebui să modifice starea cardului returnat în „BLOCAT”. Autorităţile stabilesc şi condiţiile în care vor fi furnizate serviciile medicale în cazul în care asiguraţii pierd cardul sau dacă acesta prezintă unele erori. Se va solicita astfel emiterea unui card duplicat, costurile fiind suportate de asigurat, iar până la emiterea acestuia se va acorda o adeverinţă de înlocuire a cardului. Informaţiile privind emiterea cardului naţional se verifică prin intermediul serviciilor web sau prin intermediul unui instrument electronic care poate fi accesat pe site-ul CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificareasigurat.html. (Raluca MANOLACHE)