VIDEO!!! Camionul “fantomă” al toporatorilor are “nume de cod”- VN DAC
Au început să apară primele informaţii oficiale după ce Ziarul de Vrancea a dat publicităţii un film cu un camion fără numere de înmatriculare care transporta lemn în comuna Gura Caliţei. Conform datelor din sistemul de emitere şi urmărire a avizelor de însoţire a materialului lemnos, Wood-Tracking, maşina suprinsă în imagini poartă “numele de cod” “VN DAC”, după modelul de provenienţă sovietică. Laurenţiu Dumitrache, şeful Ocolului Silvic Dumitreşti, a declarat că a cercetat cazul camionului care apare în filmare. “Ne-am interesat şi, din filmare, pare a fi o porţiune de drum între satele Cocoşari şi Groapa Tufei, din Gura Caliţei. Am făcut verificări iar camionul a încărcat dintr-o exploatare a unei firme care are contract cu Direcţia Silvică. Este vorba despre 13,78 m.c. lemn lucru molid, care urma să fie transportat la Valea Coteşti. Legat de vehiculul cu care s-a făcut transportul, nu ştim cui aparţine însă nu este obligatoriu ca mijlocul de transport să fie înmatriculat, pentru că nu se solicită astfel de informaţii. Mai ales că majoritatea exploatărilor sunt în zone aflate pe drumuri forestiere, în mijlocul pădurii, şi nu pe drumuri naţionale sau judeţene. Din punctul nostru de vedere, transportul este unul legal”, este explicaţia dată de Laurenţiu Dumitrache, şeful Ocolului Silvic Dumitreşti, care deţine în administrare pădurea unde a fost încărcată maşina. Şi reprezentanţii CRSC Vrancea au confirmat informaţiile. “Este vorba despre auto VN DAC, conform datelor din sistemul wood-tracking, care transporta 13,78 m.c. lemn de lucru molid, dintr-o exploatare forestieră aparţinând SC Iulamy SRL, destinaţia acestuia fiind satul Valea Coteşti”, a explicat Cristea Toma, purtătorul de cuvânt al Comisariatului de Regim Silvic şi Cinegetic (CRSC) Focşani. Conform unor surse din sistem, modul de completare a avizului în sistemul de wood-tracking de către firmă este deficitar şi sancţionabil, mai ales că lipsa numărului de înmatriculare face aproape neidentificabil transportul de lemn. După ce autorul filmului a cerut ca transportul să fie identificat ca fiind legal sau nelegal, reprezentanţii autorităţilor s-au blocat în lipsa unui număr de înmatriculare.
Mistere, mistere....
Unde a ajuns lemnul transportat, dacă autocamionul era sau nu înmatriculat, dacă şoferul deţinea sau nu permis de conducere, sunt întrebări la care deocamdată nu există un răspuns. Cert este că poliţiştii vrânceni declară că fac şi ei cercetări. “În urma articolului publicat de ZdV poliţiştii de la silvic au demarat cercetări pentru a se stabili dacă respectivul camion a circulat pe un drum public fără a avea numere de înmatriculare”, ne-a spus subcomisarul Bogdan Toader, de la biroul de presă al Poliţiei. La trecerea camionului pe drumul judeţean a fost martor şi primarul localităţii, Nicolae Ţandără. Acesta a confirmat ieri incidentul însă a precizat că nu a reţinut dacă autocamionul avea sau nu plăcuţe de înmatriculare. Edilul a mai precizat că, din informaţiile sale, în zonă există o exploatare de masă lemnoasă care aparţine firmei Iulamy SRL, iar parte din buşteni sunt depozitaţi într-o rampă în capătul satului Raşca.
Conform Direcţiei Silvice, firma Iulamy SRL, înregistrată în Dumitreşti, se află în relaţie contractuală cu instituţia care gestionează pădurea statului, iar lemnul încărcat în camionul “fantomă” ar fi exploatat în partida 681-631. Conform informaţiilor de pe site-urile de profil, SC Iulamy SRL Lăstuni are ca profil de activitate exploatarea forestieră, este o firmă înregistrată din 2008 iar asociat unic al acesteia este Costel Valentin Serafim. Surse din sistem spun însă că firma ar fi controlată din umbră de pădurarul Iulian Pietroiu (n.r.- legătura dintre numele Iulian şi denumirea Iulamy fiind evidentă), care este, întâmplător sau nu, chiar titularul de canton al partizii de unde provine lemnul încărcat în camionul “fantomă”. Numărul de telefon al societăţii din Dumitreşti nu este unul valid, ZdV fiind astfel în imposibilitatea de a lua un punct de vedere oficial din partea Iulamy SRL.
Film realizat de un amator cu spirit civic
Marţi, pe 19 mai, un cetăţean cu sprit civic a sunat la "Radarul Pădurilor" cu privire la maşina care circula pe DJ 204 P, iar operatoarele au motivat că, dacă nu le este comunicat numărul de înmatriculare, nu pot verifica dacă trasportul de material lemnos de la Gura Caliţei este legal sau nu. Bărbatul care a sesizat circulaţia camioanelor fără plăcuţe de înmatricualare spune că a încercat să sesizeze şi poliţia, dar nu a obţinut operativitatea dorită. Cât priveşte acuzaţiile cu privire la programul postului de poliţie din Gura Caliţei, oficiali IPJ susţin că ar fi o exagerare. “La fiecare post de poliţie se asigură permanenţă. Nu mai există niciun post fără cel puţin doi poliţişti care lucrează în schimbul 1 de la 8 la 16, iar al doilea de la 14 la 22. De asemenea, fiecare post de poliţie are telefon de serviciu, iar numărul de telefon este afişat la post şi lucrătorii sunt obligaţi să răspundă oricărui apel şi să rezolve situaţia ivită”, a declarat subcomisarul Bogdan Toader, purtătorul de cuvânt al Poliţiei. Aşteptăm ca identificarea camionului “fantomă” să nu fie o nucă prea tare de spart pentru autorităţi. (G. SAVA, D. CHIRIAC)