Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Suntem printre cei mai docili consumatori din Europa

Ziarul de Vrancea
19 feb 2013 3489 vizualizări
Romania ocupă locul 25 în UE după numărul reclamaţiilor pentru încălcarea drepturilor consumatorilor

Romanii nu obişnuiesc să facă reclamaţii cand li se încalcă drepturile de consumatori, astfel că Romania ocupă unul dintre ultimele locuri în UE în această privinţă, a declarat preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor, Sorin Mierlea. "Romania se află pe locul 25 din 27 la nivelul anului 2011 în privinţa numărului de reclamaţii legate de protecţia consumatorului. Din păcate, exerciţiul acesta de a face o sesizare sau plangere le este străin romanilor. Probabil vine de cand eram foarte mici, cand ne întreba profesorul la sfarşitul orei dacă am înţeles şi toţi răspundeam că da, cu toate că nu era aşa. În plus, de cele mai multe ori, nu avem încredere în acest demers, fiindcă mergem pe premiza că şi aşa nu se întamplă nimic şi mai pierdem şi timpul degeaba", a spus Mierlea. Primele trei locuri în topul ţărilor ai căror cetăţeni depun plangeri legate de protecţia consumatorului sunt Marea Britanie, Germania şi Belgia. "În aceste ţări, organizaţiile neguvernamentale care activează în domeniul protecţiei consumatorului se bucură de mai multă încredere în randul populaţiei decat Armata sau Biserica. (...) Este şi o problemă de a încerca. Iar în momentul în care încercăm, să avem şi credinţa că se întamplă ceva, să urmărim sesizarea respectivă, să urmărim să ni se răspundă. Pe de altă parte, ceea ce este îmbucurător în ultimii ani este faptul că crescut cu peste 50% soluţionarea alternativă a disputelor, adică prin medierea litigiului dintre agentul economic şi cumpărător", a spus reprezentantul ANPCPPSR. Potrivit acestuia, în Romania exită peste 10 entităţi care se ocupă cu protecţia drepturilor consumatorilor, fapt care explică parţial numărul redus de plangeri depuse de clienţi, cifrate la cateva mii anual. "Nu cred că agenţii economici sunt speriaţi de autorităţile sau instituţiile care apără drepturile consumatorilor. Agenţii economici nu se sperie de stat pentru că amenzile sunt reduse. Agentul economic se sperie doar dacă vanzările se vor reduce din cauza unei reclame negative", a spus Mierlea. Şeful ANPCPPSR a afirmat că mai mult de 50% din problemele legate de protecţia consumatorului ar putea fi evitate dacă respectivul client respectă trei regului, prima fiind citirea etichetei produsului, care trebuie să fie în limba romană. "Apoi trebuie să ne uităm la termenul de valabilitate şi să solicităm bonul, nu neapărat pentru fiscalizarea tranzacţiei, ci pentru a avea un document justificativ pe care să-l ataşăm plangerii atunci cand solicităm despăgubiri materiale sau morale dacă produsul sau serviciul a fost neconform specificaţiilor. În plus, orice consumator roman are posibilitatea să acţioneze în justiţie, fără taxe judiciare sau de timbru, furnizorul produsului sau serviciului", a arătat Mierlea. El a mai spus că, la nivelul gospodăriilor din Romania, pierderile provocate de neutilizarea unui produs din cauza unor deficienţe se apropie de 40%. "Avem legi, avem reglementări, dar din păcate de cele mai multe ori fiecare dintre noi spunem că este prea greu sau că n-avem timp să înaintăm o plangere atunci cand ni se încalcă drepturile pe care le avem în calitate de consumator. Această inerţie ne costă foarte mult. De fapt, înseamnă risipă, adică produse cumpărate, dar nefolosite sau aruncate la gunoi, care se cifrează în gospodăriile din Romania la aproape 40%. Este enorm", a spus preşedintele asociaţiei. El a îndemnat romanii să devină membri ai asociaţiilor neguvernamentale care activează în domeniul protecţiei consumatorilor, pentru o mai bună informare şi pentru a fi susţinuţi şi consiliaţi atunci cand vor să înainteze o plangere unei instituţii a statului din domeniu sau se adresează instanţei.

Timbrul de mediu pentru maşini, valabil din 15 martie

persoanele care îşi vor cumpăra o maşină electrică vor primi o subvenţie de 12.000 de lei

Guvernul a avizat introducerea timbrului de mediu care va fi perceput la înmatricularea maşinilor, înlocuind actuala taxă auto, au declarat surse oficiale. Informaţia a fost confirmată de ministrul Mediului, care a precizat că noul sistem de taxare va fi introdus la 15 martie, pană atunci Guvernul urmand să definitiveze şi normele de aplicare. Guvernul a anunţat recent că definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. De exemplu la achiziţia unui Logan cu motor de 1,4 se plăteştea cum 1.474 euro, iar din martie suma va fi majorată la 1.621 euro. Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic. Pentru un Volkswagen Passat cu motor de 1,9 litri, euro II, din 2000 se va achita o taxă de 1.105 euro faţă de 2.736 euro cat era în present. De asemenea, la un Audi cu motor de 1,9 non euro taxa era în present de 9.035 euro, iar din martie va fi de 903 euro.  Într-un document elaborat de Ministerul Mediului şi transmis presei se arată că taxa va rămane la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic. Taxa va fi însă calculată diferit pentru maşinile cu motoare pe benzină şi pentru cele cu motoare diesel, conform ultimelor declaraţii ale ministrului Mediului. Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din Romania sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj). Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu. Guvernul a mai hotărat ca persoanele care vor cumpăra, începand cu 15 martie 2013, un autoturism electric vor primi, la momentul achiziţionării, un "ecotichet" în valoare de 12.000 lei, a decis Guvernul prin ordonanţa de urgenţă care introduce timbrul de mediu pentru înmatricularea maşinilor. Noua prevedere a foat anunţată de ministrul Mediului, Rovana Plumb, care a arătat că prin această măsură se urmăreşte stimularea vanzării de autovehicule nepoluante. Potrivit ministrului, modul de acordare a acestui tichet urmează să fie stabilit prin normele metodologice de aplicare a ordonanţei de urgenţă, dar se va avea în vedere ca suma respectivă să nu fie acordată producătorului pentru a nu se considera ajutor de stat, conform legislaţiei comunitare.

Proprietarii de maşini vor putea asista la toate reparaţiile

Camera Deputaţilor a adoptat în acest sens un proiect legislativ

Camera Deputaţilor a adoptat, ieri, un proiect de lege care dă posibilitatea proprietarilor de autovehicule să asiste vizual, dintr-un spaţiu amenajat, direct sau prin intermediul unei camere de luat vederi, intervenţia din service, dar şi să o conteste, dacă apreciază că aceasta nu este conformă. Proiectul de lege a fost adoptat cu 324 de voturi "pentru", un vot "împotrivă" şi 2 abţineri. Camera Deputaţilor este for decizional. "Această reglementare oferă şansa proprietarului unui autoturism, beneficiarului unei astfel de intervenţii în service, să asiste la intervenţia care se face propriei maşini, să conteste. Există, începand cu acest act normativ, obligaţia unui Registru de contestaţii. Contestaţia este iniţiativa cetăţeanului. El poate să conteste în mod absurd. Imediat, însă, în termen de şapte zile, există obligaţia RAR să verifice contestaţia respectivă", a precizat preşedintele Comisiei de Industrii din Camera Deputaţilor, Iulian Iancu, iniţiatorul proiectului. El a precizat că la un număr de cinci contestaţii se repetă obligatoriu auditul efectuat de către RAR la service-ul în cauză şi dacă auditul are loc de două ori în 12 luni se suspendă licenţa acelui service. Iulian Iancu a explicat că prevederile noului act normativ reprezintă o provocare pentru service-uri, pentru că trebuie să fie transparente şi să ofere o şansă clientului, explicandu-i toate intervenţiile pe care le face la maşină. "Service-ul trebuie să justifice în acest fel şi costul, uneori foarte ridicat al intervenţiei. În al doilea rand oferă şansa beneficiarului să fie confortabil că el asistă, vede, este sigur că ce se întamplă la maşina lui este în conformitate cu prestaţia menţionată de către service-ul auto.(...) De asemenea actul normativ instituie şi un set de amenzi pentru categoriile de activităţi contravenţionale în urma încălcării prevederilor acestui act normativ", a mai spus Iancu. El a arătat că de la data iniţierii actului normativ o parte din service-urile auto au amenajat deja spaţii de unde un client poate urmări intervenţia la maşina sa sau, în cazul lipsei unui astfel de spaţiu, intervenţia poate fi vizionată prin intermediul unei camere de luat vederi. "Deci nu facem decat să venim în întampinarea service-urilor că vor fi credibile, dar şi al cetăţenilor că nu vor mai fi umiliţi", a precizat Iancu. Iniţial, proiectul de lege a fost depus în anul 2010, fiind adoptat de Senat, dar respins de Camera Deputaţilor, forul decizional. Proiectul a fost depus din nou în 2012. de această dată, actul normativ a fost respins de Senat, dar Comisia de Industrii a Camerei a elaborat un Raport de adoptare, care a fost votat de plenul Camerei, care este şi for decizional. Potrivit amendamentelor cuprinse în Raportul Comisiei de Industrii, "operatorul economic asigură posibilitatea ca beneficiarul să asiste vizual, într-un spaţiu special amenajat, în condiţii de siguranţă, separat de spaţiul de lucru, în mod direct sau prin intermediul unui sistem video, la modul în care sunt executate activităţile" de service, în care sunt utilizate piesele, ansamblele şi materialele şi în care este efectuată manopera.

Expropiaţii de lux de pe centura capitalei

Guvernul va retrage Academiei Agricole "Gheorghe Siseşti" 7.000 mp de teren şi va plăti 71,6 mil lei (16,3 mil.euro) pentru terenuri necesare construcţiei de drumuri, printre cei mai cunoscuţi expropriaţi fiind foştii miniştri Daniel Dăianu şi Dan Ioan Popescu şi firma Titan Mar deţinută de Videanu. Plăţile vor reprezenta noi despăgubiri acordate de la bugetul de stat pentru imobile expropriate şi folosite la construcţia de drumuri. Cele mai mari despăgubiri, de aproape 49 milioane lei, vor fi acoperite pentru exproprieri de terenuri, în suprafaţă totală de 218.265 metri pătraţi, la modernizarea centurii rutiere a municipiului Bucureşti. Pe lista expropriaţilor au fost introduse acum 317 persoane fizice şi firme, printre cele mai cunoscute dintre acestea fiind fostul ministru al Industriilor din Guvernul Năstase, Dan Ioan Popescu, acesta urmand să încaseze, 66.084 lei pentru un teren de 423 metri pătraţi din comuna Pantelimon, la care se adaugă însă 159.937 lei pentru un teren de peste o mie pătraţi deţinut de soţia sa în aceeaşi zonă. Cei doi deţin în Pantelimon un lot de 5.000 metri pătraţi teren. Pe aceeaşi listă a fost înscrisă şi firma Titan Mar, deţinută de fostul ministru şi primar general Adriean Videanu, care va încasa peste 500.000 lei pentru 1.532 metri pătraţi teren şi anexe în comuna Chiajna. Firma deţine în zonă aproape 81.000 metri pătraţi teren. Despăgubiri importante, în cuantum total de peste 14,1 milioane lei pentru 51.056 metri pătraţi teren, vor fi acordate de stat şi pentru exproprieri la construcţia centurii rutiere în zona de nord a municipiului Bucureşti. Pe lista celor 189 de persoane fizice şi firme beneficiare figurează, printre alţii, fostul ministru al Finanţelor Daniel Dăianu, care va încasa 11.591 lei pentru 63 metri pătraţi din terenul total de 2.833 metri pătraţi pe care îl deţine în comuna Mogoşoaia. Dăianu a mai fost despăgubit şi în urmă cu şase ani, pentru cedarea unui teren de 574 metri pătraţi în aceeaşi zonă. Pe aceeaşi listă apare şi firma Cityring Property, cu aproape 740.000 lei pentru 4.018 metri pătraţi de teren, controlată de oamenii de afaceri Eugen şi Liviu Lapădatu, care deţin prin firma Polygate, înregistrată în Cipru, şi societatea de distribuţie pentru produse IT Tornado Technology. Alte despăgubiri vor fi acordate firmei Rafo (15.454 lei pentru 84 metri pătraţi teren în Mogoşoaia), CFR SA (195.757 lei pentru 1.064 metri pătraţi în Mogoşoaia), Rompetrol Downstream (434.248 lei pentru 2.311 metri pătraţi la Chiajna), Petrom (339.868 lei pentru 3.063 metri pătraţi în Chitila).

Grup Feroviar Roman, la un pas de preluare a companiei feroviare bulgare

Grup Feroviar Roman (GFR) a anunţat, ieri, că a îndeplinit cerinţele de calificare şi a intrat pe lista scurtă pentru privatizarea companiei BDZ Cargo din Bulgaria. "Din toate calculele şi din toate analizele pe care le-am afectuat, reiese foarte clar faptul că transportul pe cale ferată va fi cu adevărat eficient în momentul în care Romania, Bulgaria şi Serbia vor funcţiona sub umbrela unui operator regional, capabil să integreze transportul feroviar de marfă din aceste ţări şi să facă competitiv acest sector", a declarat într-un comunicat Gruia Stoica, preşedintele şi proprietarul grupului Grampet, din care face parte GFR. La finele lunii decembrie presa bulgară a anunţat că şapte investitori sunt interesaţi să preia divizia de marfă a BDZ, printre care compania rusă de stat RZD şi Grup Feroviar Roman. RDZ a solicitat atunci o prelungire a termenului pană la care pot fi depuse oferte, deoarece sărbătorile de iarnă au întarziat pregătirea documentelor necesare. Agenţia de privatizare din Bulgaria a relansat în noiembrie procedura de licitaţie pentru divizia de marfă a BDZ, după ce prima încercare de vanzare a eşuat. La cea de-a doua licitaţie pot participa numai investitori strategici şi din sectorul financiar. Preţul minim de vanzare al BDZ a fost redus la 100 de milioane de leva (51 milioane de euro) de la 200 milioane de leva (102 milioane de euro) la prima încercare de privatizare. Anul trecut, Grup Feroviar Roman a fost descalificat de la prima licitaţie pentru divizia de marfă a BDZ după introducerea în condiţiile de calificare a unei prevederi privind o cifră minimă de afaceri. O companie din Turcia a fost exclusă din acelaşi motiv. Divizia de marfă este singura aripă profitabilă a BDZ, iar banii obţinuţi din privatizare vor fi utilizaţi pentru acoperirea datoriilor şi revigorarea secţiunii care se ocupă de transportul pasagerilor. GFR este al doilea mare operator de transport feroviar de marfă din Romania, după compania de stat CFR Marfă, şi a înregistrat în 2011 o cifră de afaceri de 761 milioane de lei (circa 180 milioane euro). Statul roman vrea să cedeze pachetul majoritar de acţiuni la CFR Marfă "cu datorii cat mai mici", preţul de vanzare urmand să fie stabilit după realizarea unui "test al investitorului" aprobat în prealabil de Comisia Europeană, a declarat la începutul lunii februarie ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

Ţigările se scumpesc în avans

Nivelul accizei totale pentru ţigarete, valabil pentru perioada 1 aprilie 2013-31 martie 2014, va fi majorat de la 79,19 euro/1.000 ţigarete la 81,78 euro/1.000 ţigarete. În acelaşi timp, nivelul accizei specifice, exprimată în echivalent euro /1.000 de ţigarete, va fi fixat la 56,71 euro/1.000 ţigarete, în baza unei hotărari aprobate în şedinţa de marţi a Guvernului. Aceasta va conduce la scumpirea ţigărilor. Guvernul a decis recent să decaleze cu trei luni calendarul de creştere a accizelor la ţigarete, astfel încat majorarea să fie aplicată în fiecare an de la 1 aprilie, nu de la 1 iulie ca în prezent, procedură care să fie menţinută pană în anul 2017 inclusiv, pentru a genera încasări suplimentare la buget.

Rafinăria Petrotel-Luikoil va fi oprită

Rafinăria Petrotel-Lukoil din Ploieşti va fi oprită în perioada 20 februarie - 12 aprilie pentru efectuarea unei revizii capitale planificate. "Revizia are ca scop creşterea gradului de fiabilitate pentru echipamentele tehnologice, dar şi implementarea unor proiecte investiţionale pentru îmbunătăţirea proceselor tehnologice, reducerea consumului de resurse energetice, îmbunătăţirea calităţii factorilor de mediu şi creşterea gradului de siguranţă în funcţionare", potrivit unui comunicat al companiei Lukoil, proprietara rafinăriei. Garda de Mediu a anunţat, la începutul lunii, ca va amenda rafinăria, pentru că a încălcat normele privind calitatea aerului. Rafinăria a fost amendată de cinci ori în ultimii doi ani pentru nerespectarea legislaţiei referitoare la calitatea aerului. Petrotel-Lukoil face parte din grupul petrolier rus Lukoil, care mai deţine în Romania şi o reţea de aproximativ 300 de benzinării.

Hidroelectrica, profit de 49 milioane lei în ianuarie

Hidroelectrica a avut în ianuarie un profit brut de 49 milioane lei, după ce în ultimele două luni ale anului trecut a obţinut caştiguri brute de 42 milioane lei, respectiv 36 milioane lei, limitand astfel pierderile pe ansamblul anului trecut la 170 milioane lei, în urma restructurării companiei. Rezultatul din ianuarie reprezintă cel mai mare profit lunar realizat de Hidroelectrica de la înfiinţare, arată într-un comunicat producătorul de energie deţinut de stat şi aflat în insolvenţă. Pentru anul în curs Hidroelectrica a bugetat un profit brut de 434 milioane lei, la o producţie de 13 TWh. Caştigul ar urma să ajungă astfel la un nivel record, depăşindu-l pe cel din 2010, de 284 milioane lei, la o producţie de 20 TWh. "Deşi aflată în insolventa din 20.06.2012, cu peste 4,4 miliarde de lei datorii, cu pierderi de 350 milioane de lei înregistrate la finele primului semestru al anului 2012, în urma măsurilor implementate de Euro Insol, administratorul judiciar al Hidroelectrica, au început să se vadă primele rezultate ale procesului de restructurare al companiei", potrivit sursei citate.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.