Oficial: Temele pentru vacanţă, interzise prin lege
Ordinul prin care se reglementează câte ore ar trebui să lucreze elevii în afara şcolii pentru teme a fost semnat de ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, şi prezentat ieri într-o conferinţă de presă.
Potrivit ordinului, la clasa pregătitoare nu se dau teme, la învăţământul primar timpul total alocat temei obligatorii va fi de maximum o oră, iar pentru celelalte niveluri de învăţământ va fi de maximum două ore. "Timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult două ore, însumând toate disciplinele, în aşa fel încât media zilnică a pregătirii elevului în clasă şi în afara ei să se încadreze în 5-8 ore zilnic", se menţionează în ordin.
Un singur referat pe semestru
Tema pentru acasă va fi stabilită diferenţiat în funcţie de nivelul de pregătire a elevului. Astfel, tema obligatorie are un nivel mediu de dificultate pentru toţi elevii clasei, iar tema suplimentară este individuală şi diferenţiată, fără caracter permanent, pentru situaţiii adevcate, precum activităţi de recuperere sau activităţi pentru dezvoltare (pregătirea unor concursuri). În plus, tema pentru acasă în scopul realizării unor lucrări ample sau de sinteză, precum referate şi proiecte, pentru o disciplină poate fi una pe semestru. "În perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învăţământul primar şi gimnazial", se mai precizează în ordinul ministrului Educaţiei. De asemenea, ordinul prevede că în cadrul orelor de la clasă o atenţie specială se va acorda tehnicilor de învăţare independentă, respectiv se vor exersa modalităţi de rezolvare independentă a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile şi în efectuarea temelor pentru acasă.
Tema pentru acasă nu poate fi folosită ca un instrument de pedeapsă, în ordin fiind prevăzut că este interzis acest lucru. De asemenea, "în stabilirea temelor se va evita apariţia unor efecte negative", respectiv "pierderea interesului elevului faţă de învăţare (din cauza cantităţii, dificultăţii sau monotoniei temelor, etc), oboseală fizică şi emoţională, reducerea timpului liber destinat unor activităţi recreative (activităţi sportive, artistice, gospodăreşti, lectură), adâncirea diferenţelor dintre elevii performanţi si cei aflaţi în dificultate".
Ordinul, care a fost semnat în 28 noiembrie, nu prevede sancţiuni.
Ministrul Educaţiei a explicat, în conferinţa de presă, că prin acest ordin se doreşte să fie preîntâmpinate "abuzurile şcolii faţă de timpul liber al elevului".