Educație

FOTO | ZdV a stat de vorbă cu absolvenții de liceu din Vrancea care au promovat cu 10 examenul de Bacalaureat

Ziarul de Vrancea
3 iul 2022 8051 vizualizări

Cei cinci absolvenți de liceu din Vrancea care au promovat cu media generală 10 examenul de Bacalaureat din acest an au răspuns întrebărilor adresate de cotidianul nostru în legătură cu examenul pe care tocmai l-au susținut. Totodată, ne-au împărtășit detalii despre experiențele lor în sistemul de învățământ actual, despre ce ar schimba, dar și despre planurile de viitor. 

Întrebările adresate de Ziarul de Vrancea celor cinci absolvenți de liceu din județ care au promovat cu media generală 10 examenul de Bacalaureat 2022 

În primul rând vă felicităm pentru performanța deosebită pe care ați obținut-o la examenul de Bacalaureat 2022. În legătură cu acest lucru, în scopul publicării unui articol în edițiile tipărită și online ale cotidianului nostru vă rugăm să aveți amabilitatea:

  1. Să vă exprimați opinia privind examenul pe care l-ați trecut cu media generală maximă. În cadrul acestei opinii, vă rugăm dacă este posibil să menționați inclusiv care au fost factorii care v-au ajutat cel mai mult să obțineți această performanță sau dacă a fost nevoie să renunțați la unele din activitățile pe care le practicați în mod obișnuit pentru a ajunge la aceste rezultate.
  2. Credeți că ar fi necesară vreo schimbare a modului în care se desfășoară acest examen?
  3. Vă rugăm să precizați tot ceea ce considerați că este bine să se cunoască public, din punctul dumneavoastră de vedere, în legătură cu examenul la care ne referim dar și cu sistemul de educație pe care l-ați parcurs până acum. 
  4. Vă rugăm să vă referiți în câteva cuvinte la Colegiul pe care l-ați absolvit. Inclusiv dacă aveți de făcut observații critice sau aveți idei privind modificări care ar trebui luate în considerare de către cei respnsabili privind activitatea acestei unități de învățământ. 
  5. Unde intenționați să vă continuați studiile și ce carieră profesională intenționați să urmați?

Jasmine Mihaela Popa - Colegiul Național „Unirea” Focșani 

  1. M-am pregătit temeinic pentru examenul de Bacalaureat, în măsura în care am încercat să lucrez constant la toate materiile de interes. Cu toate acestea, mi-am spus că nu vreau să ratez nici o experiență memorabilă a acestei perioade minunate din viața mea, adolescența... și nu am făcut-o. Nu am ratat nicio petrecere, nu am spus „nu" la nicio ieșire sau la nicio activitate pe care mi-o doream, nu mi-am refuzat momentele de liniște și de relaxare atunci când simțeam că am nevoie de ele. Din acest motiv, media 10 la Bacalaureat este o adevărată reușită pentru mine - mi-am demonstrat atât mie, cât și celorlați din jurul meu că le poți obține pe toate dacă-ți dorești cu adevărat. Chiar dacă nu mi-am respectat întotdeauna programul pe care mi-l făceam, chiar dacă aveam momente în care efectiv lăsăm baltă tot pentru că nu mă mai puteam concentra sau pur și simplu pentru că nu mai voiam să fac nimic, pentru că mă săturasem, o luam de la capăt apoi. Cu aproximativ o lună și jumătate înainte de Bac, mi-am rupt mâna dreaptă, cea cu care scriu, și am stat cu ea în ghips 4 săptămâni. Am mai avut apoi 2-3 săptămâni în care să mă recuperez, să fac kinetoterapie și să-mi pot readuce mâna la capacitatea maximă pentru examen. Am reușit, dar m-am simțit groaznic la început. Deja mă gândeam că o să ratez sesiunea aceasta, că n-o să pot să scriu la Bacalaureat, că am muncit atât degeaba, că cele 4 săptămâni în care nu puteam să exersez pentru că aveam mâna în ghips își vor pune, de asemenea, amprenta. Mi-am dat 2 palme (la figurat, desigur) și am zis că trebuie să scot tot ce e mai bun și din situația aceasta: mi-am luat caiete tip I și II, ca la clasa întâi, și am început să învăț să scriu cu stânga, măcar la un nivel mediocru cât să pot lucra la matematică, la română mi-am mutat activitatea pe calculator, fiind mai ușor să tastez, iar la infoori cum eram deja acolo, iar când îmipierdeam din nou motivația sau mă lovea o stare proastă, mă lăsam în pace. A fost un an ca un adevărat rollercoaster pentru mine, din toate punctele de vedere, dar am „scos-o la capăt". Mereu am avut acest lucru în cap: faci cum faci, dar trebuie să-ți iasă. Mi-am schimbat constant strategia de atac pe tot parcursul jocului, dacă i-aș putea spune astfel, m-am încăpățânat și am ajuns în final la ceea ce-mi doream.
  2. În ceea ce privește examenul propriu-zis, țara noastră a rămas din nou în urmă. Dacă am muncit pentru rezultatul acesta, nu înseamnă că de fiecare dată o făceam din plăcere, fapt ce deja mi se pare o mare problemă. Nu am putut înțelege sub nicio formă de ce chiar și în anul 2022 suntem nevoiți să susținem proba la informatică pe hârtie. Nu pot înțelege de ce structura examenului la Limba și literatura română nu este radical schimbată, axându-se mai mult pe individualitatea fiecărui candidat, pe abilitățile sale reale și nu pe niște tipare impuse, respectiv pe capacitatea de memorare. În plus, despre subiectul III, acel canon ar trebui actualizat de urgență. Înțeleg importanța clasicilor, a culturii pe care au clădit-o, a inovațiilor pe care le-au adus la timpul lor, dar aceste lucruri nu sunt suficiente pentru a crea o programă școlară care nu are aproape nicio legătură cu realitatea contemporană. Nu spun să fie totul scos, trebuie să ne cunoaștem istoria și personalitățile sale, dar haideți să ne axăm pe ceea ce este de interes. În anul 2022, în era tehnologiei, dar și a gravelor probleme sociale, nu cred că este cazul să vorbim atât despre brutalitatea lui Ion și despre lumea țărănească în care violența în familie era la ordinea zilei. Despre „valorile arhaice" conform cărora Minodora, fiica Vitoriei Lipan, nu putea să poarte „coc și bluză" sau să danseze vals, fiind obligată să-și ducă existența banală în gospodărie, dar Gheorghiță putea cunoaște lumea modernă. În opinia mea, tradiționalismul acesta excesiv, încă prezent în aproape întreaga Românie ne va ține dezvoltarea în loc mult timp. Haideți să învățăm să avem principii morale corecte, să luptăm pentru drepturile tuturor, să înțelegem importanța corectitudinii, a egalității și a libertății, să descoperim cu adevărat lumea în care trăim acum și să încercăm să o influențăm pozitiv, promovând o mentalitate sănătoasă. Oricum, tot despre Bacalaureatul la română, eu, personal, după ce am susținut proba și am ajuns acasă, în camera mea, lângă patul în care era un teanc de hârtii, de eseuri și dosare pentru fiecare operă studiată, am avut un moment de frustrare maximă. Pentru că am învățat atât, zeci de ore, zile, pentru ca, în final, totul să se rezume la o singură operă, la norocul sau ghinionul fiecăruia; pentru că eu cunosc suficiente persoane care chiar au muncit mult, dar cărora poate nu le-a plăcut comedia și nu au învățat-o atât de bine. Ele ce să mai spună acum? Au muncit atât degeaba. M-am așezat pe pat și mă gândeam: „Bun, iar acum eu ce voi face cu tot ce am învățat? Cu toate lucrurile pe care am ajuns să le știu?". Răspunsul cred că este destul de evident. Nici nu mai menționez despre faptul că în toată pregătirea mea pentru această probă, mereu discuțiile ajungeau la „dar anumiți corectori nu acceptă formularea aceasta", „dar poate corectorul nu va aprecia opinia mea", „dar poate corectorul vrea să fie totul scris pe repere, în ordine". Bacalaureatul trebuie revizuit.
  3. Vreau să spun, în primul rand, că nu există o formulă către succes, dar nici că succesul înseamnă același lucru pentru toată lumea. Acesta mi se pare cel mai important lucru pe care ar trebui să-l țină minte fiecare elev, fiecare profesor, fiecare părinte. Tu, singur, elevul, tânărul, omul matur în devenire trebuie să ajungi să te cunoști pe tine și să înțelegi ceea ce-ți este cu adevărat folositor, respectiv ceea ce-ți dorești să faci cu adevărat în viața aceasta. Eu sunt o fire perfecționistă, mi-am dorit 10. Eu sunt, aș putea spune, o persoană destul de nonconformistă și am vrut să demonstrez că nu trebuie să te încadrezi într-un anume arhetip pentru a fi un om inteligent, pentru a fi un om bun sau pentru a lua 10 la examenul maturității. La prima vedere, nu știu câți ar anticipa faptul că eu sunt unul dintre cei care au obținut media maximă la Bacalaureat, iar acest lucru mă bucură sincer. Vreau să ajungem să fim o societate care face diferența dintre aparență și esență și care își dorește cu adevărat să cunoască esența autentică, unică, miraculoasă a fiecărui individ. Sistemul nostru educațional nu este construit în așa manieră, dar sper ca, noi, participanții la acest sistem (fie vorba despre elevi, profesori sau părinți) vom reuși să producem schimbarea.

  4. În ceea ce privește Colegiul Național „Unirea", locul în care am absolvit, vreau să spun că, la final de liceu, am realizat că un alt loc mai potrivit pentru mine, pentru acești ani, nu ar fi fost. Am întâlnit aici câțiva oameni care-mi vor rămâne în inimă mereu, câțiva care m-au inspirat literalmente și câțiva care mi-au dat lecții de viață, fie de „așa da", fie de „așa nu". Am avut o experiență completă, pe care nu aș schimba-o.
  5. Îmi voi continua studiile în domeniul informaticii, însă nu m-am hotărât încă cu exactitate la ce facultate vreau să merg. Am vreo 2-3 opțiuni, toate în București; mă voi înscrie, voi susține admiterea, iar decizia va fi luată la final. Lucrul pe care-l  știu sigur este că vreau să profesez în domeniul IT, deoarece întotdeauna am avut o gândire logico-matematică ce m-a ajutat să mă descurc și să apreciez, să admir această ramură, dar și pentru că gândesc practic. Sunt o fire idealistă, dar și rațională. Filosofia mea de viață tine de experiențe: viața trebuie trăită până la paroxism, iar experiențele și nu lucrurile materiale sunt cele care te împlinesc cu adevărat. Îmi doresc să-mi cumpăr un van și să călătoresc cu el în jurul lumii, iar informatica este domeniul care-mi poate susține acest vis, datorită flexibilității și salariilor atractive de care este caracterizată. În plus, spre deosebire de ce ar crede unii, programarea poate fi foarte creativă, fapt ce mă entuziasmează și mai tare.

Tudor Zaharia-Colegiul Național ”Unirea”Focșani 

„Consider că reușita la examenul de Bacalaureat necesită, precum orice alt lucru din viață, multă muncă și dedicare. Sunt deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Politehnice din București, în urma examenului de admitere anticipată din aprilie 2022. Doresc să urmez o cariera de inginer.”

Monica Lazăr - Colegiul Naţional „Al. I. Cuza” Focşani

  1. Pentru mine examenul de Bacalaureat nu a fost unul foarte greu, în condițiile în care mi s-a parut că subiectele au fost destul de accesibile pentru toți cei care s-au pregătit, bineînțeles. Dificil mi s-a părut puțin la Limba Română, însă nu într-atat încât să nu mă descurc. Nu mi-am propus să iau nota maximă la acest examen, dar cred că principalul factor care a condus la acest rezultat îl reprezintă faptul că am învățat constant de la început, astfel că nu am simțit o presiune foarte mare nici cu puțin timp înainte de bac, nici în timpul probelor. Evident că meritul meu este în egală măsură și al profesorilor pe care am avut norocul să îi am la clasă, care prin dedicare si pasiune m-au ajutat, fără îndoială, să obțin această notă, mulțumindu-le pe această cale pentru că m-au motivat prin stilul unic de predare să îmi însușesc o serie de informații. Deși am învățat mai tot anul, nu am ignorat deloc distracția și ocuparea timpului liber cu activități ce îmi fac plăcere. Mărturisesc că întotdeauna mi-a plăcut să învăț, așa că nici acum nu cred că am depus un efort extrem de mare tocind, mi-au plăcut toate cele trei materii la care am susținut examenul de Bacalaureat, așa că totul a părut că vine natural, reușind să mențin un echilibru intre distracție și „muncă”.
  2. În ceea ce privește structura examenului pe care toată lumea îl susține la sfârșitul liceului, cred că aceasta este construită destul de corect, urmărind să vizeze, prin corectură, creativitatea, seriozitatea și chiar nivelul de adaptabilitate al unui elev în condiții de stres. Cu toate acestea, cred că este nevoie, de asemenea, și de mici schimbări. M-aș bucura să văd într-un viitor apropiat că modul în care aceste subiecte sunt concepute este unul inovator, în care este promovată noutatea. Desigur că materia nu poate fi modificată în totalitate, dar mi-aș dori spre exemplu la română să se pună mai mult accent pe actualitate, pe literatura contemporană, care este foarte bogată și frumoasă și care ar stârni cu siguranță atenția elevilor.
  3. Sistemul de educație din România, deși nu unul aliniat la standardele europene, poate fi cât se poate de eficient, dacă există o conexiune între profesori si elevi. Din propria experiență, pot spune că pentru examenul maturității este suficientă puțină seriozitate, voință și o ritmicitate în ceea ce priveste învățatul pentru a ajunge la un rezultat cât mai bun. De asemenea, pentru că modul de corectare al lucrărilor este unul foarte bine definit, cred că rezolvarea modelelor de subiecte în conformitate cu ceea ce se cere în barem este un alt plus.
  4. Am absolvit Colegiul Național „Al. I. Cuza”, care este, pentru mine cel puțin, mai mult decât o unitate de învățământ, este un loc în care copiii și adolescenții pot să evolueze în adevăratul sens al cuvântului. Profesorii pe care i-am avut au fost întotdeauna în favoarea performanței în educație, dar și în cea a dezvoltării unor capacități și valori ale elevilor, prin activitățile extracurriculare. Regret enorm că timp de aproape doi ani pandemia ne-a furat din oportunitățile pe care le puteam avea în acest liceu, din familia căruia sunt mândră să spun că am făcut parte.
  5. Am fost și aproape că încă sunt destul de nehotărâtă în ceea ce privește faculatea pe care să o urmez, însă pentru că îmi doresc ca ceea ce voi face în viitor să îmi facă plăcere, am decis să urmez cursurile Facultății de Istorie din cadrul Universității București. Îmi doresc să fiu profesor, dar mă tentează și o carieră în diplomație.

Bianca Sorică Colegiul Naţional „Al. I. Cuza” Focşani

  1. Trebuie să recunosc faptul că examenul de bacalaureat pe care l-am susținut, mi-a dat mari emoții. Am auzit multe păreri legate de acesta și nu mai știam ce să cred. Acum, însă, că am trecut de acesta, pot spune că nu a fost așa de rău cum m-am așteptat. Nu credeam că voi ajunge vreodată la această performanță, pentru că mereu m-am subestimat. Pe de o parte, îmi doream să îmi fac părinții mândri, dar, pe de altă parte, îmi era frică să visez la media 10, pentru că mi se părea un ideal greu de atins. Un rol foarte important în obținerea acestui rezultat l-au jucat profesorii, cărora le sunt profund recunoscătoare că și-au rupt din timpul lor liber și au organizat ore de pregătire suplimentară în care m-au învățat și mi-au oferit atât mie, cât și colegilor mei, cele mai bune sfaturi. Bineînțeles că pe lângă acest lucru a contat și seriozitatea, perseverență și ambiția fiecăruia, virtuți care au făcut diferența. Pe parcursul clasei a XII-a am încercat să nu renunț la activitățile care îmi aduceau plăcere, dimpotrivă, am încercat să îmbin utilul cu plăcutul, pentru a nu ajunge la epuizare.
  2.  Sunt de părere că ar trebui să se pună accentul mai mult pe gândirea critică și creativitate, acolo unde se poate, și mai puțin pe memorat informații din cărți și culegeri, așa cum, de altfel, se bazează examenul de bacalaureat în acest moment. Totuși, având în vedere toate acestea, consider este un examen de nivel mediu, accesibil pentru toți cei care depun un minim de efort în acest sens. În ceea ce privește sistemul de educație pe care l-am parcurs, mai sunt multe de schimbat: volumul mare de informații neactuale, învățatul mecanic pe care mulți elevi îl aplică din cauza informațiilor greu de reținut, temele pentru acasă etc.
  3. Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza” Focșani este o unitate de învățământ de excepție, unde am avut ocazia să mă dezvolt și să evoluez că persoană. Cu bune și cu rele, dacă aș mai fi acum în postura de elev, absolvent al clasei a VIII-a, aș lua aceeași alegere, căci, probabil, dacă nu aș fi urmat acest traseu, nu aș mai fi ajuns astăzi aici. Acest Colegiu este și va rămâne liceul meu de suflet, un loc în care mă voi întoarce cu drag, deoarece știu că aici, voi găsi mereu oameni buni, cu suflet și profesori excepționali care sunt gata să îndrume și să ajute orice elev care le calcă pragul.
  4. În continuare, aș vrea să urmez studiile la Facultatea de Litere din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Mi-ar plăcea să urmez o carieră în domeniul didactic, pentru că vreau să ii ajut pe ceilalți elevi și să contribui, atât cât îmi stă în putere, la formarea unor oameni cu valori, care să schimbe în bine societatea. În același timp, sunt deschisă și altor propuneri și oportunități, căci viitorul este imprevizibil.

Ani Teodora Robu - Colegiul Economic „Mihail Kogălniceanu” Focşani

 1) După părerea mea, examenul de Bacalaureat este un examen de nivel mediu și cred c este accesibil pentru orice elev care a absolvit studiile liceale. În momentul primirii rezultatelor am rămas plăcut surprinsă că reușisem sa obțin nota 10 la toate cele 3 probe (limba română, matematică, geografie). Pentru a obține rezultate cât mai mari la acest examen trebuie să urmăm o pregătire serioasă și riguroasă. Materia este stufoasă și vastă însă nu este grea de înțeles. Elevii ar trebui da fie atenți la detalii, deoarece acestea fac diferența. Pot spune că pe mine m-a ajutat să obțin acest rezultat încrederea celor din jurul meu, a profesorilor, prietenilor, dar mai ales a familiei. De mică mi-a plăcut să învăț și să muncesc pentru a realiza ceea ce vreau, dar cel mai important este că nu am renunțat și pot spune că, prin talent, muncă și speranță poți realiza orice. În timpul săptămânii mi-am dedicat timpul învățatului pentru a-mi aprofunda informațiile, însă în weekend-uri îmi plăcea să mă relaxez și să îmi petrec ziua în aer liber sau împreună cu familia și prietenii. Da, poate acest examen este stresant, dar nu trebuie să renunțăm la activitățile pe care le practicăm în mod obișnuit.

2)+3) Sistemul de învățământ românesc oferă o pregătire la nivel înalt, pentru cei care chiar vor să învețe și vor să facă performanță. Anumite materii, exemplu Limba Română se bazează prea mult pe memorare și prea puțin pe formarea unei gândiri critice și analitice. La această materie de bacalaureat nu mi-a plăcut să memorez cuvânt cu cuvânt eseurile pentru subiectul al III-lea, ci odată ce aveam toate operele citite din programă și cunoșteam reperele unui eseu îmi era foarte ușor să realizez unul pe loc. La matematică atât timp cât stii formulele, știi să le aplici și dacă faci cât mai multe subiecte pentru a te obișnui cu tipurile de exerciții, este imposibil să nu obții un rezultat satisfăcător. Iar la geografie mi-a fost cel mai ușor, deoarece am reușit să acumulez informațiile necesare din clasă, acasă doar am lucrat variante și am analizat mai multe hărți.

4) Am absolvit Colegiul Economic „Mihail Kogălniceanu " din Focșani, iar după toți acești 4 ani pot spune că am făcut o alegere bună prin a opta pentru acest liceu. Pe parcursul anilor de a început să îmi placă din ce în ce mai mult materiile de specialitate ale profilului, acela fiind economic - tehnician în administrație. Am acumulat informații de ordin economic și administrativ, elemente de contabilitate și marketing, modul de organizare funcționare a statului și altele ce țin de aceste domenii. Mulțumesc fiecărui cadru didactic pentru timpul acordat, interesul, bunătatea de care au dat dovada, dar și pentru ceea ce au făcut pentru noi spre a ne alege drumul în viață.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.