Vrancenii reclamă mirosurile pestilenţiale ale vecinilor
Dintre zecile de plangeri care ajung lunar la Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Vrancea, cele mai multe reclamă disconfortul creat de vecini, fie că este vorba de mirosuri pestilenţiale, fie zgomotele vecinilor. “Mulţi reclamă faptul că vecinul şi-a amplasat grupul sanitar prea aproape de gardul lor, ceea ce le crează disconfort mai ales prin miros”, ne-a declarat Cătălin Graur, director general al DSP Vrancea. Plangerile vecinilor sunt de cele mai multe ori fondate, cu atat mai mult cu cat dincolo de mirosul de la WC-ul vecinului pe care trebuie să îl suporte există şi pericolul unor infiltrări în panza freatică acolo unde există şi un puţ forat în gospodărie. În mediul rural, oamenii reclamă vecinii care cresc animale în condiţii improprii. Vecinii sunt deranjaţi cel mai adesea de miros şi de zgomot. De altfel, la nivel naţional există o lege care reglementează foarte clar limitele de confort sanitar şi nu întotdeauna acestea sunt cunoscute şi deci, cu atat mai puţin respectate. Prima măsură pe care inspectorii DSP o iau după identificarea sursei mirosului este aceea de a soma proprietarul să se pună în regulă. I se acordă timp în funcţie de gravitatea situaţiei. Abia după expirarea termenului dat de inspectorii DSP, pentru ca persoanele reclamate să se pună în regulă conform normelor în vigoare, inspectorii DSP pot trece şi la sancţiuni pecuniare acolo unde avertismentele nu sunt respectate.
La bloc oamenii reclamă crescătorii de caini şi pisici
La bloc, oamenii reclamă cel mai adesea vecinii care cresc pisici şi caini în număr foarte mare, ajungand ca locuinţele lor să devină un adevărat focar de infecţie. “Aceste plangeri sunt cel mai greu de soluţionat, pentru că noi nu putem să intrăm în locuinţele proprietate personală”, spune Cătălin Graur. Tocmai din acest motiv, DSP Vrancea colaborează pentru a rezolva aceste cazuri cu Poliţia Locală, medicii veterinari, Asociaţiile de locatari, precum şi cu alte instituţii care au atribuţii în materie.
Puţini inspectori, multe reclamaţii
Multe reclamaţii primite de DSP îi vizează pe cei care cresc animale în condiţii improprii
Există şi reclamagii de profesie care depun zeci de reclamaţii la adresa vecinilor cu care de cele mai multe ori sunt în conflict şi aceasta este modalitatea prin care se răzbună. “Noi suntem obligaţi să dăm curs fiecărei sesizări şi reclamaţii. Majoritatea reclamaţiilor sunt rezolvate în circa 30 de zile de inspectorii noştri, care sunt doar cinci la număr”, spune Cătălin Graur. Ca şi în alte instituţii de stat, schema personalului este redusă, acesta fiind unul dintre motivele pentru care uneori rezolvarea reclamaţiilor durează mai mult de termenul prevăzut de lege, de 30 de zile. “Au fost cazuri în care nu ne-am încadrat în perioada legală de soluţionare a reclamaţiilor, dar întotdeuna din motive bine întemeiate”, a mărturisit directorul DSP Vrancea. De exemplu, soluţionarea reclamaţiilor întarzie în cazul unor controale tematice anunţate în ultimul moment de Ministerul Sănătăţii, moment în care toţi cei cinci inspector ai DSP sunt implicaţi în aceste acţiuni de control. Pentru a face faţă în bune condiţii activităţilor care intră în atribuţiile DSP, instituţia ar mai avea nevoie de cel puţin alţi cinci inspectori. (Dana LEPĂDATU)