Educație

"Mândri că suntem romani" - 400 zile de şcoală

Mihaela Vlădescu
4 dec 2016 1216 vizualizări
Elevii unei clase a II-a de la Şcoala „Ion Basgan” au sărbătorit 400 de zile de şcoală într-un mod inedit u aceştia au adus obiceiurile de la ţară în sala de clasă, organizand o şezătoare, uitand pentru cateva ore de echipamentele IT u copiii pregătesc acum un concert de colinde

Suntem o clasă a doua ca multe altele din România. Încă de la începutul drumului nostru împreună – copii, părinţi şi învăţător – am hotărât că dezvoltarea personală a tuturor – mici şi mari – va fi scopul major al relaţiei noastre la şcoală şi dincolo de ea. Din acest motiv, la fiecare sută de zile de şcoală adăugată în şiragul clasei noastre, am ales de comun acord o temă şi am lucrat în echipă pentru realizarea ei. La 100 de zile, fiecare familie a pregătit un proiect realizat din exact 100 de elemente. La 200 de zile, copiii au ales ca temă "minionii", foarte la modă în perioada respectivă. La 300 de zile, surprizele pe care ni le-am făcut unii altora, au rămas în memoria clasei. Pentru 400 de zile – şi aici începe povestea de acum – am hotărât că, fiind înaintea Zilei Naţionale, evenimentul musai trebuie să îmbrace port popular. Am început prin a gândi un proiect cu trei activităţi mari: 1. excursie tematică în ţinutul Neamţului – la sfârşitul lunii octombrie; 2. celebrarea celor 400 de zile de şcoală prin prezentarea temelor de portofoliu realizate în urma excursiei – 29 noiembrie; 3. concert de colinde tradiţionale româneşti – 21 decembrie. După excursia de trei zile, întorşi în clasă, am trecut în revistă competenţele specifice pe care am gândit să le dezvoltăm. Am construit împreună cu copiii o listă de teme – aşa cum obişnuim la fiecare unitate tematică – şi fiecare copil a decis care sunt cele două teme pe care şi le asumă. Am stabilit ca o parte a temelor să fie realizate de tot grupul nostru. Zis şi făcut! Ne-am apucat de lucru...

Obiceiuri de la ţară, aduse în sala de clasă

Pe măsură ce ne-am apropiat de ziua evenimentului, am realizat şi alte activităţi de învăţare: am discutat despre obiceiul vechi al şezătorilor de la sat, când oamenii se întalneau pentru a lucra şi pentru a-şi împărtăţi unii altora bucuria de a fi împreună; am creat invitaţii pentru cei dragi, exersand în mod aplicat scrierea funcţională; am realizat cocarde şi semne de carte, mici daruri pentru invitaţii noștri; am confecţionat steguleţe şi am decorat partea din faţă a clasei; am evidenţiat valorile noastre, ale românilor, şi am ajuns la valorile clasei noastre; am decupat inimi în culorile steagului nostru şi am scris pe ele valori ale clasei; am decorat cu inimioarele roşii, galbene şi albastre o cutie – puşculiţă, pentru a-i provoca pe invitaţii noştri să fie generoşi la târgul nostru, "Cămările cu minuni ale românilor"; am analizat modul de organizare a targurilor, unde oamenii vând şi cumpără diverse produse; am adus din cămările noastre produse tradiţionale (gem, dulceaţă, sos, zacuscă, miere, ciocolată de casă, murături, plăcintă, nuci, mere, sirop, afinată, compot etc.) sau am cumpărat şi am donat pentru târg diverse obiecte decorative (butelcuţe, pahare, străchini, linguri de lemn, butoiaşe, zdrobitoare de usturoi, ulcioare, căni, sticle decorate tradiţionale, jucării din lemn, elemente inscripţionate cu „România”, instrumente muzicale, suporturi pentru condimente, tocătoare etc.); am revăzut fotografiile realizate în timpul excursiei şi ne-am amintit de obiectele existente în muzeele etnografice; am pornit căutarea prin lăzile de zestre şi podurile caselor bătrâneşti ale cunoscuţilor noştri; am găsit obiecte inedite şi am organizat o expoziţie tematică; în expoziţie şi-au găsit loc costume populare pentru copii şi adulţi, opinci originale, preşuri, ştergare, cergi, fuioare şi fusuri, fiare de călcat cu cărbune, o lampă cu gaz, jucării, vase de lut, vase de lemn, cutii de depozitare, o covată, o mască populară, trăistuţe, coşuri, fotografii vechi de familie etc.

Şi...am stat la poveşti

În ziua evenimentului, clasa noastră a căpătat aerul de sărbătoare romanească, aşa cum ne-am dorit. Ne-am îmbrăcat – mici şi mari – în costume tradiţionale şi am deschis uşa invitaţilor noştri. I-am primit pe toţi cu paine şi sare şi le-am oferit darurile făcute de copii. Evenimentul nostru nu a fost nici serbare, nici lecţie... A fost o şezătoare. Da, exact! Am acoperit toate echipamente IT din clasă şi am stat la poveşti. Am prezentat temele de portofoliu. Am dorit să aducem la un loc comunicarea în limba romană, matematică, explorarea mediului, artele plastice, abilităţile practice, muzica, dezvoltarea personală şi am reuşit. Prin scriere funcţională – invitaţiile la eveniment; prin elemente de identitate vizuală – afişe, cocarde, semne de carte, steguleţe; prin jurnalele de excursie, prin comentarii la albumele foto; prin prezentări video; prin machetele unor obiective vizitate; prin desene şi colaje; prin muzică; prin teatru; prin educaţie financiară aplicată (organizarea targului "Cămările cu minuni ale românilor" – eveniment de strangere de fonduri); prin valorificarea unor abilităţi sociale (comunicare pozitivă, negociere, găsire de soluţii, organizare, muncă în echipă, asumare de responsabilităţi); prin organizarea expoziţiei tematice "Redescoperim împreună locuri, tradiţii şi obiceiuri strămoşeşti", am arătat invitaţilor noştri că suntem o clasă care învaţă în mod aplicat, riguros, cu drag, cu bucurie şi, mai ales, cu folos.

Sentimentul de ACASĂ

Am vorbit, am gândit şi am simţit româneşte, am ras, dar am şi lăcrimat pentru rudele noastre care au devenit îngeri, ne-am gândit cu dor şi drag la oamenii din viaţa noastră, plecaţi departe de casă, am învăţat unii de la alţii lucruri noi, am socializat, am gustat deserturi tradiţionale, am cumpărat produsele preferate, am reuşit să aducem în bugetul clasei o sumă cu care vom îmbunătăţi confortul copiilor la şcoală, am adus voie bună şi am plecat spre casă cu bucurie în minte şi în suflete. Grupul extins al clasei noastre a devenit şi mai unit cu fiecare eveniment organizat. Nu ştiu dacă doar eu am simţit aşa, dar pur şi simplu, pentru prima dată de când am venit în Focşani, am avut în suflet sentimentul de ACASĂ, de care mi-a fost foarte dor.
La mulţi ani, dragi ROMANI! La mulţi ani, ROMANIA!
P.S. V-am spus că de acum pregătim concertul de colinde???

Prof. Mirela Barcan, Şcoala Gimnazială "Ion Basgan" Focşani



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.