Autostrada lui Oprişan de la Focşani la Buzău, “declasată” în drum expres
Decizia Guvernului Ponta de a “transforma” autostrăzile care ar trebui construite pană în 2020 în drumuri expres afectează şi Focşaniul, situat pe o asemenea rută. Municipiul se află pe culoarul 9 paneuropean Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Iaşi – Albiţa. Anul trecut, Guvernul Ponta a anunţat că va construi 2400 km de autostrăzi pană în anul 2020. Masterul Planul General de Transport depus la Comisia Europeană, pentru perioada 2014 – 2020 arată însă că Romania are ca prioritate construirea pană în anul 2030 a 656 km de autostrăzi şi 2.226 de drumuri expres. Diferenţa dintre autostrăzi şi drumuri expres este că acestea din urmă sunt cu circa 30% mai ieftine. Drumurile expres sunt şosele cu patru benzi, în care este posibil ca sensul de mers să fie alternat în funcţie de traficul auto. Noua ţintă în infrastructură a fost stabilită după ce anul trecut Guvernul Ponta a anunţat cu surle şi trambiţe planul la autostrăzi, iar Marian Oprişan era “artizanul” trecerii autostrăzii prin Focşani. Se pare că atunci şeful CJ Vrancea a reuşit să-şi folosească influenţa pentru a pune Focşaniul pe autostradă, la fel cum a procedat şi Liviu Dragnea.
Oprişan şi “placa” lui veche: Vina e tot la Băsescu
Iată lista drumurilor pe care Guvernul a inclus-o în Master plan
Întrebarea este ce s-a întamplat în interval de un an de s-a făcut o asemenea schimbare în infrastructură şi de la autostrăzi s-a trecut la drumuri expres. Aşa cum se invocă de la începutul guvernării PSD cand are loc o schimbare negativă, s-a “întamplat” Traian Băsescu. Marian Oprişan, care spune că are un loc la masa deciziilor în calitate de vicepreşedinte PSD şi preşedinte al Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din Romania, susţine că decizia a fost luată pentru că nu au fost bani. “Cel mai mare duşman al autostrăzilor din Romania a fost Traian Băsescu. Dacă nu ar fi oprit programul de autostrăzi în anul 2005, odată cu autostrada Transilvania, astăzi Romania era departe. Datorită modului dezastruos în care Traian Băsescu a negociat bugetul Romaniei pentru perioada 2014 – 2020, Romania pe POS Transport, pentru autostrăzi, cele trei culoare paneuropene, nu are decat şase miliarde de euro. Romania ca să aibă o reţea cu toate culoarele terminate şi cu toate necestităţile de transport pe autostradă ar avea nevoie de 25 miliarde de euro”, ne-a declarat Marian Oprişan.
Jumătate acum, jumătate cand vor mai fi bani
Drumurile expres pot fi transformate în viitor în autostrăzi, dacă traficul o impune. Marian Oprişan susţine că aceasta este şi intenţia Guvernului Ponta, ca acum să facă drumuri expres cu banii pe care îi are la dispoziţie, iar atunci cand vor fi alte fonduri să le mărească la autostrăzi. “Vom expropia pe parcursul culoarelor 4, 7 şi 9 întreaga suprafaţă de teren o lăţime de 70 de metri. Facem drumul expres, care înseamnă practic tot un fel de autostradă cu separator de sens şi cand vom avea banii necesari vom face cealaltă jumătate de autostradă”, a spus Marian Oprişan. Potrivit acestuia, a doua jumătate va fi construită după 2020 sau chiar şi mai devreme dacă economia va funcţiona bine şi vor fi bani. După cum se vede, după un an, autostrăzile planificate s-au transformat în drumuri expres. Rămane de văzut peste încă un an în ce se vor tranforma drumurile expres. Poate în realitate, deşi e cam greu de crezut. (Mihai BOICU)