Primăria va implementa în şcoli catalogul electronic
Municipalitatea doreşte să implementeze platforma educaţională Adservio în 21 de şcoli din judeţul Vrancea. În urma dezbaterilor care au avut loc de la mijlocul lunii noiembrie şi până în prezent, între toţi factorii implicaţi, Primăria Focşani a decis să încheie contractul în valoare de 2.926.000 lei cu firma privată, contract care se va derula pe o perioadă de 3 ani. Din aceşti bani se vor achiziţiona 1.014 tablete pentru profesori şi vor fi asigurate licenţele de utilizare şi plata abonamentelor la internet pentru 15.042 de elevi. Sistemul s-a dorit a fi implementat în 21 de şcoli din judeţ, deocamdată doar trei dintre acestea nefiind de acord cu acest catalog online. Chiar dacă la prezentarea iniţială a platformei au fost aduse numeroase argumente prin care profesorii să fie de acord cu acest program, au fost şi profesori sau directori care au refuzat acest sistem paralel. Aceştia au motivat că, dincolo de accesul facil la informaţii actualizate şi generarea de rapoarte către IŞJ şi Minister, ar fi vorba şi de un volum mare de date personale care trebuie introdus şi care ar putea fi accesate şi de persoane neavizate. Pe de altă parte ar fi vorba şi despre un volum de muncă suplimentar, în paralel cu completarea catalogului oficial. Prin platforma Adservio, toţi cei care au un cont creat pot accesa informaţii, în timp real, despre activităţile care se desfăşoară la şcoală precum şi despre rezultatele elevilor .
Argumente pro şi contra
“Municipalitatea se implică pentru că alţii nu au reuşit să facă acest lucru”, a spus primarul Misăilă, referitor la faptul că Inspectoratul Şcolar zace de câţiva ani în indiferenţă. Primăria a ales să se implice şi să vină, în opinia lui Misăilă,în sprijinul educaţiei. Ideea implementării acestui program a fost preluată de la Primăria Buzău care se află deja în faza de finalizare a proiectului. “Mi s-a părut o idee excelentă, mai ales că, încă de pe vremea când eram subprefect şi membru în comisia prevenirii delicvenţei juvenile mă gândeam că ar fi minunat să existe un sistem care să permită părinţilor să verifice ce fac copiii lor la şcoală, dacă sunt prezenţi ori dacă sunt minţiţi. Am negociat imediat cu această firmă pentru că a fost singura care a prezentat o ofertă. Dacă aş fi avut mai mulţi ofertanţi, aş fi negociat cu toţi. Sunt convins că proiectul va avea succes şi va rezolva multe probleme legate de absenteism, iar rezultatele şcolare se vor îmbunătăţi. Dacă unii profesori consideră că e o muncă în plus, înseamnă că şi-ar încălca jurământul pentru care au ales sistemul de educaţie ”. Astfel că, pe o perioadă de trei ani, municipalitatea va implementa acest sistem în 18 şcoli care au dat avizul favorabil. Primarul asigură pe cei care se gândesc la vulnerabilitatea sistemului că termenii contractuali vor fi stabiliţi punctual de către fiecare unitate de învăţământ în parte. Majoritatea părinţilor a fost de acord cu acest proiect, mai ales că unii dintre ei sunt plecaţi din ţară şi nu au timp să participe mereu la şedinţele cu părinţii.
Cornel Noană: “Profesorii noştri consideră că platforma ar fi o barieră în comunicarea directă dintre părinte şi şcoală”
Directorul Colegiului Naţional Unirea a refuzat oferta municipalităţii. Acesta a trimis o motivaţie din care reiese faptul că profesorii şcolii nu au fost de acord şi că platforma ar putea împiedica o comunicare directă dintre părinte şi şcoală. “Am supus atenţiei consiliului profesoral această solicitare şi 98% din cadrele didactice nu au fost de acord. Este o evidenţă dublă, sunt date personale şi nu se vorbeşte nimic despre securitatea lor. În al doilea rând, profesorii noştri consideră că platforma ar fi o barieră în comunicarea directă dintre părinte şi şcoală. Dacă părintele ar vedea notele online, nu ar mai veni deloc pe la şcoală. Totodată, presupune şi o verificare foarte atentă privind concordanţa datelor din catalogul tradiţional cu catalogul online. Elevul poate să aibă în catalogul tradiţional nota 9 şi din greşeală să figureze în cel online cu nota 7. Ca să mai scrii şi observaţii în acea platformă este prea mult. Dacă s-ar înlocui catalogul tradiţional, atunci vom mai studia problema”, a declarat Cornel Noană, directorul Colegiului “Unirea” din Focşani, pentru ziarul Adevărul. Un alt profesor al CNU, Emil Onea, a comentat pe Facebook că “un astfel de catalog electronic nu se poate face decât într-un circuit închis, securizat, al şcolii, eventual cu o firmă care oferă spre închiriere sau vânzare un produs autorizat de Ministerul Educaţiei şi de autorităţi care supraveghează protecţia datelor personale. De asemenea, nu există legislaţie care să recunoască încă un catalog electronic într-o şcoală. El poate fi doar orientativ şi nu oficial”. Un fost consilier local PNL, Tudorel Trofin, a sugerat şi din postura de părinte că ar fi cazul să se mai completeze şi baza materială din şcoli şi pentru alte laboratoare. “Dacă există disponibili aceşti bani, poate se mai completează baza materială din şcoli, licee şi grădiniţe, căci unele nu au mai achiziţionat materiale după anul 1989!!! Laboratoare de chimie, fizică, laboratoare de limbi străine etc. Doar informatica a fost obiectul ce a necesitat investiţii pentru a ţine totuşi contactul cu revoluţia IT”, a comentat fostul consilier local cu privire la subiect. Primarul a mai spus că, în urma negocierii, a făcut deja o economie de 500.000 lei faţă de valoarea iniţială a contractului, iar banii care ar fi trebuit investiţi în şcolile care au refuzat deja implementarea vor fi redistribuiţi către alte unităţi şcolare care vor avea nevoie de achiziţii pentru laboratoare. Deocamdată se aşteaptă definitivarea bugetului pentru anul 2017 şi apoi se vor discuta şi alte detalii. (A.T)