Turismul cultural nu are viitor fără promovare online
Promovarea cultural-turistică a judeţului Vrancea va creşte exponenţial în viitorul apropiat prin intermediul internetului. Mai mulţi bloggeri din Vrancea, reprezentanţii Asociaţiei Potpourri Focşani şi Florin Micu, directorul Direcţiei pentru Cultură, au participat ieri la o întalnire unde au fost discutate toate aspectele ce ţin de promovarea online a patrimoniului cultural judeţului nostru. Instituţia de cultură deţine nenumărate produse cultural-turistice care nu sunt valorificate la potenţialul lor maxim, acestea fiind accesibile unui număr foarte limitat de cetăţeni. Pentru a înlătura acest neajuns Asociaţia Potpourri, susţinută de Blogosfera din Vrancea, a venit cu mai multe propuneri. Cea mai interesantă este aceea de a introduce coduri QR la toate obiectivele culturale din judeţ astfel încat turiştii, dar chiar şi localnicii să aibe printr-o simplă scanare de cod cu telefonul/tableta acces la o bază foarte mare de date. “Ne-am propus ca în circa o lună de zile să generăm coduri QR la toate obiectivele turistice importante. Direcţia pentru Cultură deţine o serie întreagă de documentare cu meşteri populari din Vrancea, documentare care ar putea ajunge la cei interesaţi doar printr-o simplă scanare de cod. Dacă în interiorul unei măşti tradiţionale făcute la Nereju ar exista un cod QR cei care ar cumpăra măştile ar primi şi documentarul online cu privire la modul în care sunt făcute măştile respective”, a susţinut Tudorel Bezea, membru al Asociaţiei Potpourri. Acesta subliniază faptul că vor exista printre cumpărători oameni care ar vrea să îl vadă personal pe meşterul popular care a făurit un anumit obiect sau să cumpere direct de la “sursă”, cu atat mai mult cu cat meşteşugurile tind să se piardă. Florin Micu spune şi el că această tehnologie e atat de ofertantă încat codurile QR ar trebui puse şi pe primării, mai cu seamă în cele rurale, iar codurile odată scanate să genereze întreaga istorie a localităţii respective. Codurile QR au fost prima dată propuse în Focşani de bloggerul Cristian Florea şi iată că uşor, uşor idea lui prinde contur şi este folosită în interes public.
Borna de Hotar, primul monument codat QR
La întalnirea de duminică a participat şi Răzvan Geambaşu, un tanăr elev de la Liceul Pedagogic, care a făcut pentru Direcţia pentru Cultură o hartă digitală a judeţului pe care apar toţi meşterii populari din Vrancea. Sunt circa 60 de meşteri în diverse domenii, fiecare avand localizarea exactă, un număr de telefon, meşteşugul pe care îl practică, chiar şi un scurt CV. Harta nu se găseşte momentan pe internet, aceasta urmand a fi postată în mediul online în scurt timp. S-a mai discutat şi despre proiectul Google Maps, aplicaţie prin care vor fi cartografiate toate zonele turistice ale judeţului şi prin care se vor face fotografii panoramice la obiectivele culturale. “Trebuie să completăm, să corectăm articolele legate de Vrancea prezente pe Wikipedia aceasta fiind poate cea mai importantă sursă de informare atunci cand vrei să ştii ceva”, au spus bloggerii care s-au alăturat evenimentului. “În cateva săptămani o să avem primul cod QR în Focşani, cel mai probabil acesta urmand a fi amplasat pe Borna de Hotar. Codurile QR şi promovarea online reprezintă viitorul, au o imensă forţă de răspandire a informaţiei. Le mulţumesc tuturor celor care au gandit acest proiect”, a declarat Florin Micu de la Direcţia pentru Cultură. Urmează ca pe viitor să fie marcate cu coduri QR 250 de obiective culturale. Telefoanele “deştepte” şi tabletele încă nu sunt foarte accesibile ori comune în randul vrancenilor, dar la modul în care evoluează tehnologia este doar o chestiune de timp pană ce telefoanele “needştepte” vor fi rarităţi. (Sorin TUDOSE)
Cod QR – decodor rapid
Potrivit Wikipedia, Codul QR este o prescurtare din engleză de la quick response („răspuns rapid”), o gamă de standarde de codare cu formă de bare bidimensionale (cod matrice). Sunt utilizate cu regularitate pe telefoanele mobile de tip smartphone, deoarece codurile QR pot reprezenta în mod codificat adrese de situri Internet. Pentru acces rapid la un sit dorit utilizatorul trebuie doar să îi scaneze codul QR cu ajutorul camerei foto din telefonul său mobil. Un software cititor interpretează imaginea şi descifrează codul, iar browserul telefonului îl direcţionează pe utilizator către adresa web în cauză. Simplitatea acestor legături de la lumea fizică spre lumea electronică, cunoscute sub numele de „hyperlinkuri fizice” explică popularitatea lor. Codul QR permite companiilor să câştige noi clienţi şi devine foarte util atunci când adresele URL sunt lungi şi tastarea acestora într-un browser pe telefonul mobil ar fi nepractică.