Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Un an agricol mai bun decat 2013?

Ziarul de Vrancea
23 aug 2014 635 vizualizări
Aşa indică datele provizorii publicate de ministerul de resort n fermierii se plang însă de calitatea scăzută a graului, în comparaţie cu anul trecut

Fermierii romani au recoltat peste 7,37 milioane de tone de grau şi secară de pe o suprafaţă de 2 milioane de hectare, în anul 2014, uşor peste producţia mare înregistrată anul trecut, potrivit datelor provizorii publicate vineri de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR). Producţia de rapiţă a depăşit 1 milion de tone anul acesta, record din anul 1970 încoace, susţine MADR. "Datele provizorii centralizate la nivelul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale arată că, în 2014, fermierii romani au recoltat o cantitate de peste 7,37 milioane de tone de grau şi de secară, de pe o suprafaţă de 2 milioane de hectare. Producţia de grau înregistrată în 2014 este mai mare comparativ cu cea de anul trecut, cand s-au recoltat 7,34 milioane de tone. Producţia medie la hectar s-a ridicat la 3,65 de tone, depăşind valoarea consemnată în 2013, de 3,55 de tone la hectar", a precizat MADR. "Ploile din iunie au creat probleme la grau, dar au avut efecte benefice asupra culturilor de porumb şi floarea-soarelui şi sperăm să fim din nou campionii Europei", a declarat ministrul Daniel Constantin.
În urma ploilor foarte dese de anul acesta, fermierii s-au plans de calitatea scăzută a graului, pe fondul unei umidităţi prea mari, peste optimul producţiei pentru panificaţie.
De asemenea, anul acesta România înregistrează o recoltă-record de răpiţă, de 1,089 milioane tone, la o suprafaţă cultivată de 423.237 de hectarede, "cea mai mare producţie consemnată din 1970", susţine MADR.

Românii depăşesc britanicii la cumpărarea de smartphone-uri de pe internet

Românii sunt fruntaşi la cumpărarea de smartphone-uri (telefoane inteligente) de pe internet, după ce se informează online, depăşind ca pondere britanicii, belgienii şi ruşii, potrivit unui studiu GfK realizat pe cele patru pieţe, iar procesul de cumpărare durează cel mai puţin, respectiv 15 zile. Puţin peste jumătate (55%) dintre românii care caută informaţii pe internet despre un smartphone fac achiziţia online, vizitând în medie 8 site-uri, pentru care alocă în parte 7,8 minute, se arată într-un comunicat GfK.
Aceştia sunt urmaţi de britanici, care cumpără online produsul în proporţie de 42,5%, după ce au vizitat 9 site-uri, cu un timp alocat de 7,7 minute fiecăruia. Belgienii analizează informaţii de pe circa 21 de site-uri, unde petrec 2,5 minute pe fiecare, dar sub o treime (32%) achiziţionează în final online. Ruşii se situează la polul opus faţă de români în ceea ce priveşte cumpărăturile de pe internet, doar 19% optând pentru această metodă. Ei caută date, în medie, pe 7 site-uri, cu cira 3,4 minute dedicate fiecăruia.
"În general, cumpărătorii din Marea Britanie şi România au un comportament similar, petrecând mai mult timp pe mai puţine site-uri. În contrast, belgienii iau în considerare mult mai multe site-uri în căutările lor decât cumpărătorii din celelalte trei pieţe, pentru că sunt interesaţi să găsească cel mai bun preţ, în timp ce pentru ruşi procesul de informare online este mai puţin intens şi variat", explică cercetătorii de la GfK.
Pe de altă parte, românii au cel mai mic procent de căutare a informaţiilor online în vederea achiziţiei de telefoane inteligente, de doar 77%, comparativ cu 86% în cazul britanicilor, 92% la belgieni şi 95% la ruşi.
Cei care vor să-şi cumpere un smartphone se informează în general online, însă cumpără din magazine (offline) pentru că simt nevoia să atingă produsul, să-l testeze, să verifice informaţiile găsite pe site-uri, dar şi din cauza neîncrederii în plăţile electronice şi pentru a evita costul şi timpul de livrare.
Reţelele de socializare au încă un rol redus în influenţarea procesului de cumpărare a unui produs, deşi înregistrează un trend ascendent, cel mai mare procent de utilizare a acestora revenind belgienilor, cu 22%, iar cel mai mic ruşilor, cu 6%. Românii au utilizat social media în proporţie de 8%, iar britanicii de 14%.

Bancherii nu dau doi bani pe "electorata" lui Ponta

Premierul Victor Ponta a declarat, vineri, că ordonanţa de urgenţă legată de finanţarea creditelor restante cu ajutor din partea statului, denumită "electorata", nu este funcţională deoarece nu există "entuziasm" în sistemul bancar, iar Guvernul nu se poate implica în atribuţiile BNR. Premierul a fost întrebat de ce nu este funcţională ordonanţa legată de creditele, denumită şi "electorata". "Nu este obligatorie pentru bănci. Deocamdată în sistemul bancar încă nu e un mare entuziasm, ca să spun aşa. Dar pe măsură ce se obişnuiesc... legea este în vigoare, doar că băncile încă foarte greu au încredere. Dar nu e doar în acest caz, orice om care are o mică afacere, oricine care are o afacere mai mare, orice om care are nevoie de un credit, e foarte, foarte greu în ultima perioadă să obţină acel credit. Există şi excepţii, dar nu vreau să le mai amintesc. Partea de sistem bancar nu ţine de Guvern sau de legislaţie, ţine poate de încrederea mai mare în ceea ce se întâmplă la nivel european, majoritatea băncilor din România sunt bănci cu capital străin", a declarat Ponta. Premierul a afirmat că legea privind electorata este în vigoare şi este convins că "încet, încet se va face o practică în acest sens". El a fost întrebat dacă legea are nevoie de norme de aplicare. "Normele bancare se emit de către Banca Naţională, nu de către noi. Nu intrăm noi în sistemul bancar pentru că nu e bine", a mai afirmat premierul.

Alunele turceşti pun în pericol industria de ciocolată

Creşterea preţurilor la alunele importate din Turcia, scumpire cauzată de recolta slabă de anul acesta, ar putea afecta industria ciocolatei din Europa, dat fiind că Turcia asigură necesarul de alune pentru marile fabrici de ciocolată. În martie, vremea a fost nefavorabilă în cele patru provincii de pe suprafaţa cărora se recoltează cea mai mare parte a producţiei de alune din Turcia: Giresun, Trabzon, Rize şi Ordu. Astfel, grindina şi îngheţul au dus la distrugerea unei părţi importante din recoltă.
Turcia este cel mai mare producător şi exportator de alune din lume, cu o recoltă anuală care se ridică la 590.000 de tone. Anul acesta, însă, recolta ar putea să nu depăşească 370.000 de tone, potrivit producătorilor turci.
Această scădere a ofertei de pe piaţă a determinat deja o creştere cu 80% a preţurilor. "Anul trecut, preţul unui kilogram de alune se învârtea în jurul sumei de 6 lire turceşti (aproximativ 2 euro). Acum, un kilogram de alune a ajuns la 11 lire (aproape 4 euro)", a explicat Nejat Yurur, proprietarul unei companii producătoare de alune din Ordu. La rândul său, Ilyas Edip Sevinc, preşedintele Confederaţiei Exportatorilor din Regiunea Mării Negre, a declarat că se aşteaptă la o scădere a vânzărilor. El a precizat că alunele exportate sunt utilizate exclusiv în industria ciocolatei.
Jumătate dintre exporturile de alune din Turcia merg către Germania şi Italia, unde se află fabricile Ferrero, deţinător al mărcilor Nutella şi Kinder

Bank of America va plăti o amendă record

Bank of America a ajuns joi la o înţelegere cu organismele americane de reglementare pentru a pune capăt acuzaţiilor potrivit cărora i-a indus în eroare pe investitori ca să cumpere credite imobiliare riscante (subprime), aflate la originea crizei financiare globale din 2008.
Înţelegerea anunţată de Departamentul american al Justiţiei cere Bank of America să plătească o amendă de 9,65 miliarde de dolari la care se vor adăuga compensaţii de aproximativ şapte miliarde de dolari persoanelor cu împrumuturi ipotecare. "Credem că această înţelegere este în interesul acţionarilor noştri şi ne permite să continuăm să ne concentrăm pe viitor", a declarat directorul Bank of America, Brian Moynihan.
Aceasta este cea mai mare amendă impusă vreodată unei companii din SUA. În consecinţă, Bank of America a informat că această înţelegere ar urma să îi reducă profiturile în trimestrul al treilea cu aproximativ 5,3 miliarde de dolari, sau 43 de cenţi pe acţiune.
Acest caz este doar unul dintr-o serie mai mare de anchete demarate de Departamentul american al Justiţiei asupra practicilor abuzive ale băncilor pe piaţa creditelor ipotecare. Anul trecut, Citigroup a ajuns la o înţelegere de şapte miliarde de dolari în timp ce JPMorgan Chase & Co a acceptat să plătească 13 miliarde de dolari într-un dosar similar.

General Motors reduce producţia în Rusia

General Motors (GM), al doilea mare producător auto la nivel mondial, reduce producţia în Rusia pe fondul declinului vânzărilor provocat de problemele economice generate de conflictul din Ucraina, transmite Bloomberg. GM a oprit de vineri activitatea fabricii deţinute la St. Petersburg, până pe 12 septembrie, şi intenţionează alte trei suspendări ale producţiei până pe 27 octombrie, a declarat Nico Schmidt, purtător de cuvânt al companiei americane din Ruesselsheim, Germania. Compania va produce maşini în Rusia doar patru zile în septembrie şi opt zile în octombrie, a spus Schmidt.
Implicarea Rusiei în criza din Ucraina a determinat Statele Unite şi Uniunea Europeană să impună sancţiuni comerciale, contribuind la deprecierea rublei şi la creşterea probabilităţii ca economia să intre în recesiune. În primele şapte luni ale anului, vânzările de automobile şi vehicule comerciale uşoare au scăzut cu 9,9%, iar în luna iulie cu 23%.
Producătorii auto occidentali, care au investit anterior în Rusia anticipând că piaţa va deveni cea mai mare din Europa, înaintea Germaniei, reduc în prezent producţia şi estimările.
În trimestrul al doilea, Ford Motor a şters integral valoarea fondului comercial, de 329 milioane de dolari, a investiţiei făcute cu partenerul rus Sollers, după ce în aprilie anunţase eliminarea a 950 de locuri de muncă la două fabrici deţinute cu acesta. Renault, acţionar important la AvtoVAZ, cel mai mare producător auto din Rusia, a anunţat luna trecută că declinul pieţei auto ar putea fi mai mare decât ritmul estimat anterior de 10%.
În primele şapte luni, vânzările brandului Chevrolet al GM au scăzut cu 23% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce livrările diviziei Opel au coborât cu 17%.





În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.