Educație

Gabriel Dăscălescu - Artistul din spatele vechilor afişe de cinema

Sorin Tudose
30 apr 2012 6392 vizualizări
Afişele de popularizare a filmelor sînt la fel de vechi ca filmul însuşi, de la primul poster oficial trecînd circa 120 de ani. Dacă în prezent aproape totul se face automatizat, implicit afişele de film, au fost şi vremuri în care oamenii se ocupau de realizarea manuală a diverselor postereIn prezent afişele din cinematografe sînt făcute automat, pe calculator, dar au existat şi vremuri în care artiştii graficieni lucrau cu migală la realizarea lor

  Focşăneanul Gabriel Dăscălescu, 74 de ani, este cel care odinioară realiza afişele filmelor pentru cinematograful Balada şi nu numai. Gabriel Dăscălescu s-a născut pe 2 februarie 1937 în judeţul Suceava, dar timpurile l-au purtat prin mai multe colţuri ale ţării pentru ca în final să ajungă în Focşani. Avînd în vedere că în primii ani din viaţă tocmai se desfăşura al Doilea Război Mondial, şcoala elementară o face în Sibiu pe care o şi termină în 1951. Avînd talent în tot ceea ce însemna grafica este trimis la Craiova pentru nişte cursuri în ramura cinematografiei, studii pe care le finalizează în 1953 ulterior fiind repartizat la Întreprinderea Cinematografică Bîrlad. De aici este transferat pe rînd în Adjud, Odobeşti respectiv Mărăşeşti unde avea să lucreze vreme de 14 ani. În 1969 ajunge să lucreze în Focşani pînă la finalul carierei.


Afişele lucrate în podul actualului restaurant “Casa Veche”


 “Pictam în tempera cu bidineaua, dar şi cu pensula şi foloseam oxid de zinc. Am realizat cîteva mii de panouri de reclamă cinematografică, iar pe un singur panou puteau fi aplicate cam zece afişe maximum pentru că pe urmă nu se mai scorojeau şi nu mai erau atractive. Înainte de a aplica un nou afiş trebuia să aplic două straturi de alb astfel încît să nu se vadă precedentul afiş”, îşi aminteşte Dăscălescu. Chiar dacă publicul larg nu ştia cine se află în spatele posterelor, satisfacţia graficianului era foarte mare pentru că operele sale erau văzute de mii de spectatori. “Nu puteam da greş cu înfăţişarea actorilor sau cu scenele din film pentru că nu mai eram credibil. Ştiu că primeam mici fotografii cu secvenţe din film pe care trebuia ulterior să le reproduc”, ne-a spus graficianul. Artistul focşănean lucra în mare măsură doar duminica pentru că nu de puţine ori interveneau modificări în programele cinematografice. Printre atelierele sale se numără una din cele două foste şcoli armeneşti de lîngă parcul Bălcescu, dar şi imobilul în care azi se află restaurantul Casa Veche unde pe vremuri a funcţionat sediul Întreprinderii Cinematografice a judeţului.


Televiziunea a ucis cinematograful


Artistul rememorează vremurile bune cînd la cinema erau cozi uriaşe, iar sălile erau neîncăpătoare. “Ce-i drept nici nu prea aveam alt mod de petrecere a timpului liber, dar erau şi filme bune. Îmi amintesc că la filme precum «Războiul Stelelor», «Întîlnire de gradul III» se înghesuiau oamenii să intre. La filmele indiene precum «Lanţul amintirilor» sau «O floare şi doi grădinari» plîngea toată sala. De multe ori s-au spart şi geamurile de la intrare de aglomerat ce era”, ne-a mai spus Gabriel Dăscălescu. Aceste vremuri despre care vorbesc şi părinţii noştri aveau să se ducă definitiv odată cu apariţia casetelor video în anii 1980 şi cu avîntul televiziunii după căderea comunismului. “Treaba cu cinematograful a început să se strice cam spre sfîrşitul deceniului opt cînd au apărut casetele video şi lumea începuse să nu mai vină la Balada. După Revoluţie, filme precum «Lista lui Schindler» au mai făcut furori, dar şi cele în genul lui «Instinct primar» (film cunoscut pentru numeroasele scene erotice n.r.). Televiziunea a distrus în cele din urmă cinematograful”, crede Dăscălescu. De-a lungul zecilor de ani de muncă i-a imortalizat pe mai toţi marii actorii, fie ei străini sau romani. Dar cum opera sa a avut un caracter volatil, nu au mai rămas în urmă decît cîteva zeci de fotografii care înfăţişează unele dintre cele mai bune opere ale sale. Aflat la vîrsta a treia acum, focşăneanul nostru pictează şi sculptează în lemn, dovadă clară că un artist nu iese niciodată la pensie! (Sorin TUDOSE)




Focşăneanul Gabriel Dăscălescu a realizat cîteva mii de panouri care au fost văzute în cinema Balada şi nu numai


Afiş al unui film indian cu popularul Raj Kapoor

Instantaneu cu fostul cinema Unirea pe vremea cînd încă mai erau cozi la intrare


 

 

 



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 3

Adaugă comentariu
cinefilul, acum 4371 zile, 10 ore, 21 minute, 43 secunde
Am cunoscut indeaproape pe multi dintre cei ce au lucrat la Intreprinderea Cinematografica Vranceana, incepand cu vanzatoarele de bilete, sefii cinematografelor focsanene, pe cei de la tehnic, citeste integral
Dana, acum 4371 zile, 18 ore, 14 minute, 28 secunde
Un articol foarte interesant ! Tot respectul pentru maestrul Dascalescu ! Multumiri autorului acestui articol care ni l-a facut cunoscut pe acest veritabil artist !
Nicu Panaitescu, acum 4371 zile, 21 ore, 54 minute, 30 secunde
Iata un subiect care chiar mi-a readus ceva frumos in memorie.. Multumesc autorului si dlui. Dascalescu. Omul chiar se pricepea si, la vremea aceea, ma tot intrebam cine picteaza acele panouri mari si citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.