S-a aprobat procedura de anulare a penalităţilor la stat
Contribuabilii care vor să scape de plata majorărilor şi penalităţilor pentru obligaţiile pe care le au la stat pot face acest lucru, deoarece în Monitorul Oficial a fost publicat ordinul ministrului Finanţelor Publice care stabileşte procedura de aplicare a prevederilor OUG 44/2015, privind acordarea unor facilităţi fiscale în cazul creanţelor administrate de către organul fiscal central. Organul fiscal compentent poate acorda următoarele facilităţi fiscale: amanarea la plată a obligaţiilor de plată accesorii, pană la data soluţionării cererii de anulare a accesoriilor sau, în cazul în care nu se depune cererea de anulare a accesoriilor, pană la data de 30 iunie 2016 inclusiv, pentru contribuabilii care notifică organul fiscal competent pană cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor; anularea obligaţiilor de plată accesorii. Categoriile de obligaţii de plată accesorii care pot face obiectul facilităţilor fiscale sunt penalităţile de întarziere, cota de 54,2% din dobanzi, o cotă de 77,1% din majorările de întaziere datorate de contribuabili pană la data intrării în vigoare a OUG 39/2010, aprobată prin Legea 46/2011. Obligaţiile de plată accesorii sunt aferente obligaţiilor de plată principale restante la data de 30 septembrie inclusiv, obligaţiilor de plată principale declarate suplimentare de contribuabil prin declaraţie rectificativă prin care se corectează obligaţiile fiscale principale cu scandeţe anterioare datei de 30 septembrie inclusiv, obligaţiilor de plată principale cu termene pană la 30 septembrie 2015 şi stinse pană la această dată, obligaţiilor de plată principale cuprinse în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecţii fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă. “Pentru obligaţiile eşalonate la plată şi pentru care eşalonarea se finalizează pană la data de 31 martie 2015, se anulează cota de 54,2% din dobanda eşalonată la plată aferentă ratelor cu termene de plată ulterioare datei de 1 octombrie 2015. În acest caz, penalităţile de întarziere se anulează”, arată într-un comunicat de presă reprezentanţii Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice (AJFP) Vrancea.
Datornicii trebuie să notifice Finanţele
Contribuabilii îşi pot exprima intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii prin depunerea unei notificări la registratura organului fiscal competent sau prin comunicarea prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Notificarea se soluţionează în termen de cel mult cinci zile lucrătoare prin emiterea unei decizii de amanare la plată a obligaţiilor de plată accesorii. Odată cu emiterea deciziei nu se începe sau se suspendă procedura executare silită. “În situaţia în care contribuabilul nu depune cererea de anulare a accesoriilor pană la data de 30 iunie 2016, organul fiscal competent emite şi comunică decizia de pierdere a valabilităţii amanării la plata obligaţiilor de plată accesorii”, avertizează AJFP Vrancea. Anularea obligaţiilor de plată accesorii se solicită de contribuabili, inclusiv de către cei care au notificat organul fiscal, în baza unei cereri de anulare a accesoriilor. Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condiţiilor de acordare a anulării prevăzute în OUG 44/2015: toate obligaţiile de plată principale restante la 30 septembrie 2015 se sting prin orice modalitate pană la data de 30 iunie 2016, inclusiv; sunt stinse pană la data de 30 iunie 2016 inclusiv 45,8% din dobanzile aferente obligaţiilor de plată principale; sunt stinse prin orice modalitate de plată obligaţiile de plată principale cu termene de plată cuprinse între 1 octombrie 2015 şi 31 martie 2016 şi a cotei de 54,2% din dobanzi; contribuabilul are depuse toate declaraţiile fiscale; contribuabilul depune cererea de anulare a obligaţiilor accesorii pană la data de 30 iunie 2016, inclusiv, sub sancţiunea decăderii. În situaţia în care contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale şi doresc să îşi exprime intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii depun o notificare la Finanţe, la registratură sau prin poştă. Pot face obiectul anulării obligaţiilor de plată principale declarate suplimentare prin declaraţie rectificativă prin care se corectează obligaţiile fiscale principale scadente anterioare datei de 30 septembrie 2015, inclusiv, precum şi obligaţiile de plată principale cuprinse în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecţii fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă. Anularea obligaţiilor de plată accesorii se face printr-o cerere la Finanţe făcută după începlinirea condiţiilor de acordare prevăzute în OUG 44/2015. (Mihai BOICU)