Firmele cu probleme penale sunt abonate la fondurile publice
Peste 50% din contractele publice acordate prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL) din judeţele Caraş-Severin, Gorj, Iaşi, Timiş sau Teleorman sunt câştigate de 5-6 firme din 40-50 de competitori, iar un număr semnificativ dintre acestea au probleme penale sau au legături politice, de prietenie sau de familie cu autorităţile locale, arată un raport publicat joi de Asociaţia Expert Forum (EFOR). Banii pentru PNDL sunt gestionaţi de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), dar achiziţiile se realizează la nivel local, de către primării şi consilii judeţene. Programul acoperă investiţii în infrastructură locală, drumuri, alimentare cu apă, staţii de epurare, canalizare, construcţie de baze sportive sau modernizare şi construire de clădiri publice. Între 2013 şi iunie 2016, prin PNDL s-au rulat peste 5,7 miliarde lei, din care 4,4 miliarde lei au ajuns la comune. Potrivit EFOR, în anii trecuţi distribuţia acestor fonduri era predispusă la clientelism politic practicat de toate partidele, iar în perioada 2012-2016 un primar de la putere avea şansa de două ori mai mare să ia bani decât unul de la opoziţie - sau chiar de trei ori în perioada 2007-2008. Raportul lansat de Asociaţia Expert Forum arată că în fiecare an, în judeţe precum Caraş-Severin, Gorj, Iaşi, Timiş sau Teleorman, aproape 50% din contracte sunt câştigate de 5-6 firme din 40-50 de competitori. Un număr semnificativ dintre acestea au probleme penale, au legături politice, de prietenie sau de familie cu primari, preşedinţi de consilii judeţene, consilieri locali, parlamentari sau lideri ai partidelor de la nivel local sau central. “Legăturile sunt în multe cazuri de partid, însă tind să fie mai degrabă construite în jurul relaţiilor de putere locale. Aşadar, sunt patroni de firme care donează la mai multe partide, sunt traseişti politici sau au legături de familie cu persoane din alte partide”, se mai arată în concluziile raportului.Asociţia Expert Forum mai arată că unele dintre firme sunt conduse în acte de administratori care nu au o imagine publică vizibilă, dar în realitate sunt dirijate de oameni politici. În câteva cazuri, proprietarii reali nu au făcut eforturi prea mari să se camufleze şi au făcut afaceri direct cu firmele lor.