Dezvăluiri din culisele organizatorilor:Licitațiile pentru Bachus 2016 au fost anulate din motive suspecte
Pe 16 septembrie, Consiliul Județean anunța pe SEAP, portalul guvernamental de achiziții publice, că a anulat licitația de 583.333 lei fără TVA, pentru organizarea „Festivalului Internațional al Viei și Vinului Vrancea - Bachus 2016“. Justificarea a fost prezentată în câteva cuvinte, puțin lămuritoare, menite mai curând să provoace confuzie: „pe parcursul procedurii de atribuire au fost constatate omisiuni în cadrul documentației de atribuire, iar autoritatea contractantă este în imposibilitatea de a adopta măsuri corective“.
După câteva minute, pe SEAP a apărut și anunțul Centrului Cultural Vrancea care aducea la cunoștința publicului că a anulat licitația de 540.000 de lei fără TVA, pentru organizarea lui Bachus 2016. Motivul a fost la fel de sec - un citat din legea achizițiilor publice (98/2016) care permite anularea dacă „încălcări ale prevederilor legale afectează procedura de atribuire sau dacă este imposibilă încheierea contractului“ ( art. 212, alin. (1) paragraful c).
Au fost singurele lămuriri oficiale pe care Marian Oprișan și subalternii săi le-au lăsat să transpire public.
Ce ascund Consiliul Județean și Centrul Cultural
Deși am cerut informații detaliate despre procedurile anulate, „în spiritul transparenței“ cu care se laudă, Consiliul Județean și Centrul Cultural au refuzat, până acum, să le pună la dispoziție. În schimb, pe căi neoficiale am obținut un document care arată cum au stat lucrurile în realitate. Este vorba de raportul procedurii pentru achiziția anulată de CJ, care ridică mari semne de întrebare în legătură cu obiectivitatea motivelor care au stat la baza deciziei.
Conform raportului, comisia de evaluare a ofertelor ar fi constatat că din caietul de sarcini ar fi fost omise aspecte referitoare la jurizarea concursului de vinuri, fără de care evenimentul nu s-ar fi putut derula: „Din caietul de sarcini au fost omise serviciile de transport de la locul de reședință al fiecărui membru al juriului până la locul de desfășurare al concursului și retur, necesare bunei desfășurări a evenimentului“.
Un alt impediment care ar fi împiedicat jurizarea ar fi fost lipsa tabletelor IT, pe care ofertanții trebuiau să le pună la dispoziția juraților: „Prin caietul de sarcini nu a fost stabilit că intră în sarcina ofertantului asigurarea tabletelor, ceea ce a dus la imposibilitatea ofertării acestora de către operatorii economici participanți la procedura de atribuire și ulterior de comparare a ofertelor cu necesitățile stabilite prin caietul de sarcini“.
Caietul de sarcini contrazice decizia de anulare
Din analiza caietului de sarcini, observăm că lucrurile nu stau chiar așa și că documentul publicat pe SEAP conține informații care contrazic decizia de anulare. Chiar pe ultima pagină, la responsabilitățile prestatorului, punctul 4, se stabilește că acesta va asigura transportul participanților precum și alte servicii neprevăzute:
„În toate cazurile prestatorul va asigura transportul, cazarea, mesele și prestatia participanților etc. (pentru artiști, tehnicieni etc., după caz). Aceste servicii vor fi suportate de către prestator pe cheltuiala sa exclusivă, la fel ca și alte servicii care nu sunt prevăzute, dar care reies pe parcurs că sunt necesare pentru buna desfășurare a evenimentului“.
Chiar dacă nu indică în clar, când face referire la „participanți etc.“ paragraful obligă prestatorii să aibă în vedere inclusiv cheltuielile cu transportul membrilor juriului. Mai mult, în următoarea frază, acest lucru este întârit de sintagma „alte servicii care nu sunt prevăzute“. Tot la neprevăzute se poate încadra și omisiunea privind dotara cu tablete IT.
Caiete de sarcini croite pe măsura firmelor de casă
Anularea licitației CJ a atras după sine desființarea procedurii organizată de Centrul Cultural, cum am arătat în prima parte a articolului. Participanților li s-a comunicat că procedura nu-și mai are rostul deoarece, în lipsa scenei a cărei închiriere pica în sarcina CJ, prin licitația anulată, nu se mai puteau organiza spectacolelele prevăzute prin caietul caietul de sarcini. A fost o justificare demnă de o schiță caragieleană.
Ulterior, așa cum ziarul nostru a relatat, ambele achiziții au fost reluate, dar nu prin SEAP, ci prin proceduri simplificate, proprii, mult mai ușor de controlat. Consiliul Județean s-a ocupat de achiziția pentru organizarea evenimentelor specifice Festivalului Bachus punând la bătaie un buget de 416.640 lei. De cealaltă parte, Centrul Cultural a derulat procedura pentru contractarea parangheliilor, sub pretextul organizării Concursului Național „Cântece de Viță Veche și Nobilă“, pentru 1,2 milioane lei, de trei ori mai mare decât suma alocată inițial.
Contractul a fost încredințat OMP Events SRL, adică lui Radu Fornea, în baza unui caiet de sarcini croit pe măsură.(Ionel Sclavone)