Preţurile care se termină în „,99” bani: între marketing şi lipsă de respect faţă de clienţi
Odată cu apariţia marilor magazine în municipiul Focşani au apărut şi celebrele preţuri care se termină în 99 de bani. De exemplu, dacă vrei să cumperi un tricou acesta se va găsi pe raft la un preţ de 59,99 lei. Practic tricoul costă 60 de lei, pentru că valoarea unui ban este nulă, nu poţi cumpăra cu el nici măcar un nasture. Totuşi, supermarketurile multinaţionale cum sînt Bricostore, Dedeman, Carrefour, Lidl sau Kaufland toate practică acest tip de preţ, indiferent de produsul pe care îl comercializează. Cetăţenii, în calitatea lor de cumpărători, chiar dacă ştiu că un produs care se termină în agasantul „99” bani este suma respectivă rotunjită, impactul psihologic niţial este acela că produsul este mai ieftin. Autorităţile cu competenţe în domeniu spun că un operator economic poate pune preţul pe care îl doreşte. „Preţurile care se termină în 99 de bani nu pot fi încadrate ca reprezentînd o practică comercială incorectă. Este dreptul fiecărui operator economic de a-şi stabili preţurile pentru fiecare produs în parte. Noi nici măcar nu putem să spunem ceva! E vorba de managementul fiecărui concern, multinaţională sau orice altă societate comercială de a fixa preţul dorit şi atît timp cît preţul este vizibil nu avem ce face”, a declarat Mirela Bîznă, şefa Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Vrancea. Reprezentanţii hypermarketuri-lor au spus în repetate rînduri că este vorba de un efect psihologic pe care aceste preţuri le au asupra clienţilor. Cu alte cuvinte, s-ar putea spune că îşi “lucrează” proprii clienţi la nivel…psihologic. De altfel, magazinele de cartier, unde un potenţial cumpărător poate avea contact direct cu patronul unităţii comerciale, aceste preţuri nu există. Clienţii îi pot bate obrazul administratorului pentru astfel de preţuri, pe cînd într-un hypermarket acest lucru este imposibil existînd o sumedenie de şefi. Acest tertip sau strategie de marketing, în funcţie de percepţia fiecăruia, este folosit încă de secolul trecut, de decenii bune, dar în mare este reprezentativ pentru firmele mari şi foarte mari, cu ramificaţii internaţionale. Trăind în era globalizării, mîine-poimîine nici nu se va mai şti că au existat şi preţuri care să nu aibă treabă cu psihologia. “Ce e cu tîmpenia asta de preţuri care se termină în 99 de bani? Comercianţii de azi îşi bat joc de proprii clienţi? Pe vremea mea nu exista aşa ceva. Şi nici după ce a căzut comunismul. Ce s-a întîmplat de atunci?”, ne-a spus un focşănean care a prins vremurile nostalgice ale magazinelor de pe Strada Mare a Unirii. (Sorin TUDOSE)