Social

Codul celor cinci culori de la UPU: Cat se aştepată pentru fiecare cod

Raluca Manolache
27 feb 2015 51110 vizualizări
Medicii de la Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU) a Spitalului Judeţean Focşani au tot mai mult de muncă pentru că unii vrânceni fie nu vor să fie văzuţi de propriul medic de familie, fie nu vor să aştepte la rând în ambulatoriul de specialitate unde, de altfel, au nevoie şi de bon u persoanele care se prezintă la UPU trebuie să ştie că doctorii se ghidează în preluarea pacienţilor după un protocol naţional de triaj al pacienţilor u dr. Dana Mariana Dincă, medicul şef de la UPU, explică modalitatea de lucru de la UPU

Greul din sănătate apasă pe umerii medicilor de la Unitatea de Primire Urgenţe (UPU) a Spitalului Judeţean de Urgenţă “Sf. Pantelimon” Focşani. Cei mai mulţi dintre bolnavii din judeţ apelează la serviciile doctorilor din UPU, situaţie în care aproape 44.000 de persoane au fost consultate pe parcursul anului trecut în cadrul acestui serviciu. Numărul este destul de ridicat în condiţiile în care la UPU sunt încadraţi doar şase medici, deşi organigrama prevede 13 posturi de medici. Aşa se face că, în cele mai multe situaţii, gărzile sunt acoperite de către un singur medic, care trebuie să vadă toate persoanele care ajung la UPU. Medicii au tot mai mult de muncă şi pentru că unii vrânceni fie nu vor să fie văzuţi de propriul medic de familie, fie nu vor să aştepte la rând în ambulatoriul de specialitate. “Pacienţii care se adresează acestui serviciu ar trebui să reprezinte o afecţiune acută, ceea ce înseamnă că simptomele s-au instalat în decurs de una, două, câteva ore. Aceşti pacienţi, în primul rând, vor fi triaţi, cei ce au afecţiuni acute. Aglomeraţia de la UPU se produse din cauza pacienţilor care nu reprezintă afecţiuni acute, de pacienţi cu afecţiuni vechi, cu afecţiuni cronice şi care se prezintă din diferite motive, pentru că nu au găsit medicul de familie, pentru că nu s-au dus în ambulatoriul de specialitate să stea la rând, să ia un bon de ordine. Nu s-a pus vreodată problema ca un pacient care prezintă urgenţă, adică simptomatologia s-a instalat cu catva timp în urmă, să nu fie preluat imediat”, a precizat dr. Dana Mariana Dincă, şefa UPU.

Cazuri pe coduri în urgenţă

Din cauza numărului mare de pacienţi sunt şi vrânceni care ajung la UPU şi sunt nemulţumiţi de faptul că aşteaptă prea mult pentru a fi preluaţi de către un medic. Aceştia nu înţeleg însă că doctorii preiau pacienţii în baza unui protocol naţional de triaj al pacienţilor. Sunt stabilite cinci coduri: roşu, galben, verde, albastru şi alb. “Primii pacienţi care vor fi preluaţi în urgenţe, indiferent cât de mult a aşteptat cineva sau nu, sunt cei aflaţi în cod roşu, pacienţi aflaţi în stop cardio respirator, prezintă insuficienţă respiratorie gravă, o stare de comă, pacienţi al căror risc vital este imediat. Codul galben se referă la pacienţii care reprezintă un risc vital imediat, sunt pacienţi care prezintă o durere toracică intensă, pe o scară de la 1 – 10 prezintă o durere de şapte, o insuficienţă respiratorie cu saturaţie foarte mică, criterii care ne fac să ne gândim că în clipa următoare poate intra într-un cod roşu. Pacienţii care vin să reclame nu sunt pacienţi care au reprezentat urgenţă, sunt pacienţi care sunt supăraţi pentru că aşteaptă şi nu vor să aştepte nici în policlinică sau nu vor să stea la rând pentru un bon de ordine. Nu cred că există vreun pacient care a reprezentat urgenţă medicală şi a avut ceva de reproşat serviciului de urgenţă”, a menţionat dr. Dana Mariana Dincă.

În următoarele rânduri vă prezentăm cele cinci coduri:
Nivelul de triaj: Cuprinde toţi pacienţii care prezintă acelaşi grad de prioritate în funcţie de gravitatea şi/sau caracterul acut al patologiei lor şi de resursele necesare.

Nivel I - RESUSCITARE (cod roşu):
- Pacientul care necesită ACUM interveneţie salvatoare de viaţă.
- Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 0 minute.
-    stopul cardiorespirator;
-    insuficienţă respiratorie severă;
- SpO2 < 90%;
- pacienţii sever traumatizaţi care nu răspund la stimuli verbali;
- pacienţii cu supradozaj medicamentos şi FR<â6 resp./min.;
- insuficienţă respiratorie severă cu respiraţii agonice sau gasping;
- bradicardie severă sau tahicardie cu semne de hipoperfuzie;
- pacienţii cu traumatisme care necesită resuscitare volemică imediată;

Nivel II - CRITIC (cod galben)
- Pacientul care prezintă o situaţie cu risc major sau status mental alterat (modificareacută) sau orice durere intensă sau disconfort major.
- Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 10 minute.
Situaţii cu risc major:
- starea clinică ce se poate deteriora rapid sau necesită tratament imediat;
- afectarea gravă a stării funcţionale sau a structurii unui organ ori a unui segment anatomic;
Durere severă: apreciată clinic sau de către pacient ca fiind mai mare de 7 pe scala analog visuală a durerii (0-10).
Status mental alterat: GCS â 6-14.
Disconfort major: poate fi fizic sau psihologic (victima violenţei domestice, abuz etc.).

Nivel III - URGENT (cod verde)
- Pacientul cu funcţii vitale stabile, dar care necesită două sau mai multe dintre resursele definite mai jos.
- Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 30 de minute.
Înainte de clasificarea pacientului în nivelul III, asistentul medical responsabil cu procedura de triaj trebuie să determine semnele vitale şi să decidă dacă sunt în limite normale pentru vârsta pacientului. Dacă semnele vitale sunt în afara parametrilor acceptaţi, asistentul medical responsabil cu procedura de triaj trebuie să ia în considerare reclasificarea pacientului la o categorie superioară. Semnele vitale utilizate sunt: pulsul, frecvenţa respiratorie, tensiunea arterială şi saturaţia în oxigen, iar pentru orice copil cu vârsta mai mică de 3 ani, temperatura.

Nivel IV - NONURGENT (cod albastru)
- Pacientul care prezintă funcţii vitale stabile şi necesită o singură resursă dintre cele definite anterior (la nivelul III).
- Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 60 de minute.
Reevaluarea pacientului
Se face în cazul în care timpul de preluare în zona de tratament este mai mare de 30 de minute sau apar modificări semnificative în starea pacientului, ceea ce presupune reluarea integrală a algoritmului de triaj.

Nivel V - CONSULT (cod alb)
- Pacientul care nu necesită asistenţă medicală de urgenţă şi niciuna dintre resursele definite mai sus (la nivelul III).
- Persoane care se prezintă pentru unul dintre motivele de mai jos:
>vaccinare;
>caz social fără acuze clinice;
>probleme clinico-administrative (certificate medicale, reţete etc).
- Timpul maxim de preluareîn zona de tratament: 120 de minute.

(Raluca MANOLACHE)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.